پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 433889 تاریخ : 1397/09/28-13:21:56
,13,
کاهش مصرف 4 هزار متر مکعبی آب در کشاورزی

کاهش مصرف 4 هزار متر مکعبی آب در کشاورزی

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی: سه تا چهار هزار متر مکعب آب در هر هکتار از اراضی کشاورزی با استفاده از روش‌های مکانیزاسیون صرفه جویی شده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت،  کامبیز عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در نشست خبری افزود: در حل حاضر دو میلیون هکتار از اراضی کشاورزی تحت پوشش حفاظتی و عملیات کم خاک ورزی و بی خاک ورزی و آبیاری‌های نوین و کم فشار قرار گرفته است.

وی به کشت برخی از محصولات بهاره در پاییز اشاره کرد و گفت: برخی محصولات بهاره به علت اینکه در پاییز بارندگی بیشتری داریم و نیاز به آب کمتر است کشت می‌شوند.
عباسی همچنین به توسعه گلخانه‌ها برای کاهش مصرف آب اشاره کرد و افزود: در سال چهار تا پنج هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت پوشش گلخانه قرار می‌گیرند.

وی گفت: 10 تا 20 درصد محصولات تحت پوشش روش‌های کم خاک ورزی و بی خاک ورزی قرار گرفته اند.
عباسی با بیان اینکه ما به دنبال افزایش بهره وری آب­­هستیم افزود: یعنی با آب کمتر محصول بیشتری تولید کنیم.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر با یک متر مکعب آب هفت دهم کیلوگرم محصول تولید می‌شود اضافه کرد: این رقم باید به دو و یک دهم کیلوگرم افزایش یابد.
عباسی با بیان اینکه هم اکنون 19 و نیم درصد گندم آبی کشور کشت مستقیم می‌شود گفت: 15 درصد گندم دیم کشور، 14 درصد جو دیم کشور و 34 درصد از علوفه تحت عملیات کم خاک ورزی و بی خاک ورزی قرار گرفته اند.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی افزود: پیش بینی می‌شود تا پایان برنامه ششم 45 درصد از اراضی کشاورزی کشور تحت عملیات کم خاک ورزی و بی خاک ورزی قرار گیرد.
عباسی به اقدامات در حوزه فناوری‌های نوین در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: 600 هزار هکتار از اراضی کشور تحت خسارت سرمازدگی و خسارات ناشی از تگرگ قرار گرفته و حدود 10 هزار میلیارد تومان خسارت به این اراضی وارد شده است.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی افزود: 15 تا 20 میلیون تومان در هر هکتار خسارت ناشی از تگرگ داریم و در صورت استفاده از سامانه ضدتگرگ که هزینه آن 200 میلیون تومان است می‌توان با هزینه پنج میلیون تومانی در هر هکتار از خسارت‌های بعدی جلوگیری کرد.
وی با بیان اینکه ما در پی استفاده از فناوری مقابله با سرمازدگی و سامانه ضدتگرگ با امواج صوتی هستیم افزود: در حوزه سامانه ضدتگرگ یک سری توپ صوتی که با ارتفاع 10 کیلومتر صورت از آن‌ها ساطع می‌شود برای مقابله با تگرگ و جلوگیری از خسارت به محصولات کشاورزی استفاده شده است.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: این توپ صوتی با امواج صوتی توده تگرگ را از بین می‌برد و هر سامانه ضدتگرگ می‌تواند 100 هکتار را پوشش دهد.
عباسی با بیان اینکه بخش کشاورزی در توسعه فناوری نوین به دستاورد‌های بسیارخوبی دست یافته است افزود: سیاست ما مبارزه با ناملایمات اقلیمی و نوسانات تولید است.
وی با اشاره به حوزه سیاست‌های اقتصادی کشور گفت: بخشی از ماشین‌های کشاورزی با توجه به نوسانات ارزی مشمول دریافت ارز مبادله‌ای شدند
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با بیان اینکه نیاز‌های ارزی ما در سال 250 میلیون دلار برای مکانیزاسیون کشاورزی کشور است افزود: این رقم رقم کمی است چرا که خوشبختانه 90 تا 95 درصد خوداتکایی به تجهیزات بومی داریم و ماشین آلات در داخل کشور بومی سازی شده است.
وی با بیان اینکه هیچ مشکلی در خصوص اعتبارات نداریم گفت: ماهانه 140 تا 150 میلیارد تومان تسهیلات در بخش مکانیزاسیون کشاورزی جذب می‌شود.
عباسی به حوزه لاستیک ماشین آلات کشاورزی اشاره کرد و گفت: لاستیک ماشین آلات در حوزه کشاورزی به مراتب مهمتر از لاستیک ماشین آلات حمل و نقل است.
وی با تاکید بر اینکه حوزه صنعت کشور باید به بخش لاستیک ماشین آلات کشاورزی توجه بیشتری کند افزود: سالی صد هزار حلقه لاستیک برای ماشین آلات نیاز است.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی به افزایش 25 تا 40 درصد قیمت لاستیک اشاره کرد و گفت:، اما قیمت بازار آزاد لاستیک ماشین آلات کشاورزی دو برابر شده و این نگران کننده است.
عباسی دادن اولویت به تولید لاستیک ماشین‌های کشاورزی را ضروری خواند و افزود: هرگونه تاخیر در تحویل لاستیک ها، باعث از دست دادن فصل کشت و یا فصل برداشت می‌شود.
وی همچنین به بخش سوخت حوزه ماشین آلات کشاورزی اشاره کرد و گفت: سوخت بخش کشاورزی هشت درصد از کل کشور است یعنی بخش کشاورزی هشت درصد کل کشور گازوئیل مصرف می‌کند.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی اضافه کرد: از این رقم حدود چهار درصد در حوزه مکانیزاسیون ماشین‌های کشاورزی مصرف می‌شود.
عباسی تاکید کرد: در حوزه سوخت، نیازمند حمایت بیشتر وزارت نفت هستیم.
وی با بیان اینکه باید به فکر تهیه کارت سوخت برای کشاورزان باشیم گفت: 450 هزار تراکتور و کمباین در کشور وجود دارد که باید کارت سوخت آن‌ها تامین شود.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی به پلاک گذاری ماشین آلات کشاورزی اشاره کرد و افزود: 212 هزار دستگاه تراکتور و کمباین در پنج سال پلاک گذاری شده است که رشد ده برابری را دارد.
عباسی به پلاک گذاری ماشین آلات کشاورزی در سال‌های 90 تا 92 که حدود چهار هزار دستگاه پلاک گذاری می‌شد اشاره کرد و اضافه کرد: در حال حاضر در سال چهل هزار دستگاه پلاک گذاری می‌شود.
وی در بخش دیگری از این نشست خبری به برگزاری سومین نمایشگاه بین المللی کشاورزی تهران که از 21 تا 24 دی برگزار می‌شود اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه برنامه‌های مختلفی انجام خواهد شد از جمله 14 کارگاه آموزشی تخصصی برای کشاورزان برگزار می‌شود.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی افزود: هرچقدر بتوانیم در تحریم‌ها بیشتر همکاری، تعامل و هم افزایی کنیم بیشتر بر مشکلات فائق خواهیم آمد.
عباسی همچنین به بخش استانداردسازی لوازم و تجهیزات کشاورزی اشاره کرد و­­گفت: سالانه هزارنوع ماشین، لوازم و تجهیزات کشاورزی با کمک 36 واحد دانش بنیان مورد ارزیابی و استانداردسازی قرار می‌گیرد.
وی تصریح کرد: در شرایط تحریم، کشاورزان بهره ورتر کار می‌کنند و تحریم‌ها نتوانسته در روند محصولات کشاورزی خللی ایجاد کند.

مکانیزاسیون 80 درصدی برداشت برنج

 رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور،? از مکانیزاسیون 80 درصدی برداشت برنج خبر داد و گفت: ضایعات برنج به کمتر از یک درصد کاهش یافته است.

عباسی در  این  نشست خبری با بیان اینکه سرمایه ‌گذاری‌ ها در حوزه مکانیزاسیون صورت گرفته است افزود: ضایعات برنج پیش از این 10 تا 12 درصد بود.
وی گفت: هشت و دو دهم میلیون هکتار گندم و جوی آبی و دیم کشور از طریق ماشین‌ آلات کشاورزی با ضایعات کمتر از 4 درصد برداشت می ‌شود.
عباسی افزود:­ 75 درصد مراحل کاشت و 95 درصد برداشت غلات با ماشین‌ آلات است که پیش از این، رقم آن حدود 45 درصد بود.
وی با بیان اینکه ضایعات برداشت گندم و جو کاهش یافته است گفت: در کشت محصولات ردیفی مانند ذرت دانه ‌ای و علوفه‌ ای نیز99 درصد به صورت مکانیزه کشت و برداشت می‌ شود.
عباسی­ ادامه داد: در حال حاضر مکانیزاسیون، 35 درصد در افزایش تولید محصولات کشاورزی نقش دارد و در برخی محصولات مانند برنج مکانیزاسیون به 80 درصد رسیده است.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور با بیان اینکه دو برنامه 5 ساله و 7 ساله در وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش مکانیزاسیون اجرا می‌ شود، گفت: در 5 سال نخست 6500 میلیارد تومان در حوزه مکانیزاسیون و در قالب تسهیلات سرمایه‌ گذاری شد.
عباسی با بیان اینکه در 5 سال گذشته 97 هزار تراکتور در اختیار بخش کشاورزی قرار گرفته است، گفت: 2100 دستگاه ماشین برداشت غلات و 7 هزار دستگاه تراکتور باغبانی وارد این بخش شده است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 362
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران