پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 448778 تاریخ : 1397/11/24-10:23:39
,6,
پیش‌ بینی‌ های کاهش قیمت درست از آب درنیامد

وضعیت بازار خودرو در آستانه شب‌عید

پیش‌ بینی‌ های کاهش قیمت درست از آب درنیامد

در حال حاضر بازار خودرو دچار تغییراتی اساسی شده که از اصلی‌ترین آن‌ها می‌توان به رکود در بخش خودروهای صفر کیلومتر اشاره کرد. زیرا بسیاری از خریداران دیگر توانایی خرید خودروهای صفر کیلومتر را نداشته و در ازای مبلغ پرداختی خود، سراغ نمونه‌های کارکرده می‌روند.

بانک و صنعت، یکی از اتفاقات مرسوم در بازار خودرو شب عید، افزایش قیمت به دلیل بالا رفتن میزان تقاضا از‌سوی خریداران است. اما امسال به‌دلیل بروز مشکلات متعدد، افزایش نرخ ارز و جهش ناگهانی قیمت‌ها، بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که دیگر به دلیل اشباع شدن قیمت‌ها در بازار، شاهد افزایش قیمت در ماه‌های پایانی سال نخواهیم بود. اما با نگاهی به وضعیت بازار و نوسانات قیمتی پیش‌آمده در روزهای اخیر، متوجه می‌شویم که نمودار قیمتی مجددا روند صعودی در پیش گرفته و بسیاری از خودروها با افزایش چند درصدی قیمت در بازار همراه شده‌اند.

از‌سوی دیگر خودروسازان داخلی با اعمال فرمول قیمت‌گذاری در حاشیه بازار و اعلام قیمت‌های جدید با احتساب 5‌درصد کمتر از حاشیه بازار، سعی بر کنترل قیمت‌ها داشتند تا در ماه‌های پایانی سال شاهد افزایش مجدد قیمت‌ها نباشیم. اما این روند با اجرایی شدن دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت، مبنی‌بر تحویل خودروهای ثبت‌نامی تا پایان دی‌ماه با همان قیمت‌های قبلی متوقف شد.

همچنین از آن‌جایی که این روزها روند تحویل خودروهای ثبت‌نامی ازسوی خودروسازان با کندی همراه است، برخی دلال‌ها و فعالان بازار از این موضوع سوءاستفاده کرده و به‌دلیل بالا رفتن میزان تقاضا از سوی خریداران و عدم عرضه متناسب با تقاضا از سوی خودروسازان، اقدام به بالا بردن قیمت‌ها کرده‌اند که این رویه تا شب عید نیز ادامه‌دار خواهد بود. از همین رو کاهش قیمت یا ثبات قیمت‌های فعلی باتوجه به شرایط کنونی کمی دور از انتظار است.

از‌سوی‌دیگر چندی پیش بسیاری از تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان قطعات یدکی اعلام کردند به‌دلیل بالا رفتن هزینه‌های تولید ناشی‌از افزایش شدید نرخ ارز و تورم و همچنین بالا رفتن نرخ مواد اولیه، هزینه تولید قطعات یدکی رشدی حدود 220درصدی داشته که این موضوع درنهایت موجب افزایش حدودی دو برابری قیمت تمام‌شده خودرو می‌شود.

با این تفاسیر نمی‌توان انتظار داشت در مدت زمان طولانی شاهد روند کاهشی قیمت در بازار خودرو باشیم. مگر آن‌که تغییراتی اساسی در بازار ارز رخ دهد و روند کاهش قیمت‌ها آغاز شود.

در حال حاضر بازار خودرو دچار تغییراتی اساسی شده که از اصلی‌ترین آن‌ها می‌توان به رکود در بخش خودروهای صفر کیلومتر اشاره کرد. زیرا بسیاری از خریداران دیگر توانایی خرید خودروهای صفر کیلومتر را نداشته و در ازای مبلغ پرداختی خود، سراغ نمونه‌های کارکرده می‌روند.

با وجود پیش‌بینی‌های انجام‌شده و شرایط کنونی، احتمال آن‌که این رکود در سال جدید نیز تداوم داشته باشد نیز زیاد است. زیرا باتوجه به برنامه‌‌ریزی‌های انجام‌شده، موج جدید از تحویل خودروهای صفر کیلومتر با شروع سال جدید شکل خواهد گرفت که اغلب قیمت‌گذاری آن‌ها بر‌مبنای قیمت روز خواهد بود. بر این اساس ممکن است که این بار میزان عرضه بر تقاضا غلبه کند که این موضوع نیز می‌تواند منجر به تشدید رکود در بازار خودروهای صفر کیلومتر شود.

به همین خاطر مشتریانی که در آن زمان خودروهای خود را تحویل می‌گیرند و قصد فروش آن را دارند، مجبور خواهند شد قیمتی کمتر از حاشیه بازار را درنظر بگیرند که این موضوع در کوتاه‌مدت موجب کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد خواهد شد. با این حال امید است فرآیند تحویل خودروهای ثبت‌نامی تسریع شود تا در ماه‌های ابتدایی سال جدید شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار باشیم.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 371
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران