پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 495173 تاریخ : 1398/09/25-13:18:47
,15,
پرونده رتبه بندی مراکز داده روی میز مدیران سازمان

پرونده رتبه بندی مراکز داده روی میز مدیران سازمان

امیر ناظمی: مراکز داده یکی از اجزای مهم حوزه زیرساخت فناوری اطلاعات کشور است و همچنین با توجه به افزایش داده ها لازم بود مراکز داده نیز رتبه بندی شوند.

به گزارش خبرنگار بانک و صنعت ، امیر ناظمی رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران امروز (دوشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه، با بیان اینکه مراکز داده یکی از اجزای مهم در حوزه زیرساخت فناوری اطلاعات در کشور است، افزود: با توجه به افزایش داده ها لازم بود مراکز داده با توجه به مصوبه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، رتبه بندی شوند. لذا این موضوع سال ها روی میز مدیران قرار داشت.

وی ادامه داد: این موضوع از این جهت اهمیت پیدا می کند که ما رتبه بندی برای این مراکز نداریم و کسی که قصد دارد برای داده هایش از مرکز داده استفاده کند، نمی داند کدام یک از این مراکز از استاندارد برخوردارند و انتخاب مناسبی انجام دهد.

عدم وجود امکانات دولتی برای مراکز داده خصوصی

ناظمی مشکل دیگر را نبود امکانات دولتی و تعرفه تشویقی برای مراکز داده خصوصی اعلام کرد و گفت: بخش سیاست گذاری و مدیریتی از دیگر ضعف ها و مشکلات این حوزه است که نمی توانستیم داده های دقیقی در این خصوص داشته باشیم که چند مرکز فعال برای ارائه امکانات پردازشی وجود دارد.

از این رو مشتریان دولتی به دلیل دغدغه های پایداری خدمت و امنیت داده به دلیل فقدان رتبه بندی تصمیم می گرفتند مراکز داده های خودشان را ایجاد کنند که این مساله موجب بروز آسیب های زیادی به زیرساخت های کشور می شود، چراکه دولتی ها خودشان مرکز داده ایجاد می کردند که این از بازار مراکز داده بخش خصوصی کاسته و این مساله باعث می شد بازاری در این حوزه شکل نگیرد و همچنین باعث افزایش هزینه ها شود.

ناظمی در ادامه این نشست با تاکید براینکه شبکه ملی اطلاعات جایگزین اینترنت نیست و نمی تواند باشد، افزود: موضوع تکمیل زیرساخت شبکه ملی اطلاعات برعهده وزارت ارتباطات بود و مطابق با مصوبه تبیین الزامات این شبکه، موضوعات مربوط به لایه خدمات و محتوا به نهادهای مسئول دیگری سپرده شده بود اما هم اکنون در آخرین جلسه این شورا با توجه به آن که زیرساخت های شبکه ملی اطلاعات فعال است، مقرر شد وزارت ارتباطات در لایه خدمات نیز برنامه توسعه شبکه ملی اطلاعات را ارائه دهد. سازمان هایی که متولی لایه خدمات و محتوا در شبکه ملی اطلاعات بودند نتوانستند از عهده این کار برآیند و این مسئولیت به ما واگذار شده است.

وی در ادامه گفت: مقرر شد تا سه هفته آینده وزارت ارتباطات طرح کلان شبکه ملی اطلاعات را در دو بخش خدمات پایه و کسب و کار به شورای عالی فضای مجازی ارائه کند.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به قطعی اینترنت اظهار کرد: علی رغم تلخی های دوران قطعی اینترنت، یک موضوع برای مردم مشخص شد و آن آپ های تاکسی های اینترنتی و مسیریاب های ایرانی بود توانستند اعتماد مردم را جلب کنند، بعد از اتصال اینترنت مردم بسیاری از اپلیکیشن هایی که نصب کرده بودند را حذف نکردند اما پیام رسان های داخلی حذف شدند که این هشداری برای سیاستگذار است که بزور نمی شود مردم را مجبور به استفاده از یک خدمت ایرانی کرد.

ناظمی در ادامه با اشاره به عدم موفقیت پیام رسان های داخلی و جویشگر بومی در زمان قطعی اینترنت گفت: سیاستگذاری اشتباه در این دوران موجب شد این خدمات در این دوره زمانی موفق عمل نکنند.

وی افزود: جویشگرهای بومی حدود سال 89 مطرح شدند و اگر دو جویشگر بومی به بخش خصوصی واگذار شده بودند شاید تا امروز سرویس های پایدارتر و مشخصی را ارائه می دادند اما طی 10 روزی که اینترنت قطع بود شاهد ضعف بالایی در حوزه موتور جستجو بودیم و در حال بازبینی این ضعف ها و سیاست های کلی برای حل مشکلات هستیم.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه بزرگترین توسعه سرویس های بومی داشتن رقیب قدرتمند و جلوگیری از مداخله دولت است، گفت: به بهانه واژه ملی و امنیت نگذاشتیم در بازار بسیاری از این گونه خدمات شکل بگیرد.

ناظمی اظهار کرد: موتور جستجو یوز در دانشگاه امام حسین (ع) راه اندازی شد و باید مجموعه سپاه در رابطه با فعالیت آن تصمیم گیری کند. لذا حوزه موتور جستجو یک حوزه بسیار جذاب است که می تواند کسب و کار خوبی را رقم بزند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه موتورهای جستجوگر یوز و پارسی جو هیچ تسهیلات خاصی از دولت نگرفته اند، گفت: ما معتقدیم که باید سیاستمان در خصوص این خدمات دهندگان برای ایجاد مزیت رقابتی و نه مداخله در بازار، تغییر کند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 280
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران