پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 446233 تاریخ : 1397/10/27-10:31:11
,17,13,
کارساز نبودن اقدامات دولت درتنظیم بازار وتعدیل قیمت ها

کارساز نبودن اقدامات دولت درتنظیم بازار وتعدیل قیمت ها

بازار گوشت قرمز هفته هاست که سامان ندارد؛ با وجود اینکه حجم واردات گوشت افزایش یافته، اما به همان میزان قاچاق دام رشد چشمگیری پیدا کرده تا جایی که به نظر می رسد اقدامات دولت برای تنظیم بازار این محصول و تعدیل قیمت ها کارساز نیست.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت؛ قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز در حالی در سطح بازار به 80 تا 110 هزار تومان رسیده است که به گفته مسئولان امر در کنار تولید داخل، روزانه بیش از 150 تن انواع گوشت گرم گوسفندی و گوساله یخ زده وارداتی عرضه می شود.

طبق آمارهای پیشین، نیاز سالانه کشور به گوشت قرمز نزدیک 940 هزار تن بود که 90 درصد آن از محل تولیدات داخلی و 10 درصد آن از محل واردات تامین می شد اما اکنون با افزایش جمعیت و بالا رفتن تقاضا نیاز مصرفی به یک میلیون تن در سال رسیده که به نظر می رسد 85 درصد آن از محل تولیدات داخلی و 15 درصد از محل واردات تامین می شود.

کارشناسان، نوسان نرخ ارز به دلیل تحریم ها را از دلایل اصلی بروز نوسان در بازار گوشت قرمز می دانند؛ به عقیده آنان کاهش عرضه دام در بازار داخلی، پدید آمدن بازار دوم خارجی برای دام زنده و افزایش چند برابری قاچاق دام زنده به کشورهای عربی از نتایج بروز نوسان ارزی در بازار این محصول است.

در سایه این رخدادها، اکنون با وجود تزریق حداقل روزانه 150 تن انواع گوشت وارداتی و نیز تولید داخلی نه تنها عطش بازار سیراب نمی شود بلکه مردم نیز از توزیع نامناسب این محصول و اینکه نمی توانند گوشت تنظیم بازاری از فروشگاه ها خریداری کنند، گلایه دارند.

 قیمت گوشت در کشورهای همسایه چقدر است؟

به تازگی امیررضا دهقانی نیا مدیر کل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرده است: میزان قاچاق دام در هشت ماهه پارسال، 166 هزار و 394 راس بود که این میزان در هشت ماهه ابتدایی امسال به 926 هزار و 477 راس دام رسیده که نسبت به سال گذشته رشد 4.5 برابری را نشان می دهد.

وی می گوید: «در گذشته قاچاق دام به صورت ورودی از مرزهای شرقی بود که به دلیل لحاظ نشدن ضوابط بهداشتی دام مورد توجه قرار می‌گرفت، اما اکنون شرایط تغییر پیدا کرده و دام جزو کالا‌های مشمول قاچاق خروجی شده است و بیشترین قاچاق دام به کشور‌های همسایه از جمله عراق صورت می‌گیرد».

گزارش ها حاکی از آن است که اکنون قیمت هر کیلوگرم دام زنده در کشور بین 26 تا 28 هزار تومان است در حالی که هر کیلوگرم دام زنده قاچاق دو تا سه برابر قیمت داخلی به فروش می رسد بنابراین انگیزه برای قاچاق توسط دلالان و واسطه گران فزایش قابل توجهی پیدا کرده است.

تولید دام سبک زنده توسط دو گروه دامپروران صنعتی و سنتی (عشایری و چراگاه ها) تولید می شود که تفاوت قیمتی زیادی با یکدیگر دارند که گفته می شود بخش عمده قاچاق دام زنده به دلیل حضور در شهرهای مرزی توسط دامپروران سنتی صورت می گیرد.

 شبکه توزیع معیوب است

برخی دست اندرکاران صنعت گوشت قرمز، یکی از دلیل دیگر افزایش قیمت گوشت قرمز را ناشی از معیوب بودن شبکه توزیع بویژه در استان ها می دانند و بر این باورند که استانداری ها و سازمان های صنعت، معدن و تجارت در استان ها در زمینه توزیع مناسب گوشت اهتمام جدی ندارند.

به عقیده آنان، با وجود عرضه گوشت تنظیم بازاری در فروشگاه های زنجیره ای و ارایه حواله های دریافت این محصول به نهادها و دستگاه های دولتی مختلف، در واقعیت گوشت به میزان کافی در بازار عرضه نمی شود تا قیمت ها را متعادل کند.

گزارش ها نشان می دهد گوشت وارداتی به میزان لازم به کشور وارد می شود اما در وزن های بالا در حالی در اختیار برخی فروشگاه ها قرار می گیرد که حتی ظرفیت نگهداری این میزان گوشت وارداتی را ندارند.

مشکل دیگر اینجاست که در فروشگاه های زنجیره ای گاهی گوشت قرمز وارداتی در اختیار مردم قرار نمی گیرد و آنها ناچارند برای خرید این محصولات بارها به این فروشگاه ها مراجعه کنند یا در صف های طولانی بایستند درحالی که به گفته مسولان امر تمامی فروشگاه های زنجیره ای دارای سهمیه بندی روزانه گوشت وارداتی هستند بنابراین به نظر می رسد کمبودی در این زمینه نباید وجود داشته باشد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 213
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران