پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 463929 تاریخ : 1398/02/16-12:04:16
,15,
پستچی ها همیشه در دسترس اند

پستچی ها همیشه در دسترس اند

خیلی دور نیست زمانی که پستچی ها پاکت های کوچک نامه را در خورجین ها، روی دوچرخه و موتور به دست مردم می رساندند و اهالی محله ها با اسم کوچک و از سر صمیمیت با آنها احوال پرسی می کردند و به شوخی از پستچی محل گله می کردند که نامه ما را، دیر به دستمان رساندی.

بانک و صنعت، انگار همین دیروز بود که تنها راه ارتباطی با دیگران نامه بود و با جمله " سلام؛ حال شما خوبه. اگر از حال من بپرسید خوبم و تنها دلتنگی و دوری از شما موجب آزردگی خاطر ماست" شروع می شد و به رساندن اخبار دیگر می رسید. همه از زمان رفت و آمد عمو پستچی اطلاع کامل داشتیم و بچه ها در هنگام بازی در کوچه و محل با سرو صدای زیاد خبر از آمدنش می دادند و خوشحال، منتظر دریافت نامه ای از راه دور و نزدیک و از دوست و فامیل بودند.

اما هر چه اختراعات بشر بیشتر شد، نحوه ارتباطات نیز تغییر کرده و پستچی ها دیگر در خورجین خود تنها پاکت های نامه کم حجم را حمل نمی کنند. شغل آنها در کنار تغییرات ایجاد شده در جوامع، دستخوش تحولی بزرگ شد و دوچرخه جای خود را به موتورهای متنوع و ماشین های کوچک و بزرگ داده و نامه ها نیز به وسایل و ابزار و حتی مواد خوراکی تغییر ماهیت داده اند.

اگر چه نام پست یادآور خاطرات خوش دوران بچگی و جوانی خیلی از آدمهاست و افراد زیادی، کم و بیش در گنجینه ذهن و خانه خود به جمع آوری نمادهایی از آن دوران پرداخته اند اما، پست در حال حاضر به یک نیاز ضروری در زندگی مردم تبدیل شده که به سختی می توان آن را از زندگی روزمره جدا ساخت و پستچی که زمانی نامه رسان خوانده می شد، امروز به یک بازوی توانمند زندگی مردم بدل شده است.

ساختار پست در حال حاضر با دگرگونی در نوع و ماهیت خدمات مواجه شده و متناسب با خواسته های مشتریان و دولت ها درآمده است. نفوذ روزافزون اینترنت و ارتباطات از راه دور، دسترسی به خدمات را آسان تر کرده و پست را نیز وارد مرحله جدیدی از خدمت رسانی نموده است.

نکته ای که رئیس جمهوری نیز در دیداری که سال 1395با مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات داشت به آن اذعان کرد و گفت: خوشحالم اولین دیدارم از وزارتخانه ها در سال جدید از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شروع شده و این مهم به آن معنا است که ما برای توسعه حتماً به این فناوری ها نیاز داریم.

رییس جمهوری در همین دیدار، فناوری را یکی از پایه های توسعه کشور دانست و گفت: پس از صنعتی شدن جهان، تحولات زیادی به وجود آمد و در هر مقطعی نامگذاری هایی بنا به نوع فناوری  وجود داشت، اما هیچ تحولی همانند فناوری اطلاعات یعنی دوران انفجار اطلاعات و انتقال سریع دیتاها نبود. وی ICT را پایه اصلی توسعه کشور  برشمرد و هدف اصلی  از علم، دانش و فناوری را پیشرفت، توسعه و ارتقای سطح کیفی زندگی مردم دانست.

بر پایه همین فناوری ها بود که پستچی ها دیگر به جای دفتر و قلم جوهری، تلفن های هوشمند و قلم نوری به دست می گیرند و فرستنده بلافاصله پس از دریافت مرسوله از طرف گیرنده، می تواند امضای دریافت کننده مرسوله را در فضای مجازی مشاهده کند.

تحولات به سرعت در جریان است و همین موضوع هم در نوع کار پستچی های امروزی تاثیر گذاشته است. با وجود مشکلات و ناآشنایی دستگاه ها و سازمان های دولتی و خصوصی با کارکرد خدمات پستی و به نوعی وجود خودپستچی گری در بخش های مختلف، باز هم پستچی ها ساعت های زیادی در کوچه و خیابان حضور دارند و مشغول رساندن مرسولات مردم هستند.

مثال "شنیدن کی بود مانند دیدن" دقیقا مصداق روایت زندگی پستچی هاست. تا یک روز را با آنها سپری نکنید، احتمالا از شرایط سخت کاری آنها نیز در حد همان حد شنیدن از دور، خبر دارید. ساعت کار یک پستچی از 5 صبح آغاز و تا رساندن آخرین مرسوله به دست گیرندگان که معمولاً تا غروب به طول می کشد، ادامه دارد.

برخلاف نگرانی هایی که برای تعطیلات زیاد در کشور و تاثیر آن بر اقتصاد وجود دارد، شغل پستی ها تعطیلی نمی شناسد و تعطیلات آنها، نخستین روز بهار، سیزدهم فروردین، تاسوعا، عاشورا، اربعین، اعیاد فطر و قربان است. نکته ای که شاید تصور آن برای خیلی از شاغلان کشور اعم از دولتی و خصوصی، مشکل باشد.

از ساعت کار که بگذریم، با تغییر نیازهای مشتریان، مرسولات ارسالی نیز تغییر کرده و از پاکت نامه به کارتن های بزرگ و کوچکی رسیده که گاهی حاوی اشیاء شکستنی یا قیمتی است که حمل آنها نیز دغدغه ای است که پستچی ها در طی روز با آن درگیر هستند.

مسئولیت اجتماعی، شغلی و اخلاقی بر حساسیت این شغل افزوده و به همان نسبت بر استرس شغلی تاثیر گذاشته است. به نحوی که انتخاب کارکنان این بخش نیز، نیاز به دقت زیاد و طی مراحل سخت دارد.

با وجود همه این سختی ها و ارائه خدمات در شرایط آب و هوایی متفاوت و در چهار فصل سال که در استان های مختلف از شمال تا جنوب و از غرب تا شرق بسیار متغیر است، وقتی پای درد و دل پستچی ها می نشینیم، از شغل خود ابراز رضایت نموده و از علاقه به این شغل به دلیل ارتباط مستقیم با مردم و برخورداری از احترام عمومی سخن می گویند. نکته ای که شاید کمتر در بین سایر مشاغل وجود داشته باشد و این نقطه عطفی برای شرکت ملی پست محسوب می شود که با وجود حقوق و مزایای متوسط و سختی کار، کارکنانی با رضایت شغلی بالا دارد.

موضوع مهمی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز بر آن تاکید داشته و همواره در سخنرانی های مختلف از کارکنان پست به دلیل همین احساس مسئولیت به نیکی یاد کرده است. وی از همان ابتدای قبول مسئولیت در این سمت، خواستار ایجاد سرعت در تحولات شرکت ملی پست شده و بر توان نیروهای متخصص این شرکت و تعهدی که در بین کارکنان آن به ویژه بخش قبول و توزیع وجود دارد، برای ایجاد تحولات بزرگ تاکید کرده تا علاوه بر انتفاع مردم و دولت از خدمات پستی، رفاه و معیشت کارکنان نیز افزایش یابد.  

موضوعی که باید منتظر ماند و نتایج آن را در سال جدید مشاهده کرد.


شرکت ملی پست

 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 429
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران