پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 421916 تاریخ : 1397/08/30-11:56:55
,17,8,
چراغ سبز رئیس کل بانک مرکزی به راه اندازی بورس ارز

چرا بازار معاملات آزاد و نقدی حواله ارزی به ثبات کمک خواهد کرد؟

چراغ سبز رئیس کل بانک مرکزی به راه اندازی بورس ارز

یکی از مهم ترین مزیت های راه اندازی بورس ارز شفافیت است که می تواند رفتار سفته بازانه در بازار را مهار کند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، رئیس‌کل بانک مرکزی در یک اینستاگرام خود از موافقتش با تاسیس بازار آزاد معاملات نقد و حواله ارزی در آینده‌ای نزدیک خبر داد اتفاقی که در واقع گام اساسی راه اندازی بورس ارز در کشور خواهد بود. به اعتقاد کارشناسان در شرایط آشفته بازار ارزی این روزها در کشور یکی از راه های رسیدن به آرامش نسبی می تواند راه اندازی بورس ارز باشد.

عبدالناصر همتی، رئیس‌ کل بانک مرکزی در یادداشت اینستاگرامی خود درباره مختصات بازار معاملات آزاد نقدی و حواله ارزی نوشت: « یکی از دغدغه‌های بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز تاسیس یک بازار متشکل ارزی برای معامله آزاد اعم از نقد و حواله اسعار بین‌المللی توسط کارگزاران (بانک‌ها و صرافی‌های مجاز) بوده است. جلسات متعددی با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران بازار ارز و سرمایه و خصوصا بانک‌ها و صرافی‌ها در بانک مرکزی تشکیل و ابعاد مختلف موضوع بررسی شد. در نهایت، در مورد تاسیس بازار معاملات آزاد نقدی و حواله ارز، مبتنی بر سازوکار حراج، با هدف کشف قیمت ارز و تسهیل تأمین نیازهای خدماتی و خرد مردم، به جمع‌بندی رسیدیم.» او در ادامه نوشت:« این بازار با مشارکت بانک‌ها و صرافی‌های مجاز و نظارت و بازارگردانی بانک مرکزی در آینده نزدیک به‌طور گام به گام و با تمرکز بر معاملات نقدی تاسیس خواهد شد. صادرکنندگان هم می‌توانند در چارچوب مقررات بخشی از ارز صادراتی خود را در این بازار عرضه کنند. امیدوارم این اقدام موجب شفافیت نرخ تعادلی ارز شود و تجربه مفیدی برای معاملات حواله‌های تجاری در سامانه نیما باشد.»

یکی از مهم ترین مزیت های راه اندازی بورس ارز شفافیت است که می تواند رفتار سفته بازانه در بازار را مهار کند به عبارت دیگر دلال‌ها، صراف‌ها و هر فروشنده دیگری می‎توانند در یک شرایط مساوی و بر مبنای اصل رقابت ارز را مانند کالا در این بازار عرضه کنند و متقاضیان ارز آزاد هم آن را تهیه کنند و همین اصل رقابت، موجب به تعادل رسیدن قیمت در بازار می شود. از سوی دیگر راه اندازی بورس ارز می تواند باعث کاهش نوسانات کاذب شود و انجام معاملات آتی ارز را پیش بینی پذیر و ریسک را کاهش دهد که همین پیش بینی پذیری می تواند باعث رشد سرمایه گذاری در کشور شود چرا که یکی از مهم ترین مشکلات سرمایه گذاران در ایران، تبدیل ارز به ریال یا به عبارتی نرخ تسعیر ارز است. همچنین یکی از مهم ترین عوامل گرانی ارز نبود اسکناس کاغذی آن در بازار است که با راه اندازی بورس ارز بخشی از این مشکل هم رفع خواهد شد زیرا راه اندازی صندوق ارزی به جای اینکه افراد فیزیک ارز را خریداری کنند، واحد صندوق ارزی را خریداری می کنند که همان نوسانات ارز را خواهد داشت اما مدیر صندوق، پولی را که از افراد به ازای فروش واحد ارزی گرفته را در بانک سپرده گذاری می‌ کند بنابراین موجودی فیزیکی اسکناس ارز در بازار حفظ می‌شود و یقینا با کمبود ارز مواجه نخواهیم شد.

البته موضوع راه اندازی بازار معاملات نقدی و حواله ارزی طرحی بود که حدود دو سال پیش و حتی قبل تر هم چندین بار مطرح شد و حتی در شورای بورس هم به تصویب رسید و بانک مرکزی با آن موافقت کرد ولی هیچگاه عملیاتی نشد. ولی الله سیف رئیس کل پیشین بانک مرکزی باوجود اینکه اعلام کرده بود که با شکل گیری این بازار موافق است اما معتقد بود که زمان راه اندازی بازار بورس فرانرسیده و شرایط ارزی به شکلی است که این امکان وجود ندارد اما حالا عبدالناصر همتی، رئیس‌ کل بانک مرکزی که چند ماهی است سکان هدایت مهم ترین مرکز مالی کشور را برعهده گرفته معتقد است این اقدام باید هر چه زودتر اتفاق بیفتد.

پیش از این شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم درباره شکل گیری این بازار به همشهری گفته بود:« بازار ارز را باید مثل همه بازارها به دو قسمت نقدی و اوراق تبدیل کنیم. بازار نقدی ارز باید در خود بازار پول باشد و نظام بانکی و بانک مرکزی آن را عهده‌دار باشند. اگر بازار فیزیکی و نقدی ارز پا بگیرد، بعدا طرح بازار آتی ارز می‌تواند دوباره در شورای بورس مطرح شود؛ چون بازار آتی باید قیمت مرجع را از بازار نقدی بگیرد. بازار نقدی ارز به محض آنکه به هر شکلی که بتواند قیمت مرجع به ما بدهد، امکان صحبت درباره بازار آتی ارز فراهم می‌شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 234
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران