پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 516562 تاریخ : 1399/05/02-16:06:11
,13,
کاهش 20 درصدی صادرات زعفران در دوران کرونا

یک مقام مسئول عنوان کرد:

کاهش 20 درصدی صادرات زعفران در دوران کرونا

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه صادرات زعفران در دوران کرونا 15 تا 20 درصد از نظر وزنی کاهش یافته است، گفت: امیدواریم در دوران پساکرونا این مساله جبران شود.

به گزارش بانک و صنعت، علی شریعتی مقدم در نشستی خبری با اشاره به اینکه ایران تولید کننده انحصاری زعفران در جهان است گفت: بین 95 تا 96 درصد زعفران جهان در ایران تولید می شود که امسال نیز تولید ما نسبت به سال گذشته 15 درصد افزایش می یابد.

وی خط زیر کشت زعفران را در کشور 140 هزار هکتار عنوان کرد و گفت: کشت طلای سرخ در بیش از 20 استان کشور انجام می شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: از سال 96 تاکنون قیمت زعفران با شیب زیاد سیر نزولی طی کرده است چرا که تا حدودی با مازاد محصول مواجه هستیم به طوری که تولید افزایش پیدا کرده اما میزان مصرف تغییر چندانی نداشته است.

شریعتی افزود: همچنین با برخی کشورها از جمله هند مشکل تعرفه داریم و این مسئله باعث شده که زعفران ایران از طریق کشور افغانستان به هند صادر شود.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه موضوع تعهد ارزی یک اصل است و بنده هم آن را تأیید می کنم، گفت: با این حال مقررات ارزی و تغییر و تحول زیادی که در بخشنامه ها وجود داشته وهمچنین مسئله تحریم که باعث محدودیت تبادلات ارزی شده است برای صادرکنندگان مشکلاتی را به وجود آورده است.

وی با توجه به اینکه زعفران قیمت بالایی دارد و محصولی کم حجم و سبک است قاچاق پذیری آن افزایش می یابد، افزود: هم اکنون شاهد این هستیم که این کالا به برخی کشورهای عربی و پاکستان می رود و به صورت غیر رسمی از کشور خارج می شود.

وی درباره تأثیرات شیوع کرونا بر بازار زعفران نیز توضیح داد: با شیوع کرونا، محصولاتی برای کشورها اهمیت پیدا کرده که از نظر امنیت غذایی اولویت بالایی دارند ضمن اینکه شاهد کاهش قدرت خرید مردم نیز هستیم. همچنین تعطیلی رستوران ها، ایرلاین ها و مجالس که در سطح جهان شاهد آن هستیم باعث کاهش مصرف زعفران شده است.

شریعتی ادامه داد: علاوه بر زعفران محصولات دیگر کشاورزی از جمله گل های زینتی آسیب زیادی از این مسئله دیده اند.

شریعتی اضافه کرد: بحث بعدی کاهش مراودات بین المللی، حمل و نقل و پروازهای بین المللی بوده که همه این موارد در بازار زعفران تأثیرگذار بوده است.

وی گفت: میزان صادرات زعفران در سال گذشته قبل از شیوع کرونا افزایش جزئی داشت اما بعد از کرونا شاهد کاهش صادرات در این حوزه بودیم.

به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی ایران، صادرات زعفران در دوران کرونا از نظر وزنی بین 15 تا 20 درصد کاهش داشته است.

وی اظهار امیدواری کرد در دوران پس از کرونا روی این مسئله کار شود و بتوانیم آن را جبران کنیم.

شریعتی ادامه داد: دانشمندان جهان روی محصولات گیاهی کار می کنند که این محصولات می تواند سیستم ایمنی بدن را افزایش دهند. یکی از خواص زعفران نیز این است که دارو را هوشمند می کند و باعث افزایش تأثیر داروها می شود. تحقیقات در این زمینه در حال کامل شدن است و بنده فکر می کنم انقلابی برای بازار زعفران باشد.

این فعال بخش خصوصی درباره راهکارهای ساماندهی بازار زعفران نیز گفت: طرحی تحت عنوان ساماندهی اقتصاد زعفران و طرح جامع زعفران را در دستور کار داریم و صادر کنندگان حاضر شدند مبلغی را برای توسعه تحقیقات، توسعه زنجیره ارزش، توسعه بازار و حمایت از تولید کنندگان اختصاص دهند. این طرح در حال پیگیری است و امیدواریم به زودی عملیاتی شود.

شریعتی افزود: همچنین با وزارت امور خارجه جلساتی داشتیم و در این جلسات درخواست کردیم محصولات کشاورزی پیشرو به ویژه زعفران در اولویت معرفی از طریق سفارتخانه ها قرار بگیرد. همچنین درباره هند پیگیری هایی از طریق وزارتخانه های صمت و کشاورزی و اتاق مشترک ایران و هند انجام شده تا تعرفه صادرات زعفران ایرانی که هم اکنون 60 درصد با سود بازرگانی است کاهش پیدا کند و متقابلاً تعرفه برخی محصولات وارداتی از هند از جمله فلفل کاهش یابد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه حدود 30 کشور بدنبال کشت زعفران هستند گفت: در هلند چند شرکت پیاز زعفران پرورش می دهند و صادر می کنند. کشورهای مختلف به سوی کشت این محصول روی آورده اند و جای نگرانی وجود دارد که در سالهای آینده رقبای زیادی در این زمینه پیدا کنیم.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 326
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران