پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 421171 تاریخ : 1397/08/20-17:14:53
,10025,
چگونه افزایش نرخ ارز و تورم کارائی بیمه گران را کاهش می دهد

انواع ریسک های رایج بازار را بشناسید؛

چگونه افزایش نرخ ارز و تورم کارائی بیمه گران را کاهش می دهد

با افزایش نرخ ارز، منابعی که در اختیار بیمه‌گران است تا با آن سرمایه‌گذاری کنند و برنامه‌های خود را منطبق با بازده آن، تنظیم کنند دیگر کارایی قبل را نخواهد داشت.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از بیمه آسیا، سرمایه‌گذارانی که سرمایه‌های خود را در داخل و خارج از کشور سرمایه‌گذاری می‌کنند از ریسک‌ها و عایدیهای بالقوه آن اطلاع دارند و با آنالیز کردن شرایط، تصمیم خود را می‌گیرند. ریسک بالاتر با احتمال عایدی بالقوه بیشتر قابل‌هضم است. ازآنجایی‌که خدمات بیمه‌ای به‌نوعی با سایر فعالیت‌های اقتصادی درهم‌تنیده است، هرگونه شوک وارده به این فعالیت‌هاف به صنعت بیمه نیز سرایت می‌کند. برای سرمایه‌گذاران و تحلیلگران ضروری است تا ریسک‌های واقعی بازار را بشناسند. این ریسک‌ها فضای حاکم بر بازار را تحت تأثیر قرار می‌دهد و لازم است تا نوسانات انتقالی آنها کنترل شده و راه‌هایی برای مدیریتشان مدنظر قرار داده شود.

ریسک‌های رایج در بازار

ریسک‌های خاص هر بازار تا حد زیادی به ماهیت سرمایه‌گذاری و موقعیت جغرافیایی وابسته است. در ادامه مهم‌ترین ریسک‌های کلیدی بازار را مرور می‌کنیم:

ریسک تورم: این ریسک مربوط به زمانی است که قیمت عمومی کالا و خدمات در کشور افزایش می‌یابد و ارزش پول ملی رو به کاهش می‌گذارد. این ریسک منجر به تأثیرگذاری منفی بر روی جریان سرمایه‌گذاری‌ها می‌شود. قدرت خرید پول را کاهش می‌دهد و بنابراین از ارزش سرمایه‌گذاری‌ها کم می‌کند. گاهی اوقات از ریسک تورم به‌عنوان ریسک قدرت خرید نیز یاد می‌کنند. تورم به روش‌های مختلفی بر روی بیمه‌گران تأثیر می‌گذارد که می‌توان به بازده سرمایه‌گذاری، ارزیابی دارایی‌ها و مخصوصا بدهی‌ها و تعهدات بلندمدت در آینده اشاره کرد. برای تعهدات شرکت‌های بیمه، افزایش هزینه‌های پزشکی و اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردارند. تأثیر تورم بر بیمه‌گران اموال و حوادث شدیدتر است، چراکه تورم به‌طور مستقیم هزینه‌های خسارات مربوط به بیمه‌نامه‌های قدیمی را افزایش می‌دهد. تورم باعث افزایش فشار بر سودآوری بیمه‌گران می‌شود که در حال حاضر تحت‌فشار و شرایط رقابتی قرار دارند.

درحالی‌که بیمه‌گران می‌توانند از طریق برخی اقدامات (مانند تنوع‌بخشیدن به دارایی‌ها و نگهداری کالاها، املاک و مستغلات، افزایش حق بیمه به‌منظور مدیریت هزینه خسارات، بستن قراردادهای خاص و...) خود را در مقابل اثرات احتمالی تورم ایمن سازند اما این شرایط مدیریت دقیقی را می‌طلبد و ممکن است همیشه امکان این اقدامات در دسترس نباشد.

ریسک نرخ بهره: ریسک کاهش ارزش اوراق بهادار به دلیل تغییر در نرخ بهره را ریسک نرخ بهره می‌گویند. تغییر در نرخ بهره به شکل معکوس با ارزش اوراق در ارتباط است بنابراین با افزایش نرخ بهره، قیمت اوراق بهادار رو به کاهش می‌گذارد. این وضعیت برای بیمه‌گران نیز شرایط یکسانی را به وجود می‌آورد و درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها را با نوسان همراه می‌کند.

ریسک ارز: این نوع از ریسک زمانی نمایان می‌شود که برای سرمایه‌گذاری نیاز است پول ملی به یک پول بین‌المللی تبدیل شود. بنابراین یک تغییر کوچک در نرخ تبدیل ارز بین پول ملی و دلار آمریکا می‌تواند کل بازدهی سرمایه‌گذاری را تحت تأثیر قرار دهد. با افزایش نرخ ارز، منابعی که در اختیار بیمه‌گران است تا با آن سرمایه‌گذاری کنند و برنامه‌های خود را منطبق با بازده آن، تنظیم کنند دیگر کارایی قبل را نخواهد داشت.

ریسک نقدینگی: به ریسکی اشاره دارد که توانایی لازم برای تأمین منابع مالی موردنیاز برای یک سرمایه‌گذاری در زمان مشخص وجود نداشته باشد تا ارزش واقعی دارایی را مشخص ‌کند. گاهی اوقات ممکن است کسی درفروش سرمایه‌گذاری خود به دلیل نبود خریدار به چالش بخورد، در این صورت تا زمانی که خریداری پیش‌قدم نشود ارزش آن سرمایه‌گذاری در یک حوزه خاص به‌شدت کاهش می‌یابد. سرمایه‌گذاری‌های خارجی، بازار خارج از بورس، سهام دارای ارزش پایین برخی از آیتم‌های ریسک بالای نقدینگی هستند.

ریسک اجتماعی-سیاسی: رخ دادن برخی عوامل اجتماعی-سیاسی همانند جنگ، حمله تروریستی، انتخابات و فساد بر شرایط بازار تأثیر می‌گذارد. این عوامل انتظارات سرمایه‌گذاران را تغییر می‌دهند که منجر به نوسانات شدید در قیمت سهام می‌شود.

کثرت مقررات: پس از یک دوره طولانی هماهنگی، نهادهای ناظر اشتیاق کمی نسبت به سیاست‌های اصلاحی در سطح دنیا نشان می‌دهند. با تغییرات اخیر سیاسی و گرایش‌های حمایت‌گرایانه، شانس پیاده‌سازی استانداردهای جهانی که مورد توافق و اجرا قرارگرفته‌اند، کاهش‌ یافته و در عوض استفاده از رویکردهای ملی نظارت در حال افزایش است. این امر برای صنعت بیمه و بیمه اتکایی می‌تواند تنوع جهانی در دسته‌بندی ریسک‌ها و مدیریت کارای سرمایه را تهدید کند. کثرت در مقررات با یک‌ روند اعمال قوانین داخلی در خارج از کشور، رو به افزایش است.

در یک جهان با کثرت مقررات، فرصت‌های بسیار کمی برای تقبل ریسک‌ها وجود دارد. در این صورت افزایش هزینه عملیاتی به دو دلیل عمده رخ می‌دهد: الف) کاهش احتمال تنوع‌بخشی و ب) هزینه‌های عملیاتی برای اجرای قوانین نظارتی ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی.

رویکردهای نظارتی ناهماهنگ در ثبات بازار مالی تاثیر کمی خواهد داشت و می‌تواند توانایی بیمه‌گران و بیمه‌گران اتکایی برای حمایت از فعالیت‌های اقتصادی و پوشش موضوعات مختلف را به تحلیل برد.

مدیریت ریسک بازار

کنترل کامل ریسک‌های بازار به صورتی که زندگی مالی افراد را تحت تأثیر قرار ندهند غیرممکن است اما می‌توان اقداماتی جهت مدیریت و کاهش ریسک آنها انجام داد.

هم‌زمان که جهانی‌شدن تمام اقتصادهای پیشرفته و اجزای بازارها را در برگرفت، بخش عمده‌ای از مؤسسات فینتکی در مورد بحران‌های افزایش ریسک عملیاتی بهبودیافته شده مخصوصا ریسک‌های مرتبط با امنیت سایبری، اختلالات فناوری اطلاعات و سرقت داده‌ها، فرایند تحقیق و پژوهش را آغاز کردند. در این میان ریسک‌های سایبری و سرقت داده به دنبال اختلالات در فناوری اطلاعات و موضوعات برون‌سپاری، چالش‌های کلیدی را به وجود آوردند. انقلاب دیجیتالی مزایای بسیاری برای جوامع ما به دنبال داشت اما به‌محض آنکه موسسات مالی به تنظیمات یک شبکه کامپیوتری وابسته شدند، نگرانی در مورد آسیب‌پذیری اطلاعات مشتریان چندین برابر شد. درنتیجه آن نیاز به تحلیل‌گران داده‌ها و محققان بازار افزایش یافت. این افراد آموزش‌دیده هم دارای تجربه و هم دارای دانش لازم هستند و می‌توانند پرتفوی سرمایه‌گذاری شرکت‌ها را در بهترین مسیر ممکن قرار دهند تا بیشترین سود را به دست بیاورند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 235
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران