پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 354639 تاریخ : 1397/05/28-16:01:10
,12,17,5,
چین اولین شریک تجاری و بزرگترین خریدار نفتی ایران

گزارش

چین اولین شریک تجاری و بزرگترین خریدار نفتی ایران

براساس آمارهای ارائه شده از سوی گمرک ایران، در سه ماهه نخست سال جاری میزان واردات کالا از چین 2 میلیارد و 936 میلیون دلار و صادرات کالا به این کشور به ارزش 2 میلیارد و 245 میلیون دلار بوده است.

به گزارش بانک و صنعت ، طبق آمار ارائه شده از سوی گمرک چین، در سال 2017 میزان تجارت ایران و چین 37 میلیارد دلار بوده که این تراز بر خلاف سال های قبل 200 میلیون دلار به نفع ایران بود، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال 2016 از نظر ارزشی 20.4 درصد و از نظر وزنی 7.3 درصد افزایش داشته است.

میزان واردات کالا از چین در سال 2017 میلادی، 60 میلیون تن به ارزش 18 میلیارد و 570 میلیون دلار بوده است که از نظر وزنی نسبت به سال 2016 میلادی 12.56 درصد و از نظر ارزش نیز حدود 25.2 درصد رشد داشت.

همچنین میزان صادرات ایران به چین با احتساب نفت در 11 ماهه اول سال 2017 رقم 17 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه رشد 28.8 درصدی داشته است.

بیشترین سهم از محصولات صادراتی ایران به این کشور در سال 2017 میلادی پتروشیمی، سنگ کنسانتر، آهن و مس بوده است و خودرو، ورقه های فولادی، محصولات کشاورزی مانند سویا، کفش، پوشاک و موبایل نیز بیشترین محصولات صادر شده از چین به ایران بوده است.

چین علاوه بر اینکه اولین شریک تجاری ایران است، همچنین اولین و بزرگترین خریدار نفتی و بزرگ ترین مشتری صادرات غیر نفتی ایران به عنوان عضو اصلی گروه 1 + 5 به شمار می رود.

در سال 2017 ایران روزانه حدود 630 هزار بشکه نفت به چین صادر کرده است و در چهار ماهه اول 2018 نیز تقریبا سطح فروش نفت در همان سطح باقی مانده است اما حجم روابط حدود 10 درصد رشد داشته است.

در حاشیه سفر رئیس جمهور کشورمان به چین، مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد، طبق تفاهمنامه امضا شده بین ایران و چین ارزهای ملی هر دو کشور در مبادلات تجاری مورد استفاده قرار می گیرد.

در همین خصوص مجید حریری نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین به خبرنگار بانک و صنعت گفت: زمان بسیاری است که موضوع مبادلات تجاری دو کشور با ریال و یوان مطرح است، در حال حاضر یوان چین جزء سبد ارزهای جهان روا محسوب می‌شود، همچنین ریال ایران جایگاهی با ارزهای معتبر دنیا ندارد و کشور مقابل به راحتی نمی پذیرد که اینچنین اتفاقی صورت پذیرد؛ مگر در معاملات برخی کالاهای مورد توافق طرفین این امر میسر خواهد بود.

وی در ادامه افزود: اصولا ارتباط کشورها با پول ملی شان از مجموع تجارت جهانی بسیار ناچیز است به عبارتی کمتر از یک درصد مجموع تجارتی است که در دنیا صورت می گیرد. بخش عمده ای از تجارت با پول ملی کشور چین با کشورهای ار اس ال است که از پیمانش هستند. 

حریری با بیان اینکه این ایده بنظر نمی آید اجرایی شود، گفت: نوع اقتصاد ایران و نوع کالاهایی که به دنیا صادر می کند، عمدتا بیش از 80، 90 درصد محصولات صادرتی مواد خام، نفت و انرژی است. آیا این امر به مصلحت پول با پول ملی کشوری به فروش برسانیم؟  زیرا این ها همه قیمت ها با دلار است.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین در رابطه با اعمال تحریم ها و نقش چین در تحریم ها، تاکیدکرد: کشورها مسائل اقتصادی را براساس منافع ملی خود می سنجند، براساس سابقه تاریخی که ایران و چین دارند در بیست سال گذشته چه در زمان نبود تحریم و یا اعمال تحریم و سپس برجام و چه در حال حاضر که اعمال تحریم ها از سر گرفته می شود، رابطه ایران و چین همیشه رو به رشد بوده است. در طول سال های گذشته هیچ زمانی این رابطه افت نکرده است. با توجه به قضایای اخیر و طبق آنچه که مقامات رسمی چین اعلام کردند، تاثیرات تحریم های آمریکا در رابطه دو کشور نمی تواند تاثیر گذار باشد.

وی افزود: تنها تحریم هایی که چین علیه ایران اعمال کرده و در آینده هم پیش بیاید اعمال می کند، تحریم هایی است که شورای امنیت سازمان ملل وضع می کند. تحریم یکجانبه آمریکا مورد پذیرش چین در هیچ زمانی نبوده است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 356
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران