پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 328112 تاریخ : 1397/02/01-11:16:31
,7,17,
پیش فروش سکه برقرار است

علی رغم شایعات

پیش فروش سکه برقرار است

با وجود برخی شایعات در رابطه با توقف پیش فروش سکه، این طرح همچنان در حال اجراست و تنها سررسید یک ماهه متوقف شده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، از هفته گذشته طرح پیش فروش سکه که در بانک ملی در حال اجراست، با حواشی همراه شد و خبرهای ضد و نقیضی در رابطه با توقف سررسید های آن مطرح شد. با این حال آنچه که اتفاق افتاد، این بود که بانک مرکزی در روز چهار شنبه (29 فروردین) پیش‌ فروش در سررسید یک ماهه را متوقف کرد. در همین زمان بود که خبرهایی در مورد توقف سررسید سه ماهه مطرح شد، ولی پیگیری‌ها از این حکایت داشت که با وجود اینکه این موضوع نیز احتمال دارد ولی فعلا توقفی ایجاد نشده و روال ادامه دارد.

با این حال اما و اگرها در مورد پیش فروش تمام نشد و همچنان برخی خبرها از توقف حکایت دارد. این در حالی است که مراجعه به شعب بانک ملی و ضمن آن اظهارات اخیر مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی توقف پیش فروش را تایید نمی‌کند.

رحیمی-  مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی - اعلام کرده است که پیش فروش سکه که در سررسیدهای سه و 9 ماهه، یک ساله، 18 ماهه  و دو ساله در دستور کار قرار دارد و فقط برای یک ماهه متوقف شده و دلیل آن هم به جریان تولید سکه برمی‌گردد.

بنابر گفته این مقام مسئول بانک‌مرکزی یکی از موضوعات مهمی که در اجرای طرح پیش فروش سکه مطرح است، برنامه‌ریزی برای تولید سکه‌های پیش فروش شده با توجه به سررسیدهای مختلف است. در این خصوص با توجه به شهرت سکه‌ های تولیدی بانک مرکزی و اعتماد مردم به آن حفظ کیفیت کار از لحاظ عیار دقیق، خلوص بالا و ضرب از یک سو و همچنین ایفای دقیق تعهدات ناشی از پیش فروش سکه از سوی دیگر مهم‌ترین دغدغه و خط قرمز بانک مرکزی در تولید و توزیع سکه است. بنابراین با توجه به استقبال بالایی که از پیش فروش سررسید شد و محدودیت‌ هایی که در خط تولید سکه طلا در ضرابخانه وجود داشت، از این رو سررسید یک ماهه متوقف شد.

در عین حال که مراجعه به شعب بانک ملی به عنوان کانال پیش فروش سکه نیز با اعلام برای ادامه جریان پیش فروش همراه بود، ولی موضوع مورد اشاره برخی از متقاضیان خرید به اختلالاتی که در سیستم پیش‌ فروش قرار دارد برمی‌گردد به طوری که قطع ناگهانی سیستم و توقف در خرید در روزهای اخیر موجب گله خریداران شده است.

پیش فروش سکه طرحی است که بانک مرکزی از بهمن ماه سال گذشته در قالب بسته سیاستی خود برای کنترل بازار ارز و هدایت نقدینگی به سمت شبکه بانکی به اجرا درآورد. در ابتدای امر فروش قطعی نبود و در دو سررسید شش ماهه و یک ساله برگزار شد که در زمان خرید یک میلیون دریافت و مابقی در هنگام تحویل بر اساس نرخ روز تسویه می‌شد. سود خریدار از محل تخفیف چهار درصدی به سر رسید شش ماهه و 9 درصدی در یکساله پرداخت می‌شد که با استقبالی همراه نبود. در کمتر از سه هفته شرایط تغییر کرد و فروش قطعی شد با سر رسید شش ماهه با نرخ یک میلیون و 300 هزار تومان و یکساله با یک میلیون و 400 هزار تومان. این نرخ‌ها در ادامه تغییر و سر رسیدهای جدید بعد از یکسان سازی نرخ ارز ( 20 فروردین) اضافه شد.

نرخ ها در سر رسیدهای جدید از این قرار است که سکه تحویل یک ماهه یک میلیون و 590 هزار تومان، سه ماهه یک میلیون و 540 هزار تومان، شش ماهه یک میلیون و 475 هزار تومان، نه ماهه یک میلیون و 410 هزار تومان، یک ساله یک میلیون و350 هزار تومان، 18 ماهه یک میلیون و 245 هزار تومان و 24 ماهه یک میلیون و 116 هزار تومان.

سکه تمام بهار آزادی در هفته گذشته با افزایش قیمت حدود 70 هزار تومانی مواجه شد و تا مرز یک میلیون و 900 هزار تومان پیش رفت.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 256
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران