پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 327851 تاریخ : 1397/01/23-16:15:24
,23,
کارآفرینی را میشود آموزش داد

یادداشت

کارآفرینی را میشود آموزش داد

امروزه کارآفرینی موتور رشد و توسعه اقتصادی کشورهاست.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت؛ افراد مبتکر و خلاق، منشا تحولات بزرگی در توسعه صنعت ،خدمات و تولید کشورهایشان  شده اند.

از آنجاییکه کشورمان ایران با برخوردار بودن از منابع عظیم انرژی و معدنی و خاک حاصلخیز و آب و هوای متنوع چهار فصل و گستردگی و موقعیت جغرافیایی بی نظیر و نیروهای انسانی تحصیل کرده و لایق و خلاق از شرایط ممتازی در منطقه خاورمیانه و آسیای غربی  برخوردار است و از سوی دیگر در تصمیم گیریهای کلان اقتصادی اصولی و اساسی قرار است گامهایی بلند بسوی توسعه متوازن و پایدار برداشته شود ، لذا در این برهه مهم تاریخی(تحولات صنعتی نوین)، هر یک از ایرانیانی که سرافرازی و پیشرفت روزافزون ایران عزیز را آرزو میکنند ، وظیفه تشویق و ایجاد انگیزه در جوانان و نیروهای کار و سرمایه گذاران داخلی و خارجی در ورود به عرصه کسب و کار های نوپا را به منظور رشد و اعتلای ثروت ملی و رفاه اجتماعی و رونق اقتصادی کشور را بعهده  دارند.

یکی از مهمترین این وظایف توجه به مقوله مهم ,,آموزش کارآفرینی ,,و آشنا نمودن نیروهای کار خلاق وجوان و کارآفرینان است .

خوشبختانه در سالهای اخیر در ایران دانشکده های مختلف کارآفرینی و دانشگاه فنی و حرفه ای در کنار سازمان فنی و حرفه ای کشور تاسیس شده اند که مسلما نقشی موثر در حوزه رونق  کارآفرینی و اشتغال زایی ایفا خواهند نمود .

کارآفرینی در کشورهای پیشرفته دنیا از اواخر دهه 1970و در بسیاری از کشورهای در حال توسعه ازاواخر دهه 1980مورد توجه جدی قرار گرفته است .

در کشور ما از دهه 1380با ورود جوانان خلاق به عرصه کسب و کار ،کارآفرینی مورد توجه جدی دولت ها قرار گرفت .

در زمان تصویب برنامه ششم توسعه ،دولت و مجلس ،اهتمام ویژه ای در این برنامه برای رشد اشتغال و راه اندازی موسسات کوچک و متوسط در نظر گرفته اند .

راه اندازی کسب و کارها در دهه 1390نیازمند برخوردار بودن کارآفرینان از دانش و اطلاعات به روز و متنوع میباشد .

بیل اولیت ،محقق و نویسنده  حوزه کارآفرینی بعد از سالها تحقیق در زمینه راه اندازی کسب و کارهای نوپا معتقد است بر خلاف آن گروه از اساتید که میگویند کارآفرینان به صورت ذاتی دارای ویژگیهایی هستند که عامل موفقیت آنهاست و کار آفرینان را دارای ژن خاص میدانند !!!!! این باور را افسانه ای بیش نمیداند و میگوید :

کارآفرینی و راه اندازی کسب و کارهای نو پا نیازمند یادگیری برخی مهارتها مانند:,,مهارت تحلیل محیط ،مدیریت افراد و غیره است.,,

 میچ کاپور ،موسس شرکت لوتوس در مورد کارآفرینی میگوید :

کارآفرینی نه تنها یک شیوه تفکر است ،بلکه مجموعه ای از مهارتهاست .

کارآفرینی فرآیندی مرحله به مرحله و عملیاتی برای جهت دهی به ذهن خلاق است تا احتمال موفقیت و تاثیر نهایی افزایش یابد.

دانشگاههای معتبر جهان سالهاست به آموزش کار آفرینی میپردازند از جمله ،ام آی تی ،

موسسه فناوری کالیفرنیا ،هاروارد و استنفورد و...

استنفورد و ام آی تی تاکنون بیشترین تعداد دانش آموخته کار آفرینی را تحویل جامعه داده اند .

در واقع در آموزش های کارآفرینی که اساتید این رشته به آن ,,کار آفرینی اصولی ,,میگویند بر این باورند که در مسیر کسب و کارهای نوپا #ریسک های زیادی وجود دارد که در کنترل کارآفرینان نیست ،بنابر این در چارچوب کارآفرینی اصولی کمک میشود تا #ریسک ها را با عواملی محدود کنند تا قادر به کنترلشان باشند.

 با توجه به اینکه در دنیای کسب و کار امروز کارآفرینان با #ریسک های متنوع و فرصت ها و تهدیدهای زیادی مواجه هستند لذا برای دست یافتن کارآفرینان و خود اشتغالان به موفقیت توجه به آموزش و یادگیری دانش و مهارت های متنوع شغلی و برخوردار بودن از یاری و همکاری مستمر و مشاوره شرکت های استارتاپ میتواند در کسب نتایج مثبت و رسیدن آنها به اهدافشان بسیار موثر باشد.

 


حاجی اشرفی

کارشناس مطالعات ریسک و بیمه



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 250
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران