پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 352193 تاریخ : 1397/04/23-11:04:10
,12,
کاهش سطح آب‌های زیرزمینی یکی از عوامل فروچاله های زمین

گزارش

کاهش سطح آب‌های زیرزمینی یکی از عوامل فروچاله های زمین

پدیده فرو چاله ازجمله مشخصه‌های مناطق آهکی است که علت اصلی بروز آن در وهله اول به ماهیت لیتولوژی سنگ‌بستر برمی‌گردد و در گام بعدی می‌توان نوسانات آب زیرزمینی در دل آهک‌ها را عامل تشکیل آنها دانست.

به گزارش بانک و صنعت ، نگرانی وقوع این پدیده در مناطقی که امکان بروز خسارات مالی و حتی جانی محتمل است بر حساسیت کار افزوده است چراکه از دیدگاه علم زمین‌شناسی وقوع این پدیده نیز در زمره حوادث غیرمترقبه و البته طبیعی همچون زلزله، رانش زمین و غیره قرار دارد.

مشاهده فرو چاله در کوهستان‌هایی از جنس آهک ازجمله ارتفاعات گرین مشرف به شهرستان‌های نهاوند و بروجرد و یا ارتفاعات طاق‌بستان و بیستون در کرمانشاه تا مناطق مسطحی چون دشت کبودرآهنگ و فامنین در ایران و یا در بسیاری دیگر از نقاط دنیا اتفاقی است که در دهه‌های اخیر رخ‌داده است.

افت سطح آب‌های زیرزمینی اگرچه یک مشکل جهانی است ولی به دلیل بالا بودن این بحران در کشورمان و به‌خصوص استان همدان بسیاری از دشت‌ها با پدیده نشست زمین مواجه شده و فرو چاله‌ها حیات دشت‌ها را تهدید می‌کند که باید پیش از آنکه فاجعه‌ای رخ دهد به فکر پیشگیری از آن بود.

وضعیت بحرانی منابع آب زیرزمینی در حال حاضر باعث تشدید افت سطح آب زیرزمینی و کسری حجم مخزن دشت‌ها شده به گونه‌ای که حدود 306 محدوده از 609 محدوده مطالعاتی در وضعیت ممنوعیت توسعه بهره‌برداری قرار گرفته و سالیانه با حدود 5 میلیارد مترمکعب کسری مخزن مواجه شده است.

 

علت پدید آمدن فروچاله:
کاهش سطح آب‌های زیرزمینی خطرات و عواقب جبران‌ناپذیری ازجمله ایجاد فرو چاله، فرونشست زمین، شور شدن آب، کاهش کیفیت آب و ایجاد ریز گردها را در پی دارد.

تغییرات اقلیم، افزایش دمای هوا، تبخیر و تعرق بالا، هدر رفت زیاد آب در بخش کشاورزی، نامطلوب بودن فرهنگ مصرف بهینه آب، عدم برخورد مناسب با حفر چاه‌های غیرمجاز فعلی و خشک شدن تعداد زیادی از آب چاه‌های کشاورزی در مناطق مختلف از طرفی موجب مهاجرت روستائیان به حومه شهرها و بروز پدیده حاشیه‌نشینی و از سوی دیگر موجب بروز بحران‌های زیست‌محیطی، وقوع زمین‌لغزش، فرونشست زمین و افت شدید آب‌های زیرزمینی می‌شود.

پایین بودن بهره‌وری استفاده آب در بخش کشاورزی، استفاده سنتی و عدم مکانیزه بودن آبیاری در بخش کشاورزی، اتکا بیش‌ازحد بخش کشاورزی استان همدان به منابع آب زیرزمینی موجب افت سطح آب زیرزمینی و افزایش روزافزون بیلان منفی منابع آبی خواهد شد.

اضافه برداشت و کاهش روان آب‌های سطحی استان به دلیل خشک‌سالی‌های اخیر، باعث بروز افت شدید سطح آب زیرزمینی شده است.

طبق شاخص های پیش بینی شده برای سرانه آب، اگر منطقه ای منابع آب تجدید پذیر آن به یک هزار و 700 متر مکعب برسد با تنش آبی مواجه می شود. 

طبق آمارهای جهانی، منابع آب تجدید پذیر 7 هزار متر مکعب برای هر نفر است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 271
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران