پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 488823 تاریخ : 1398/05/10-17:21:34
,12,17,
پروسه دوساله حذف چهار صفر از پول ملی کشور

پروسه دوساله حذف چهار صفر از پول ملی کشور

طی جلسه هیات دولت، لایحه پیشنهادی بانک مرکزی مبنی بر تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان و حذف چهار صفر به تصویب رسید؛ اجرای این پروسه بعد از اینکه در مجلس به تصویب برسد از نظر قانونی به مقررات، تغییرات، اصلاحات و بررسی نیاز دارد و از این رو نیازمند 2 سال زمان است.

به گزارش خبرنگار بانک و صنعت، هیات دولت در جلسه روز گذشته چهارشنبه 9 مرداد 98 به ریاست حسن روحانی رئیس جمهور، لایحه پیشنهادی بانک مرکزی مبنی بر تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان و حذف چهار صفر را به تصویب رساند.

آنچه که روشن است، به این زودی ها این امر محقق نمی شود، چرا که باید برای نهایی شدن در مجلس نیز به تصویب برسد و پس از آن در دستور کار قرار گیرد و مقدمات کار فراهم نیز شود.

دی ماه سال گذشته بود که عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی حدف چهار صفر از پول ملی را پیشنهادی برای تسهیل امور دانست. طبق گفته همتی این کار برخی از هزینه ها را کاهش می دهد و ارتباط پول ملی کشور را با ارزهای بین المللی متناسب ساخته و همچنین در حال حاضر رابطه پول ملی ما با ارزهای خارجی نیاز به اصلاح دارد.

لازم به ذکر است کاهش هزینه چاپ و نشر اسکناس و مسکوکات و رفع مشکلاتی از قبیل استفاده از ارقام بزرگ در مبادلات ساده روزمره، معضلات شمارش و حمل حجم بالای اسکناس و سکه و خارج شدن مسکوکات از چرخه مبادلات اقتصادی کشور، از دیگر اهداف لایحه یاد شده است.

براساس گفته همتی، اجرای این پروسه بعد از اینکه در مجلس به تصویب برسد از نظر قانونی به مقررات، تغییرات، اصلاحات و بررسی مکرر نیاز دارد و از این جهت دو سال زمان می برد. پس از قانونی شدن و جایگزینی آنها با اسکناس های فرسوده قبلی به تدریج پول های جدید ‌وارد چرخه می شوند و هزینه های آن نیز قابل مقایسه با هزینه چاپ حجم زیاد اسکناس های فعلی نخواهد بود.

پیشینه حذف چهار صفر از پول ملی، ابتدا در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد مطرح شد که شرایط نامساعد اقتصادی و راهکاری برای پوشش افزایش تورم عنوان شده بود، ولی در نهایت با توجه به مهیا نبودن شرایط از جمله پیش آمدن بحران های ارزی و اجرای قانون هدفمندی یارانه ها که موجب افزایش تورم شده بود به نتیجه نرسید.

این جریان در دولت حسن روحانی نیز مورد توجه قرار گرفت، که ولی اله سیف رئیس کل وقت بانک مرکزی معتقد بود تا زمان فراهم شدن شرایط از جمله ثبات اقتصادی و تورم تک رقمی پایدار برای آن اقدام نخواهد شد.

با روی کار آمدن عبد الناصر همتی بعنوان رئیس کل بانک مرکزی، موضوع حذف صفر از پول ملی به طور جدی در دستور کار قرار گرفت و در نهایت لایحه حذف چهار صفر از پول ملی در دولت به تصویب رسیده است.

گفتنی است؛ 50 کشور جهان تاکنون اقدام به حذف صفر از پول ملی خود نموده که برخی از آنها به تغییر نام واحد پول نیز اقدام کرده اند.

 

فرزانه هندی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 210
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران