پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 444124 تاریخ : 1397/10/05-10:47:38
,6,
چینی‌ها دیگر رقیب لوازم‌یدکی ایرانی نیستند

افزایش تولید قطعه‎سازان برای پوشش نیاز بازار

چینی‌ها دیگر رقیب لوازم‌یدکی ایرانی نیستند

موانع ایجادشده بر سر راه واردات قطعه حضور قطعات چینی را هم در بازار کمرنگ کرده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، دوام و بقای صنعت خودرو روزبه‌روز با چالش‌ها و بحران‌های شدیدتری روبه‌رو می‌شود. افزایش قیمت خودرو یکی از راهکارهایی بود که پیش‌بینی می‌شد شرایط قطعه‌سازان و خودروسازان را رو به بهبود ببرد. اما هنوز نه تکلیف قیمت‌گذاری جدید خودرو و جزئیات آن به‎طور دقیق مشخص شده است، نه خبری از پرداخت مطالبات قطعه‌سازان شنیده می‌شود. این در حالی است که تامین مواداولیه و قطعات موردنیاز تولید داخلی همچنان گران تمام می‌شود و با قطع روابط بانکی جهانی، تامین مواداولیه و کالای خارجی نیز اگر منتفی نشود، با دشواری بسیار انجام می‌شود.

در رابطه با شرایط دشوار قطعه‌سازان و به بیان کلی وضعیت صنعت خودرو، یک عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن و قطعه‌سازان خودرو با بیان این‎که تاکید ما بر این است که تحریم‌های اقتصادی، سهم کمی در ایجاد رکود و نابسامانی امروز صنعت خودرو و قطعه‌سازی دارد، گفت: «پیش‌از این هم اشاره کرده‌ام بحرانی که امروز با آن مواجهیم، به دلیل نبود مدیریت صحیح و برنامه درست و پیگیری نشدن اهداف مقرر شده است.»

خودروسازان، قطعه‌سازان را حمایت نمی‌کنند

احمدرضا رعنایی با اشاره به اینکه شرایط بد موجود باعث کاهش قابل‌توجه تولید خودرو و متعاقبا ایجاد آشفتگی در بازار شده است، اظهار کرد: «متاسفانه خودروسازان هنوز هم بدهی خود به قطعه‌سازان را نپرداخته‌اند و بدتر از آن، قطعه‌سازان و تامین‌کنندگان را اصلا حمایت نمی‌کنند. این در شرایطی است که تعداد زیادی از قطعه‌سازان پیش از این بارها در شرایط سخت حامی خودروسازان بوده‌اند. بعضی از آن‎ها وابسته به صنعت خودرو داخل هستند و فعالیت واحدهای تولیدشان براساس تولید خودروهای داخلی توجیه‌پذیر است.»

این فعال قطعه‌سازی با اشاره به این‎که نبود سرمایه در گردش، افت عملکرد و تعدیل گسترده نیرو از ابتدای امسال تاکنون در این صنعت دیده شده است، تاکید کرد: «این مشکلات شوخی نیست و باید جدی گرفته شود. در غیر این‌صورت آسیب‌های اقتصادی، صنعتی و حتی اجتماعی که در پی می‌آید، قابل‌جبران نخواهد بود. به بیان دیگر باید به صراحت تاکید کنم با ادامه شرایط فعلی، به‌زودی باید منتظر اتفاقات ناگواری باشیم. اگر برای تغییر وضعیت موجود درایت و عجله‌ای وجود نداشته باشد، فاجعه‌ای جبران‌ناپذیر رخ می‌دهد.»

رعنایی با بیان این‎که این صنعت در حالت رخوت به سر می‌برد، خاطرنشان کرد: «اگرچه صحبت‌هایی درباره افزایش قیمت خودرو شده که تا حدی هم اجرا شده است، اما تا زمانی که سرمایه در گردش و نقدینگی از دست رفته به قطعه‌سازی بازنگردد، وضعیت این صنعت بهبود نخواهد یافت.»

ارائه تسهیلات به شرط پرداخت معوقات به خودروساز

رئیس انجمن صنایع همگن و قطعه‌سازی خودرو استان مرکزی با اشاره به شرایط فعلی خودروسازی کشور گفت: «اکنون که تولید خودرو کاهش یافته و قیمت خرید برخی قطعات توسط خودروسازان نیز هنوز اصلاح نشده است، بخش بزرگی از قطعه‌سازان به تولید لوازم یدکی و تامین‌ بازار خدمات پس‌از فروش روی آورده‌اند. ضمن این‎که با توجه به دشواری شرایط واردات ازجمله مختل‎شدن تعاملات پولی و بانکی بین‌المللی، موانع ایجادشده در مسیر حمل‎ونقل دریایی، مشکلات ترخیص و کم‎شدن کالای وارداتی از کشورهایی مانند چین، هند و کشورهای دیگر، شرایط بازار تا حدی به نفع قطعه‌سازان داخل تغییر کرده است.»

احمدرضا رعنایی در ادامه افزود: «اگر دولت و به‌خصوص وزارت صنعت، معدن و تجارت هرچه سریع‌تر برنامه‌ای ویژه و راهکاری برای تغییر شرایط کنونی ارائه ندهند، عواقب خطرناکی در انتظار صنعت خودرو خواهد بود و صنعتی که 40سال در کشور فعال بوده است، بیش‌از این دوام نخواهد آورد.»

عضو انجمن صنایع همگن و قطعه‌سازی کشور در رابطه با حجم بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان، اظهار کرد: «متاسفانه آمار و ارقامی که این روزها به‌عنوان مطالبات قطعه‌سازان به آن اشاره می‌شود و از مسئولین شنیده می‌شود، در شأن این صنعت نیست. مطالبات قطعه‌سازان تا امروز به حدود 20هزار میلیارد تومان رسیده است. آن هم در شرایطی که قطعه‌ساز به‌دنبال سرمایه در گردش است و قیمت نهاده‌های تولید نیز نسبت‌به گذشته چند برابر افزایش داشته است.»

وی خاطرنشان کرد: «در شرایطی که توان تامین مواداولیه در صنعت قطعه به حداقل رسیده است و انبار قطعه‌سازان نیز از مواد خالی است، باید هرچه زودتر نسبت‌به رفع مشکل صنعت خودرو اقدام شود.»

این فعال در حوزه قطعه‌سازی در رابطه با احتمال پرداخت تسهیلات به خودروسازان ازسوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تاکید کرد: «اگر این موضوع درست باشد، بهتر است این تسهیلات به شرطی به خودروسازان اختصاص یابد که آن‎ها بدهی خود به قطعه‌سازان را بپردازند. در این شرایط امکان تامین سرمایه در گردش فعالان این حوزه فراهم می‌شود. چراکه در این صورت حداقل بخشی از بدهی معوق خودروسازان تسویه خواهد شد.»

به گفته رعنایی، با از دست رفتن قطعه‌سازی، صنعت خودرو دیگر معنا ندارد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 388
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران