پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 509107 تاریخ : 1398/12/15-14:43:09
,8,
کاهش دامنه نوسان، تصمیمی برای جلوگیری از سفته‌بازی

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران تاکید کرد:

کاهش دامنه نوسان، تصمیمی برای جلوگیری از سفته‌بازی

سعید اسلامی بیدگلی معتقد است، تصمیم اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر کاهش دامنه نوسان از 5 به 2 درصد، مانعی برای رشد هیجانی قیمت ها بوده و سبب می‌شود در صورت کاهش قیمت در برخی سهم‌ها، سرمایه‌گذاران با زیان زیادی مواجه نشود.»

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از بازار سرمایه، این عضو شورای عالی بورس در خصوص اصلاحیه جدید دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات و کاهش دامنه نوسان به 2 درصد در بورس و فرابورس که از روز شنبه (17 اسفند) اجرایی خواهد شد، اظهار کرد: تصمیم اخیر برای جلوگیری از ورود پول به بازار سرمایه نیست، بلکه عاملی برای تصمیم گیری صحیح و منطقی بر مبنای اصول بنیادی است.

وی با اشاره به اینکه  همه فعالان بازار آرزو داشتند نقدینگی جامعه به جای بازارهایی مانند دلار و سکه، وارد بازار سرمایه شود؛ ابراز داشت: اکنون شاهد این اتفاق هستیم و باید از این فرصت برای بزرگ کردن بازارسرمایه، ورود شرکت‌های بیشتر و انتشار اوراق استفاده کرد.

سعید اسلامی اضافه کرد: آنچه که سهامداران را در ماه‌های گذشته نگران کرده، این است که در بسیاری از سهم‌ها فعالیت‌های سفته بازانه دیده می‌شود، زیرا رشد قیمت در برخی از سهم ها توجیه بنیادی ندارد؛ بنابراین اخذ چنین تصمیماتی مانند کاهش دامنه نوسان برای جلوگیری از فعالیت های سفته بازانه گرفته می‌شود که موفقیت کامل این اقدام به مسایلی مانند ساختارهای اقتصاد کلان و ریزساختارهای بازار مرتبط است.  

وی با تاکید بر اینکه طی سال های اخیر با توجه به رکود بازارهای موازی حجم بسیار زیادی پول وارد بازارسرمایه شده، تصریح کرد: بر همین اساس، قیمت سهام برخی شرکت های کوچک، بدون تحلیل علمی متورم شده است. البته این موضوع در خصوص همه سهم‌ها صدق نمی کند، زیرا همین حالا سهم‌های زیادی وجود دارند که ارزنده بوده و متناسب با انتظارات سال آینده قیمت‌گذاری خوبی شده‌اند، اما تعدادی از شرکت ها به نظر بیش از حد واقعی ارزش گذاری شده اند. همین موضوع منجر به ایجاد نگرانی برای فعالان بازار شده است.

اسلامی با اشاره به قدرت بسیار زیاد پول ورودی به بازارسرمایه و امکان تخریب به دلیل وجود فعالیت‌های سفته بازانه گفت: تغییراتی که اخیرا در مجموعه بازار سرمایه داده شده، لزوما نتوانسته این روند را متوقف کند و هم زمان هم به نظر می رسد با رشد بسیار زیاد بازار طی دو سال اخیر گروه‌هایی که دارای جریان وجه نقد بودند، طی این مدت قدرتمندتر شدند؛ بنابراین کاستن سرعت این روند با دستورالعمل های ابتدایی امری دشوار است، از همین رو تصمیم گرفته شد تا با کاهش دامنه نوسان، قدرت این روند تا حدودی گرفته شود تا سرمایه گذاران با تحلیل اقدام به خرید سهم کنند و تا حدودی سفته بازی از بازار دور شود. در این شرایط شاهد بازاری باثبات خواهیم بود.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری تصریح کرد: سازمان بورس اوراق بهادار، کانون کارگزاران و کانون نهادهای سرمایه گذاری آمادگی پذیرش پیشنهادات را دارند تا تصمیمات بهتری در این زمینه اتخاذ شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 266
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران