پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 464984 تاریخ : 1398/02/30-16:40:21
,17,
کاهش ظرفیت تولید کارخانجات روغن نباتی به دلیل عدم تخصیص ارز

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان روغن نباتی کشور عنوان کرد

کاهش ظرفیت تولید کارخانجات روغن نباتی به دلیل عدم تخصیص ارز

امیر هوشنگ بیرشک، دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان روغن نباتی از احتمال کاهش ظرفیت تولید کارخانجات روغن نباتی به دلیل عدم تخصیص ارز می‌گوید.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، آن‌طور که دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان روغن نباتی کشور می‌گوید، کارخانه‌های تولیدی این صنعت با تلاش ویژه‌ای که داشتند توانسته‌اند نیاز بازار به روغن خوراکی را برای ماه مبارک رمضان تامین کنند اما با توجه به عدم تخصیص ارز و تامین مواد اولیه، ممکن است مشکلاتی برای تداوم تولید با ظرفیت مورد نیاز ایجاد شود.

امیر هوشنگ بیرشک دلیل نگرانی بابت کاهش ظرفیت تولید را عدم تخصیص به موقع ارز مورد نیاز واردات مواد اولیه واحدهای تولیدی و البته توقف تخصیص ارز به دو واحد بزرگ تولید روغن‌ نباتی کشور دانست و افزود: بانک مرکزی با مبنا قراردادن بخشنامه الزام بنگاه‌ها به بازگرداندن ارز صادراتی به داخل، تخصیص ارز به دو واحد بزرگ تولیدی روغن نباتی کشور را متوقف کرده و این در حالی است که این دو واحد تولیدی، نزدیک به 50 درصد بازار داخل را تامین می‌کند.

به گفته وی، اگرچه روغن خام در فهرست کالاهای ضروری قرار دارد و مشمول دریافت ارز دولتی است اما دیگر مواد افزودنی و نیز بسته‌بندی این محصولات مشمول تخصیص ارز دولتی نیست و این اتفاق منجر به آن شده است که بسیاری از کارخانه‌های تولید روغن نباتی جامد و مایع کشور در معرض شدید تولید قرار گیرند.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان روغن نباتی کشور با بیان اینکه طی سال گذشته، بخش خصوصی در مجموع توانست بین یک تا 1.2 میلیون تن روغن خام وارد کشور کند، افزود: طی این سال، شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران در حدود 500 هزار تن روغن خام وارد کشور کرد در حالی که تا پیش از آن، سهم این شرکت دولتی در واردات مواد اولیه کارخانه‌های تولیدی روغن نباتی کشور بسیار کمتر از بخش خصوصی بود. از این رو، سال گذشته به دلیل بروز مشکلات ارزی در کشور، بخش خصوصی نتوانست واردات چندانی داشته باشد و شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران سهم عمده این بخش را در اختیار گرفت.

بیرشک در عین حال، تامین ورق حلب نیمه‌جامد برای تولید قوطی و بسته‌بندی روغن‌های نباتی واحدهای تولیدی را دچار مشکل دانست و افزود: کمبودهای این بخش، باعث افزایش 40 تا 45 درصدی قیمت تولیدات نسبت به نرخ مصوب اعلامی از طرف دولت شده است.

به گفته وی، آخرین مصوبه قیمت‌ها در بخش روغن نباتی مربوط به مرداد ماه سال گذشته بوده است و بخش خصوصی در حال حاضر، منتظر اعلام نرخ‌های جدید است و در عین حال، برای جبران کمبود محصولات در بازار، بانک مرکزی باید هر چه سریع‌تر نسبت به تخصیص ارز دولتی به واحدهای تولیدی اقدام کند و شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران نیز انبارهای روغن خام خود را به روی کارخانه‌‌ها باز کند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 302
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران