پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 316750 تاریخ : 1396/12/17-12:43:06
,23,
پیوند عمیق سه رکن روابط‌عمومی، بازاریابی و فناوری؛ عامل بالندگی هر موسسه

یادداشت

پیوند عمیق سه رکن روابط‌عمومی، بازاریابی و فناوری؛ عامل بالندگی هر موسسه

بانک و صنعت، فن‌آوری در عصر حاضر به مانند اکسیژن برای فضای کسب‌وکار عمل کرده و عدم استفاده و بکارگیری صحیح آن موجب بروز خسارات جبران‌ناپذیر به سازمان‌ها خواهد شد. بخش‌های مختلف هر موسسه اقتصادی و غیراقتصادی مانند مدیریت، نیروی انسانی، حوزه تولید و خدمات، فروش و بازاریابی، همه و همه با مقوله فناوری‌های نوین درگیر شده و ناچار به ارتقای سطح معلومات و داشته‌های خود در این حوزه هستند.

تحولات سریع در بخش‌های مختلف و مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات ارتباطات در کنار توسعه روزافزون ابزارهای هوشمندی همچون رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، با تاثیرگذاری مستقیم بر فعالیت‌ها و عملکرد بخش روابط‌عمومی در سازمان سبب تغییر ماهیت در برخی از فعالیت‌ها و ماموریت‌های آن شده است.

همه ما زیاد شنیده‌ایم که:
– در گذشته فعالیت روابط‌عمومی‌ها تنها به دامنه محدودی در حوزه کارکنان، مدیران و مخاطبان وفادار یک موسسه ختم می‌شد، در حالی‌که امروزه، با هوشمندتر شدن مخاطبان و از بین رفتن مرزها در فضای‌ کسب‌وکار و مراودات اقتصادی و اجتماعی، روابط‌عمومی‌ها را ناچار کرده تا نسبت به شناسایی، رصد و تحلیل افکارعمومی پیرامون سازمان خود را در اقصی نقاط جهان اقدام نمایند.
– در گذشته‌ روابط‌عمومی‌ها از کنترل فضای کسب‌وکار عاجز بودند، اما امروزه آنها هستند که مدیریت افکارعمومی را در دست گرفته و با بهره‌برداری از امکانات جدید به کمک موسسات خود شتافته‌اند.
– در گذشته نبود روابط‌عمومی در موسسات و بنگاه‌های اقتصادی بزرگ نقص و کمبود محسوب نمی‌شد، اما امروزه نبود روابط‌عمومی در یک موسسه بزرگ یعنی شکست حتمی آن موسسه در آینده نزدیک.

تمامی این سخنان صحیح بوده و باید گفت که آنچه این روزها اتفاق افتاده است تحولات رخ داده بر بستر دوگانه فناوری و روابط‌عمومی است که موجب شده تا روابط‌عمومی‌ها دیگر به استفاده‌کننده صرف از فن‌آوری‌های جدید نباشند و خود به عنوان عامل توسعه فناوری‌های جدید در حوزه‌های مختلف ارتباطات و استارتاپ‌های جدید پا به عرصه گذاشته و در حوزه تخصصی خود در حال رشد و بالندگی باشند.
در عصر حاضر و با توجه به ارتقای جایگاه بخش بازاریابی‌ در فضای کسب‌وکار جدید، همراهی و همگامی روابط‌عمومی با این بخش بیش از پیش احساس می‌شود، به‌گونه‌ای که فعالیت‌های این دو بخش به در بخش‌های مختلفی همچون شناخت نیازهای مخاطبان، طراحی بسته‌های و کمپین‌های مختلف تبلیغاتی، نحوه ارایه و پشتیبانی محصول و ده‌ها موضوع دیگر به شدت به هم گره خورده است.
از طرفی دیگر، عنصری وجود دارد که برای هر روابط‌عمومی به عنوان یک اصل اساسی محسوب شده و موجب پیوند آن با بخش بازاریابی‌ها هر موسسه‌ای مرتبط می‌شود، موضوع جلب رضایت مخاطبان است. این مخاطبان می‌توانند ذی‌نفعان، مشتریان یا مخاطبان یک موسسه و حتی کارکنان آن موسسه باشند و هنر روابط‌عمومی در این است تا با فعالیت‌های مختلف خود موجبات رضایت‌مندی و جلب نظر آنها را فراهم نماید.
حال هرچه این دو بخش مهم در یک موسسه با هم هماهنگی بیشتر و بهتری نسبت به پوشش فعالیت‌های یکدیگر اقدام نمایند، آن موسسه موفق‌تر و بهتر عمل کرده و دست‌یا‌بی به اهداف از پیش ترسیم شده را میسرتر می‌سازد و واضح است که جدایی و افتراق آن‌ها از یکدیگر می‌تواند ضربه مهلکی بر پیکره یک موسسه وارد نماید.
در نهایت می‌بایستی به این نکته اشاره کرد که این دو مجموعه می‌توانند با بهره‌گیری از فناوری‌های جدید در حوزه‌های مختلف و مرتبط با روابط‌عمومی و بازاریابی نسبت به ارایه تصویر بهتر از محصولات و خدمات قابل ارایه به مخاطبان اقدام نمایند.
روابط‌عمومی با استفاده از بستر موجود در رسانه‌ها و وسایل ارتباط جمعی نوین ضمن ایجاد تمایز بین خود و بخش بازاریابی و با استفاده ازخلاقیت، نوآوری و بهره‌گیری از هنر تبلیغات، ارتباطات تصویری می‌توانند موجب شکوفایی فضای کسب‌وکار موسسه خود شود.
بنابراین روابط‌عمومی و بازاریابی به عنوان دوبال پرواز هر بنگاه اقتصادی که انرژی و قدرت پرواز خود را با استفاده از فناوری‌های نوین افزایش داده‌اند به شکلی که در صورت عدم انجام صحیح فعالیت توسط هر یک از اضلاع این مثلت، فعالیت‌های سازمان دچار اختلال شده و مشکلات مالی و اجتماعی فراوانی برای آن به‌وجود خواهد آمد.

 


سید حجت هاشمی یرکی
مدیر روابط عمومی و کارشناس ارشد بازاریابی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 309
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران