پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 495595 تاریخ : 1398/10/03-14:20:58
,8,
چشم‌انداز مثبت بازار با متغیرهای بنیادی

چشم‌انداز مثبت بازار با متغیرهای بنیادی

علی صادقین: «می‌توان گفت که روند گزارش‌های عملکردی شرکت‌ها نسبت به ابتدای سال جاری، مناسب بوده و به این معناست که شرکت‌ها در وضعیت مناسبی قرار دارند و بورس می‌تواند همچنان با متغیرهای بنیادی روند صعودی خود را ادامه دهد.»

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از بازار سرمایه، علی صادقین ضمن بررسی وضعیت گزارش عملکرد آذر شرکت‌های بورسی گفت: در این مدت عمدتا شرکت‌هایی که در حوزه داخلی فعالیت می‌کنند و تورم محور هستند با فروش های خوبی مواجه شدند؛ در حوزه کامودیتی ها هم وضعیت نسبتا مناسبی وجود دارد، اگرچه در برخی شرکت ها تا حدودی افت صادرات دیده می‌شود.

پایداری نقدینگی حداقل تا خرداد ادامه دارد

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در فصل پاییز، روند ورود نقدینگی موجب رشد حجم معاملات شد و از همین رو، رونق بازار سرمایه همچنان نسبت به بازارهای رقیب قابل مشاهده است؛ البته معمولا هرچه ارقام شاخص و قیمت ها بالاتر رود، گروهی اقدام به شناسایی سود کرده و لاجرم از طرف حقیقی‌ها و حقوقی‌ها با خروج هایی مواجه خواهیم بود، هرچند که چنین رویه‌هایی اصلاح‌پذیر است و در نهایت تا خرداد سال آینده پیش‌بینی می شود که با روند مثبت یا حداقل پایداری نقدینگی در بازار سهام رو به رو باشیم.

ارز نیما ملاک کسب درآمد است نه بازار آزاد

وی در خصوص تاثیر افزایش نرخ ارز بر روند بازار تصریح کرد: در وهله نخست افزایش نرخ ارز جنبه روانی مثبت ایجاد می‌کند زیرا ملاک کسب درآمد شرکت ها عمدتا ارز سامانه نیما است که البته تغییر چندانی در سامانه نیما دیده نمی شود. براین اساس، افزایش نرخ ارز در بازار آزاد تقریبا یک وضعیت موقتی است یا حداقل واقعی نبوده و صرفا جنبه انتظارات تورمی و روانشناسی مثبت بر بازار دارد.

صادقین افزود: حال اگر این رشد ارز منجر به رشد ارز در سامانه نیما هم بشود در این شرایط می توانیم در بازار شاهد تحرکات مثبت باشیم که به نظر می رسد در چنین فضایی به ترتیب گروه های صادرات محور مانند پتروشیمی، فلزات اساسی و برخی مواد غذایی با رشد مناسبی رو به رو باشند؛ گرچه در ابتدا ممکن است وضعیت صنایع صادرات محور در ظاهر مناسب نباشد اما سرانجام و در دراز مدت این گروه ها هم با افزایش نرخ محصول مواجه می شوند؛ در آخر هم با یکی دو ماه وقفه افزایش نرخ ارز منجر به تورم شده و نیز سهام تورم محور مانند مواد غذایی، سیمان و قند و شکر را می تواند با رشد مواجه کند. بنابراین، افزایش نرخ ارز در میان مدت و بلند مدت بر روی همه گروه ها اثر مثبت خواهد داشت.

 اثر توافق تجاری بر بازار

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به توافق تجاری چین و آمریکا اظهار کرد: این اتفاق سبب رشد قیمت جهانی کامودیتی ها و همچنین محصولات پتروشیمی مانند اوره و متانول شد؛ به طوریکه تقریبا تمام کامودیتی ها انرژی مثبتی را از چشم انداز رشد اقتصادی در حال افزایش جهان می‌گیرند و این توافق می تواند کمک زیادی به سهام کامودیتی محور و بازار سرمایه داشته باشد.  

چشم انداز بازار و بودجه 99

صادقین تاکید کرد: در بودجه سال 99، بازار سرمایه بسیار مثبت دیده شده است. نخست اینکه حجم بسیار زیادی از مبادلات مربوط به حوزه معدن و پتروشیمی‌ها در آن دیده شده است؛ به طور مثال بهره مالکانه ای که دولت در نظر گرفته است بدون تغییر در نرخ، حدود 90 درصد افزایش پیدا کرده که این موضوع به معنای توسعه بیشتر بخش های معدن و پتروشیمی است.

وی ادامه داد: همچنین در بودجه سال آینده، حجم مالیات بر کارمزدی که دولت پیش بینی کرده است حدود 2.5 برابر شده است، در حالیکه نرخ ها تغییر نکرده است. این موضوع به این معنی است که دولت در سال آینده حجم معاملات بازار را تقریبا دو هزار میلیارد تومان در روز در نظر گرفته است. براین اساس، بازار در سال آینده همچنان با رونق همراه است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در سال آینده از نظر عرضه اولیه و واگذاری دارایی های دولتی تقریبا حجم بالایی خواهیم داشت و از منظر اوراق هم پیش بینی می شود، بازار سرمایه نقش محوری ایفا کند. در مجموع، در لایحه بودجه 99، بازار سرمایه نسبتا بازار پررنگی در نظر گرفته شده که می‌تواند توام با رشد و ورود نقدینگی باشد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 265
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران