پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 518286 تاریخ : 1399/06/03-11:56:09
,13,
پیش بینی برداشت حداقل دو میلیون و 400 هزار تن برنج داخلی

یک مقام مسئول اعلام کرد:

پیش بینی برداشت حداقل دو میلیون و 400 هزار تن برنج داخلی

دبیر انجمن برنج با بیان این که امسال ممنوعیت واردات از اول شهریور اعلام شده، گفت: پیش بینی می شود حداقل دو میلیون و 400 هزار تن برنج داخلی امسال برداشت شود.

به گزارش بانک و صنعت، جمیل علیزاده شایق با بیان این که اعلام ممنوعیت واردات برنج از اول شهریور ماه به گونه ای بود که گویا منت بر سر کشاورزان داخلی است، افزود: این در حالی است که در سال های قبل، اعمال ممنوعیت واردات این کالا، از اول مرداد بود.

وی اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی و انجمن برنج، بر این عقیده بوده اند که در زمان برداشت با اعلام خبر عدم واردات برنج، می توان به شالیکاران روحیه داد در حالی که واردکنندگان به غیر از ماه های مرداد تا آبان، می توانند به جای 700 هزار تن که نیاز کشور است سه میلیون تن برنج وارد کنند.

دبیر انجمن برنج با بیان این که هیچ آمار دقیقی از واردات برنج وجود ندارد، به صحبت برخی وارد کننده ها مبنی بر عدم ترخیص 500 هزار تن برنج در گمرک اشاره کرد و گفت: چگونه است که در 9 ماه نتوانسته اند نیاز کشور که 600 تا 700 هزار تن است را وارد کنند؛ ضمن اینکه گفته می شود 500 هزار تن برنج وارداتی در گمرک مانده و از گران شدن این محصول در صورت ترخیص نشدن آن از گمرکات صحبت می کنند.

علیزاده افزود: واردکننده ها می گویند اگر این 500 هزار تن برنج ترخیص شود در قیمت ها تاثیر می گذارد که این حرف کاملا اشتباه است، زیرا قیمت برنج در بازار هیچ ربطی به مقدار واردات برنج ندارد.

وی با اشاره به واردات دو میلیون و 500 هزار تن در سال 92 گفت: سالی که واردات برنج چند برابر شد قیمت تغییر نکرد و سالی که واردات کم بود هم قیمت تغییری نکرد.

دبیر انجمن برنج با تاکید بر این که قیمت بازار را واردکننده تعیین می کند نه بازار، افزود: با ارز دولتی برنج وارد می کنند پس قاعدتا باید برنج ارزانتر شود.

علیزاده به تعرفه چهار تا 10 درصدی برنج وارداتی اشاره کرد و گفت: این در حالی است که سه سال قبل تعرفه 150 درصد بوده که به طبع آن سال های بعد تعرفه کاهش یافته تا به 10 درصد رسیده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر برنج نیم دانه با تعرفه گمرکی چهار درصد و برنج سفید با تعرفه 10 درصد وارد می شود.

دبیر انجمن برنج با انتقاد از دولت گفت: دولت چطور چوب حراج به برنج ها زده که به جای 150 درصد تعرفه سه سال پیش, 10 درصد تعرفه می دهد، اما قیمت ها همچنان صعودی است.

علیزاده با بیان این که در کشور نظارت وجود ندارد افزود: اگر کسی از واردکننده بپرسد که برنج را از تایلند، ویتنام یا هند چند خریدی چقدر ارز از دولت گرفته ای و چند برایت تمام شده است؟ شاید وضعیت این گونه نشود.

وی با اشاره به صحبت برخی واردکننده ها که می گویند اگر قیمت تمام شده را اعلام کنیم کسی از ما برنج خارجی نمی خرد ادامه داد: خریدار به ارزانی شک می کند و دلیل می آورد که هیچ ارزانی بی دلیل نیست.

دبیر انجمن برنج، از تولید زیاد این محصول در کشور در چند سال اخیر خبر داد و گفت: سال گذشته قیمت برنج بین 20 تا 22 هزار تومان بود و امسال این قیمت بین 23 تا 25 هزار تومان می رسد.

علیزاده پیش بینی کرد: برداشت امسال حداقل دو میلیون و 400 هزار تن برنج خواهد بود.

وی به قیمت جهانی برنج نیز اشاره کرد و گفت: قیمت جهانی برنج در حال کاهش است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 333
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران