پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 377047 تاریخ : 1397/06/31-13:49:52
,11,
چابهار رگ حیاتی کشور است/ تاکید بر توسعه چابهار توسط بخش خصوص داخلی و خارجی

نماینده مردم زاهدان در مجلس مطرح کرد:

چابهار رگ حیاتی کشور است/ تاکید بر توسعه چابهار توسط بخش خصوص داخلی و خارجی

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی درباره ضرورت توسعه چابهار گفت: پویایی و زنده شدن چابهار برای استان سیستان و بلوچستان چندان نفعی ندارد، ولی رگ حیاتی کشور است. این بندر باید از طریق بخش خصوصی داخلی یا خارجی به توسعه دست یابد؛ چرا که توسعه آن کمتر از سنگاپور نیست و می‌تواند درآمدی معادل نفت برای کشور ایجاد کند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از وزارت راه و شهرسازی، علیم یارمحمدی، نماینده مردم زاهدان و عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت بندر چابهار و قراردادهای توسعه‌ای این بندر با کشور هند گفت: متاسفانه دولت‌های گذشنه و دوره‌های پیشین و فعلی مجلس به این فکر این نبودند که برخی محل‌ها در کشور چه جایگاه و اهمیتی دارند و چقدر می‌توانند برای کشور مفید باشند.

وی افزود: همچنین چابهار با توجه به سندی که مقام معظم رهبری ابلاغ کردند و براساس آن از سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه محور چابهار-خرمشهر با تاکید بر توسعه سواحل مکران بود، اهمیتش روشن است. سواحل مکران که همان سواحل دریای عمان است با 3 میلیارد نفر از مردم جهان در ارتباط است و اهمیتش بر کسی پوشیده نیست و بیشتر اهتمام دولت و مجلس ما باید برای استفاده‌های مختلف از این سواحل باشد؛ به خصوص بندر چابهار که بندری اقیانوسی است و کرانه‌های آن در مرکز و شرق کشور دارای اهمیت است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: پویا شدن و زنده شدن چابهار برای استان سیستان و بلوچستان چندان نفعی ندارد، ولی رگ حیاتی کشور است و تا این حد مورد بی‌توجهی واقع شدن این مکان چندان جالب نیست. در جنگ هشت ساله تحمیلی جایگاه سواحل مکران و چابهار مقداری توجیه پیدا کرد، ولی متاسفانه در ادامه از ظرفیت‌های آن استفاده نشد و هزینه‌های سنگینی را هم در این باره پرداختیم.

یارمحمدی با اشاره به اهمیت توسعه بندر چابهار در بخش خصوصی افزود: این بندر با مشارکت کشور هند و یا با منابع داخلی‌مان باید به جایگاه واقعی خودش تبدیل شود. این در حالی است که اهمیت بندر چابهار از بندر سنگاپور کمتر نیست و می‌تواند همان درآمدهایی را که سنگاپور برای کشورش داشته باشد، برای کشور ما ایجاد کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه توضیح داد: متاسفانه ما همه توجه خود را بر شمال، غرب یا مرکز کشور گذاشته‌ایم و از ظرفیتی که آنجا هست و می‌تواند معادل درآمد نفت باشد، غافلیم. مهم است که توصیه مقام معظم رهبری در جایگاه این سند باید پررنگ دیده شود. از سویی به هر طریقی، چه از طریق ظرفیت سرمایه‌گذاری کشورهای دیگر و چه سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی داخلی، جایز است تا این بندر را به جایگاه واقعی خودش ارتقا دهیم. واضح است که ارتقا دادن دیگر صنایع توریسمی این بندر نیز می‌تواند برای کشور وضعیت مطلوبی را خلق کند. از سوی دیگر باید به اهمیت این مساله در دوره تحریم‌ها واقف باشیم که نگرانی عجیبی برای مردم ایران به وجود آورده است.

وی در پایان با اشاره به لزوم توسعه بنادر تاکید کرد: هر سرمایه‌گذار بخش خصوصی؛ چه داخلی و چه خارجی در صورتی که بتواند به ارتقا و توسعه بنادر دیگر نیز مانند چابهار کمک رساند و ظرفیت‌های آنها را استخراج کند، باید به کارگرفته شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 238
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران