پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 263670 تاریخ : 1395/10/15-10:58:30
,10031,
کاشت گیاه در مناطق بیابانی ارومیه و طبس

کاشت گیاه در مناطق بیابانی ارومیه و طبس

به منظور بیابان‌زدایی و جلوگیری از توفان‌های شن و ماسه، پژوهشگران سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران مالچ بیوپلیمری تولید کردند که با اجرای پایلوت آن موفق به کاشت گیاه در مناطق بیابانی ارومیه و طبس شدند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، دکتر مهران کیانی، مجری طرح تمرکز تحقیقاتی خود را بر روی تولید مالچ‌های زیستی برای کاهش توفان‌های ماسه‌ای و ریزگردها دانست و گفت: با مطالعاتی که در این زمینه انجام شد، به فرمولاسیون تولید انواع مالچ‌های بیوپلیمری دست یافتیم.

وی پایداری کم را از معایب مالچ‌های زیستی دانست و خاطرنشان کرد: در این مطالعات با بهینه‌سازی فرمولاسیون توانستیم پایداری این نوع مالچ‌ها را به یک سال افزایش دهیم.

کیانی با تاکید بر اینکه مالچ‌های بیوپلیمری تولیدشده در عرصه‌های بیابانی کشور تست میدانی شده است، یادآور شد: پایلوت محصولات تولید شده در اطراف خطوط ریلی طبس و منطقه «جبل‌کندی» ارومیه اجرایی شده است.

مجری طرح به جزئیات اجرای فاز پایلوت این محصول اشاره کرد و ادامه داد: منطقه جبل کندی ارومیه یکی از کانون‌های مهم شن‌ها و ماسه‌های روان در حاشیه غربی دریاچه ارومیه است؛ از این رو در این منطقه از تکنیک تلفیقی «بادشکن» و «مالچ‌پاشی» با استفاده از مالچ‌های بیوپلیمری استفاده کردیم. یکی از اهداف این طرح استقرار پوشش گیاهی با مالچ‌های زیستی بوده است.

این محقق با تاکید بر اینکه مالچ‌های بیوپلیمری پایداری زیادی ندارند، خاطرنشان کرد: پایداری مالچ‌های بیوپلیمری در حدود 3 تا 4 ماه است و با تغییراتی که در فرمولاسیون مالچ‌های زیستی ایجاد کردیم، توانستیم شرایط بهینه‌ای برای استقرار پوشش گیاهی در این منطقه ایجاد کنیم و این یک موفقیت بزرگ برای ما بوده است؛ چراکه گیاه برای همیشه ماندگار است، ولی مالچ پس از مدتی از بین می‌رود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 286
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران