پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 585542 تاریخ : 1400/05/03-20:12:17
,5,22,
کارنامه دولت یازدهم و دوازدهم برای توسعه سطح خدمات آب، برق و جمع آوری فاضلاب خوزستان

کارنامه دولت یازدهم و دوازدهم برای توسعه سطح خدمات آب، برق و جمع آوری فاضلاب خوزستان

استان خوزستان در سال های گذشته با بحران شدید کم آبی رو به رو بود. عوامل مختلفی در این زمینه تاثیرگذار بودند که از نمونه های آن به تغییرات اقلیمی، کاهش بارندگی ها و انباشت مشکلات ناشی از هماهنگ نبودن سیاست گذاری ها با این تغییرات می توان اشاره کرد.

به گزارش بانک و صنعت، مشکلات تحریم ها نیز در این شرایط مزید بر علت شد و بسیاری از برنامه های دولت از جمله بهبود زیرساخت های انتقال آب و سرمایه گذاری های جدید را متوقف کرد.

به عنوان نمونه پروژه آب رسانی شمال شرق خوزستان که در شورای اقتصاد نیز تصویب شده بود و در صورت اجرا آب شرب 16 شهر و 600 روستا را تأمین می کرد و 19 هزار هکتار هم به زیر کشت مدرن می رفت، به دلیل تحریم ها متوقف شد.
تبیین این مشکلات البته به معنای عدم توجه و تکاپوی دولت در هشت سال گذشته در این استان نبوده بلکه پروژه ها، سیاست ها و اقدامات زیادی در این سال ها در خوزستان برای توسعه سطح خدمات آب، برق و جمع آوری فاضلاب استان صورت گرفته است.
بهره برداری از فاز اول طرح 550 هزار هکتاری با یک و نیم میلیارد دلار اعتبار که کمک شایانی به معیشت کشاورزان کرده از جمله این اقدامات بوده است. بهره برداری از پروژه آبرسانی غدیر (که اگر این پروژه نبود حتماً در ایام خشکسالی باعث افزایش تنش شدید در شهرهایی نظیر شادگان، دشت آزادگان، بستان و هویزه می شد) و تأمین 50 میلیون دلار از محل صندوق توسعه برای موضوع فاصلاب اهواز که توسط قرارگاه خاتم الانبیا(ص) در حال اجرا است از دیگر طرح های مهمی است که در خوزستان در این دولت به بهره برداری رسید.

بخش آب
توجه ویژه به استان خوزستان با فعال کردن شورای عالی آب به عنوان بالاترین نهاد هماهنگی سیاست گذاری تأمین، توزیع و مصرف آب و برگزاری 6 جلسه و تصمیم گیری درخصوص موضوعات مهمی همچون «ساماندهی کمی و کیفی کارون بزرگ»، «علاج بخشی سد گتوند»، «ریزگردهای استان خوزستان، حقابه مورد نیاز زیست محیطی برای مهار کانون های داخلی آن»، «راهکارهای حل معضلات پساب کشت و صنعت نیشکر» از مهمترین اقدامات دولت در حوزه آب در این استان بوده است.
تصویب برنامه سازگاری با کم آبی استان با مشارکت کلیه ذی نفعان، مدیریت سیلاب سال آبی 98-1397 با ارائه برنامه بهره برداری مناسب از سدهای استان در جهت کاهش خسارات وارده به پایین دست و نیز ذخیره مناسب آب در مخازن سدها ، بهره برداری از سد تنظیمی آریوبرزن با حجم مخزن 7 میلیون مترمکعب و آبگیری سد بالارود با حجم مخزن 131 میلیون مترمکعب، احداث 36720 هکتار شبکه اصلی آبیاری و زهکشی و 3370 هکتار تبدیل شبکه نیمه مدرن به مدرن، اجرای 817 کیلومتر خطوط انتقال آب، احداث 395 هزار مترمکعب مخازن ذخیره، حفر و تجهیز 113 حلقه چاه، اصلاح و بازسازی 1308 کیلومتر شبکه ‎ی توزیع آب و تکمیل و افتتاح سه تصفیه خانه ی آب در شهرهای آغاجاری (به ظرفیت 9600 مترمکعب در شبانه روز)، بهبهان (به ظرفیت 50 هزار مترمکعب در شبانه روز) و ویس (به ظرفیت 7800 مترمکعب در شبانه روز) از دیگر ا قدامات دولت تدبیر و امید طی هشت سال گذشته در این استان بوده است.
عملیات اجرایی طرح آب رسانی غدیر به عنوان بزرگ ترین طرح آب رسانی استان با هزینه کرد 19803 میلیارد ریال ازدیگر اقدامات مهم دولت در حوزه آب در این استان بوده است. با اجرای این پروژه ظرفیت آب رسانی به شهرهای آبادان از 50 به 95 درصد، خرمشهر از 45 به 95 درصد، اهواز از 40 به 70 درصد و شادگان از 30 به 75 درصد افزایش یافته است.
همچنین افتتاح 25 مجتمع آب رسانی و پروژه تک روستایی که با اجرای این طرح ها و هزینه کرد اعتباری در حدود چهار هزار میلیارد ریال، 164 روستا با جمعیت 77 هزار نفر از آب آشامیدنی پایدار و با کیفیت بهره مند شده اند نیز از دیگر اقدامات دولت در استان خوزستان بوده است.
در حال حاضر 13 طرح آب رسانی به منظور بهبود و پایداری آب رسانی به 8 میلیون نفر از جمعیت شهری و روستایی استان با هزینه کرد 49 هزار میلیارد ریال در حال اجراست.

بخش برق
برای توسعه سطح خدمات برق نیز استان خوزستان جز اولویت های دولت بوده است. با انجام این اقدامات شاهد افزایش مجموع ظرفیت نیروگاهی استان به میزان 2195 مگاوات (شامل 13 واحد نیروگاه حرارتی مجموعا به میزان 2124 مگاوات، 21 مگاوات نیروگاه های تجدید پذیر و 50 مگاوات مولدهای مقیاس کوچک، ارتقاء توان عملی و رفع محدودیت های نیروگاه رامین به میزان 160 مگاوات و بهره برداری از 105 پروژه پست برق انتقال و فوق توزیع با ظرفیت 6389 مگاولت آمپر بوده ایم.
احداث 15 پست GIS جهت سازگاری با پدیده ریزگردها (بزرگ ترین پروژه GIS کشور) از دیگر ا قدامات دولت تدبیر و امید در خوزستان بوده است. با اجرای این پروژه بومی سازی و انتقال فناوری ساخت این پست ها محقق شد.
بهره برداری از ترانس 315 مگاولت آمپر در پست شهید هاشمی، بهره برداری از 67 خط انتقال و فوق توزیع به طول 918 کیلومتر مدار، اجرای 226 کیلومتر فیبرنوری، تعویض 9140 زنجیره مقره خطوط انتقال و پوشش عایقی جهت 29 پست موجود موجود جهت سازگاری با پدیده ریزگردها و خرید 10 دستگاه پست سیار و ترانس آن جهت مواقع اضطراری از دیگر اقدامات دولت بوده است.

بخش فاضلاب
اجرای 312 کیلومتر شبکه ی جمع آوری اصلی و فرعی فاضلاب در شهر اهواز و 647 کیلومتر در سایر شهرهای استان به همراه اصلاح و نوسازی 85 کیلومتر نقاط ریزشی در 155 نقطه از شهر اهواز ناشی از سیل سال 1398 هماز مهم ترین اقدامات دولت برای جمع آوری فاضلاب خوزستان بوده است.
همچنین 2 تصفیه خانه ی فاضلاب در شهرهای رامهرمز (به ظرفیت 13500 مترمکعب در شبانه روز) و شرق اهواز (به ظرفیت 112000 مترمکعب در شبانه روز) افتتاح شد.
با استفاده از اعتباری به مبلغ 50 میلیون یورو از محل صندوق توسعه ی ملی برای فاضلاب شهر اهواز، افزون بر تکمیل تصفیه خانه ی فاضلاب شرق اهواز، بهسازی و ارتقای 10 باب ایستگاه پمپاژ، احداث 15 باب ایستگاه پمپاژ جدید، اجرای 84 کیلومتر کلکتور و خطوط اصلی و نیز 11 کیلومتر خطوط ریزشی حاصل از سیلاب سال 1398 در حال اجراست.
استفاده از فاینانس خارجی برای احداث 5 تصفیه خانه ی فاضلاب در شهرهای آبادان، خرمشهر، شادگان، ماهشهر و بندر امام خمینی با اعتباری به مبلغ 46 میلیون یورو و پیشرفت فیزیکی بیش از 74 درصد در حال اجراست.
همچنین عملیات اجرایی احداث تصفیه خانه ی فاضلاب غرب اهواز به ظرفیت 107 هزار مترمکعب در شبانه روز با استفاده از فاینانس خارجی به مبلغ 40 میلیون یورو در سال 1398 شروع و با پیشرفت فیزیکی 8 درصد در حال اجراست.
از سویی دیگر فراخوان انتخاب تامین کنندگان مالی برای استفاده از ظرفیت فاینانس داخلی (ماده 56 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت) برای کمک به 3 طرح فاضلاب در شهرهای آبادان، خرمشهر و مسجد سلیمان در سال جاری به مبلغ 14 هزار میلیارد ریال با موافقت سازمان برنامه و بودجه انجام شده است. در صورت همکاری شبکه بانکی کشور بخش عمده ای از مسائل فاضلاب 3 شهر مهم یاد شده مرتفع می شود.
در حال حاضر 15 طرح ایجاد تاسیسات فاضلاب با هدف بهره مندی 86.1 میلیون نفر از خدمات جمع آوری و تصفیه فاضلاب با هزینه کرد 28 هزار میلیارد ریال در حال اجرا است. با تکمیل این طرح ها، جمعیت تحت پوشش فاضلاب شهری استان به 66 درصد ارتقا خواهد یافت.

تشریح اقدامات دولت در خوزستان از زبان رئیس جمهور
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز شنبه در آیین افتتاح طرح های ملی وزارت نیرو با تشریح اقدامات دولت در استان خوزستان گفت: در سال گذشته بخش زیادی از طرح های آبرسانی در شهرهای مختلف استان خوزستان انجام شده است و در بخش کشاورزی خوزستان نیز اقدامات عظیمی در توسعه کانال کشی و زهکشی زمین های زراعی استان به اجرا درآمد، به گونه ای که در طول 8 سال 295 هزار هکتار زمین در سطح استان خوزستان و بخش کمی از استان ایلام برای کانال کشی و زهکشی به انجام رسید.
روحانی با بیان اینکه در حوزه آب و فاضلاب استان خوزستان اقدامات بسیار بزرگی در 8 سال گذشته انجام شده است، اظهار داشت: در طرح غدیر آب آشامیدنی را از سد دز به بخش بزرگی از خوزستان و اهواز انتقال دادیم، اما در عین حال و برغم همه تلاش هایی که شده هنوز مشکلات استان به طور کامل پایان نیافته است.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه در سال های گذشته استان خوزستان با مشکل گرد و غبار دچار گرفتاری شده بود، گفت: دولت در این زمینه بخش زیادی از خطوط انتقال برق را تعویض کرد و 46 هزار هکتار از زمین هایی که گرد و غبار خیز بود را نهال کاری کرد.


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 506
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران