پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 492327 تاریخ : 1398/07/25-16:59:28
,13,
پهپادها گامی به سمت هوشمندسازی کشاورزی

پهپادها گامی به سمت هوشمندسازی کشاورزی

وزارت جهادکشاورزی سالانه میلیاردها تومان صرف مکانیزاسیون بخش کشاورزی و تجهیز کشاورزان به علوم و تکنولوژی های نوین کاشت، داشت، برداشت و حفظ محصولات با استفاده از روش های مختلف از جمله سم پاشی می‌کند که اکنون با پیشرفت‌های انجام شده، پهپادهای کشاورزی در این بخش گشایش جدیدی را در جهت هوشمندسازی و تجهیز کشاورزان به ادوات و ابزارآلات سم پاشی اراضی زراعی و باغی به وجود آورده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، کاهش هزینه، نیاز به نیروی انسانی کمتر، افزایش سرعت عمل، افزایش دقت، افزایش بازدهی، صرفه جویی در هزینه ها، توسعه تکنولوژیکی، افزایش بهره وری از اراضی کشاورزی، صرفه جویی در مصرف آب، افزایش امنیت غذایی و نداشتن تاثیرات زیست محیطی همگی از مزیت های استفاده از پهپادهای کشاورزی است و آشنایی، آموزش و تجهیز به پهپادهای کشاورزی سم پاش، گام نوینی در توسعه صنعت کشاورزی کشور است که در آذربایجان شرقی کلید آن زده شد.  

مدیرعامل شرکت دانش بنیان ارایه دهنده پهپادهای کشاورزی با بیان اینکه تا همین چند وقت پیش با شنیدن نام پهپاد شاید اولین چیزی که به ذهن ها می رسید استفاده نظامی از این پرنده مکانیکی بدون سرنشین، جنگ، درگیری و جاسوسی بود، گفت: اما امروزه پیشرفت فناوری پای پهپادها را به لایه ها و بخش های دیگر زندگی انسان نیز باز کرده و اکنون از پهپادها در زمینه های مختلفی مانند بخش کشاورزی هم استفاده می شود.

کاپیتان محمد سخاوت با بیان اینکه این پهپاد مزیت‌های فراوانی به لحاظ نوع موتورهای الکترونیک، نوع عملیات و خدمات، دوربین و حسگرها، نوع پرواز و نوع پایشی که انجام می‌دهند نسبت به مشابه خارجی خود دارند، اظهار کرد: پهپادهای ساخت داخل از نظر هزینه 50 درصد کمتر از قیمت مشابه خارجی می باشند.

وی با بیان اینکه این شرکت ابتدا در زمینه خدمات کشاورزی با پهپاد از جمله سم‌پاشی، محلول پاشی و خدمات آنالیز فعالیت داشت، افزود: در چند ماه گذشته به تولید پهپادهای سم‌پاش و آنالیزگر که به طور کامل بومی است اقدام کرد و کارخانه تولید پهپاد را تأسیس کرد.

قائم مقام معاونت بهبود تولیدات گیاهی و رئیس اداره امور فن آوری های مکانیزه کشاورزی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: تسهیلات خرید پهپاد سمپاش از خط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی استان با بازپرداخت پنج ساله برای متقاضیان پرداخت می شود.  

محسن قهرمان نژاد با اشاره به بازدهی بالای پهپادهای سم پاش کشاورزی، اظهار کرد: اقدامات لازم برای پرداخت تسهیلات خرید چهار فروند پهپاد سمپاش در مزارع آذربایجان شرقی انجام شده است و متقاضیان نیز می توانند با 20 درصد آورده شخصی 80 درصد بصورت تسهیلات 15 درصد وام دریافت کنند.  

وی ادامه داد: برای نخستین بار در آذربایجان شرقی بهره برداران و تولیدکنندگان، عملیات سمپاشی مزارع کشاورزی روستای مایان سفلی شهرستان تبریز  را با پهپاد آغاز کردند.  

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه سالیانه حدود 40 درصد از محصولات کشاورزی در اثر فعالیت عوامل مختلف خسارت زا و آفات از بین می‌رود، گفت: درحوزه کشاورزی بیش از 600 آفت محصولات را تهدید می کند که موضوع بحران آب و خشکی دریاچه ارومیه در منطقه بر شیوع این آفات دامن زده است.

محمود کیا با بیان اینکه برای مبارزه با آفات روش های مختلفی وجود دارد که کنترل تلفیقی آفات جایگزین روش‌های مبارزه شیمیایی محض شده است، افزود: در سال‌های اخیر با رویکرد ارتقاء سلامت محصولات کشاورزی و تولید محصول سالم، روش‌های کنترل تلفیقی و بیولوژیک جایگزین روش‌های مبارزه شیمیایی محض شده و گام مهمی در راستای تحقق اهداف و سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی برداشته شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه مبارزه با آفات به ویژه به روش شیمیایی به عنوان آخرین راهکار کنترلی در مواردی امری اجتناب ناپذیر است، ادامه داد: سمپاشی هوایی شیمیایی از طریق هواپیما که در بخش کشاورزی کشور در گذشته صورت می گرفت به دلایل متعدد از جمله مسائل زیست محیطی منسوخ شده است.

وی به جایگزینی پهپادها بجای سمپاشی های معمول دیگر به دلیل سرعت عمل بالا، هزینه پایین تعمیر و نگهداری، قابلیت اجرای عملیات سمپاشی در زمین های صعب العبور، بهره وری بالا، دقت بالا، پوشش وسعت زیاد مزارع و کنترل تمام خودکار توسط سامانه کنترل زمینی اشاره نمود و افزود: این پرنده های قابل کنترل از راه دور نیاز به باند فرود ندارند، بدین صورت که سیستم پهپاد به صورت عمودی بلند شده و در نهایت بصورت عمودی بر زمین می نشیند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان تبریز نیز با بیان اینکه استفاده از پهپاد سمپاش برای کشاورزان در استفاده درست از سم مقرون به صرفه است گفت: پهپاد سمپاش در تمام مزارع و باغ‌های استان کاربرد دارد و این روش برای کشاورزی هوشمند و به منظور مبارزه با علف‌های هرز، کاهش آلودگی محیط زیست و آب، کاهش مصرف سم و جذب بالای کود شیمیایی استفاده می‌شود.

فرامرز افشانی با بیان اینکه این پهپادها قابلیت‌های مانند صرفه جویی در مصرف آب و هزینه عملیات، دقت بالای سمپاشی در مزارع، سهولت در بکارگیری آن‌ها و تسریع در کار دارند گفت: این دستگاه ها در مدت زمان 10دقیقه با یک لیتر سم و 10 لیتر آب یک هکتار زمین را سمپاشی می‌کنند در حالی که برای سمپاشی یک هکتار با روش سنتی به بیش از 1000 لیتر آب نیاز وجود دارد همچنین مصرف سم نیز حدود 30درصد کمتر می شود که این هزینه ما را در کاشت و داشت محصول کاهش می دهد.

وی ورود نکردن کشاورز به زمین‌های زراعی و باغی، عدم لهیدگی و از بین رفتن محصولات بر اثر ورود تراکتور در مزرعه، همپوشانی یکنواخت سم به تمام نقاط مزرعه، کاهش مصرف آب و سم و عدم ورود نیروی انسانی در همه مراحل سم پاشی را به کشاورزان از مزایای بهره مندی از پهپادها در عرصه کشاورزی هستند، افزود: تا پیش از این سمپاشی و کودپاشی مزارع و باغات به دو روش عمده زمینی با استفاده از تراکتور یا نیروی انسانی و هوایی با استفاده از هواپیمای سبک و هلی کوپتر انجام می شد که هر یک معایب خاص خود را داشت اما اکنون پهپادها زمینه ای را برای کاهش هزینه ها و افزایش راندمان و عملکرد مزارع فراهم کرده اند.

افشانی با بیان این که برای سمپاشی باغات 30 دقیقه و زمین‌های زراعی 10 دقیقه زمان لازم است، گفت: با استفاده از این پهپادها در مصرف سم و آب صرفه‌جویی می‌شود و سمپاشی زمین‌ها در مناطق سخت گذر نیز به راحتی قابل انجام است.

«پهپاد» مخفف عبارت «پرنده هدایت پذیر از دور» می باشد که به هواپیماهای بدون سرنشین اطلاق می شود که در سال های اخیر در بخش های مختلف از جمله بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 410
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران