پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 253154 تاریخ : 1395/10/09-09:14:41
,10030,
پرداخت‌های میلیونی برای اجابت تضمینی دعا

پرداخت‌های میلیونی برای اجابت تضمینی دعا

تلفن را برمی‌دارد بابت مشاوره‌ای که برای نوشتن یک دعا می‌دهد 30 هزار تومان می‌گیرد و سپس قرار بعدی را که حتما باید حضوری باشد، می‌گذارد. شرط او برای اجابت فلان دعا 3 میلیون تومان، فلان دعا 4 میلیون و همینطور رقم‌ها بالاتر می‌رود. چاره‌ای نیست یا باید شرط‌های این دعانویس را پذیرفت و قدم به قدم از حرف‌های او پیروی کرد یا بی‌تفاوت از کنار او گذشت.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت،  همه ما آروزهایی داریم که بعضی مواقع برای مستجاب شدنش شاید حاضر به هر کاری شویم. حاضر به اینکه از درآمد ماهیانه خود بگذریم ساعت‌ها تلاش‌مان را صرف رسیدن به آن کنیم و حتی از سرمایه چندین ساله خود مایه بگذاریم. به همین دلیل است که بسیاری از مردم برای مستجاب شدن آروزهای خود گاهی دست به اقدامات هزینه‌بری می‌زنند که یکی از شایع‌ترین و تازه‌ترین آن در این این روزها پرداخت‌های میلیونی به دعانویسان برای اجابت دعاست.

بازایابی و تبلیغات تازه دعانویسان

گرچه پدیده دعانویسی قدمتی دیرینه دارد اما ترفند و شیوه جدید درآمدزایی دعانویسان برای خیلی‌ها در حال حاضر جاذبه ایجاد کرده است. دعانویسان در گذشته برای اجابت دعاها و خواسته‌های مردم دست به انجام کارهای متفاوتی می‌زندند، گاهی برای آنها نسخه غذایی می‌نوشتند و از آنها می‌خواستند با حل کردن کاغذ دعای مورد نظر در آب یا غذا در طی یک دوره زمانی مشخص منتظر اجابت دعای خود بمانند. بعضی مواقع هم به مشتری‌های خود شیوه‌های رفتاری متفاوتی آموزش می‌دادند. با این حال دعانویسان حاضر ترفندهای تازه‌تری به کار برده‌اند که یکی از جالب‌ترین آن، دریافت میزان مشخصی از پول برای اجابت تضمینی دعاست. این میزان پول از یک میلیون شروع می‌شود و گاهی هم سر از 7 یا 10 میلیون تومان درمی‌آورد. گرچه شگردهای آنها برای اجابت دعا با یگدیگر متفاوت است اما آنچه اهمیت دارد بازاریابی و شیوه تبلیغاتی جدید دعانویسان است که ممکن است خیلی‌ها را به سمت خود جذب کند. نشان دادن نمونه‌هایی از مواردی که دعای آنها نیز مستجاب شده توسط آنها بازار تبلیغاتی دعانویسی را جذاب‌تر کرده است.

دعانویسانی با بیش از 8 هزارفالوئر در تلگرام و اینستاگرام

گسترش مشتری‌ها و بازار تقاضای دعانویسی حتی فضای مجازی را نیز به خود درگیر کرده است. به گونه‌ای که در صفحات تلگرام و اینستاگرام نیز صفحه‌های متنوعی به این دسته اختصاص داده شده است. از جمله عناوینی که آنها در تلگرام و اینستاگرام برای خود به کار می‌برند، دعانویسی، طلسم، جادو و... است. در برخی از عنوان‌ها نیز کلماتی چون دعانویس قرآنی یا دعانویس بخت‌گشا و دعانویس تضمینی دیده می‌شود. برخی از آنها حتی بیش از 8 هزار فالوئر دارد. امکان پیدا کردن آنها در این کانال‌های مجازی نیز بسیار آسان است. کافی است کلمه طلسم یا دعانویس را جستجو کرد. تعداد زیادی از صفحات باز می‌شود که با نام دعانویس تعداد زیادی عضو دارد. با این حال برقرار کردن ارتباط تلفنی یا تماس با آنها شرایط خاصی دارد یا باید عضو کانال آنها بود و یا قبلا توسط شخصی یا یکی از اعضا به آنها معرفی شد. در صفحه برخی از آنها نیز نوشته شده حتما در صفحه تلگرام و اینستا جواب می‌دهم.

ناگفته نماند برخی نیز در صفحه تلگرام و اینستاگرام می‌نویسند که خدمات خود را به صورت رایگان ارائه می‌دهند.

 گرچه کار دعانویسی برای کاسبان آن نیز اندکی کراهت دارد و بیشتر مواقع آنها می‌خواهند که آدرس، مشخصات یا نام آنها پوشیده بماند. اما با این همه برخی از جوانان نیز به این شیوه روی آورده و به نوعی شیوه‌های درآمدزایی از آن را فراگرفته‌اند در گذشته دعانویسان لباس‌ها و ظاهر خود را به گونه‌ای درمی‌آورند که با کار آنها هماهنگ باشند یا اینکه عموما مذهبی و متدین به نظر می‌رسیدند در حالی که اینک دعانویسانی پیدا شده‌اند که به ظاهر مذهبی به نظر نمی‌آیند و پوشش آنها گاها هم نامناسب است. عکس‌های بعضی از آنها در تلگرام و اینستاگرام نیز بعضا عکس‌هایی از کتاب قرآن، عکس‌های مرتبط با جادو و بعضا دعا و ورد است.

3 تا 4 میلیون بابت اجابت یک دعا

آنچه شاید بیش از کار دعانویسی قابل توجه باشد، مبالغ سنگینی است که دعانویسان اخیر برای انجام خواسته‌های مشتری انجام می‌دهند. آنها قول می‌دهند که دعای فرد مورد نظر مستجاب شود اما به این شرط که مثلا 3 یا 4 میلیون بابت آن دریافت کنند. البته آنها برای اطمینان مشتریان به اجابت دعا نمونه‌هایی از مشتری‌های سابق خود را معرفی می‌کنند. ناگفته نماند این موضوع ممکن است هرکسی چه آنهایی که به دعانویسی اعتقاد دارند و چه آنهایی که ندارند را جذب کند اما آنچه شاید بیش از همه برای مردم دافعه ایجاد کند، مبالغ بالا و پول‌های گزافی است که دعانویسان دریافت می‌کنند.

موضوع مهم دیگر اینکه دعانویسان کنونی برای به دست آوردن درآمد مدنظر خود حتی به دیگران برای ورود به این کار آموزش هم می‌دهند. شگردها و ترفندهای مورد نظر آنها با دریافت میزان مشخصی از پول به دیگران انتقال داده می‌شود و این دایره بزرگ‌تر می‌شود. از سوی دیگر مشکلات و گرفتاری‌های مردم هم موضوع مناسبی است که اسباب دست دعانویسان برای رشد درآمدهای‌شان باشد.

علیرضا شریفی‌یزدی، جامعه‌شناس در این رابطه  می‌گوید بسیاری از مردم برای کسب درآمد راه‌هایی برمی‌گزینند که شاید از نظر اجتماعی پسندیده نباشد اما به هرحال همین کارها از سوی برخی از مردم قابل پذیرش است و طرفداران خاص خود را دارد. دعانویسان نیز جزو این دسته‌اند. از آنجایی که بسیاری از مردم برای رسیدن به خواسته‌ها و دعاهای خود بعضا حاضر هستند مبالغ سنگینی بپردازند، شرایط برای دعانویسان و کسانی که شیوه‌های دعانویسی را فراگرفته‌اند، فراهم می‌شود.

وی توضیح می‌دهد این باورها و اعتقادات در اکثر جوامع وجود دارد اما مهم‌ترین مساله مرتبط با آن سودجویی‌های برخی دعانویسان و انحراف مردم از باورهای دینی و اخلاقی است. وجود آنها به فضای مجازی و عرصه‌های عمومی نیز نشان از این موضوع مهم دارد که آنها به دنبال راهی برای عادی کردن حرفه خود و متدوال کردن آن هستند. گرچه هرکس به اختیار و علاقه خود سمت دعانویسی می‌رود اما مهم‌ترین آسیب مادی آن برای مردم پرداخت یک سری هزینه‌هاست که سرانجام روشنی ندارد.

دعاهای سخت‌تر مبالغ بالاتر

شیوا دختر 33 ساله‌ای است که به ظاهر به نظر نمی‌رسد یک دعانویس باشد اما به قول یکی از مشتری‌هایش زمان و جوانی خود را صرف این کار کرده است. وی بابت اجابت هر دعا که البته وعده تضمینی به آن می‌دهد، مبالغی بیش از یک میلیون تومان دریافت می‌کند. هرچقدر شرایط برای اجابت دعا سخت‌تر باشد، مبالغ بالاتر می‌رود. خود وی بر اساس آنچه مشتری‌هایش می‌گویند، معتقد است این کار برای او نامیمون است و ماه‌ها پس از انجام آن اتفاقات ناگواری را تجربه می‌کند. با این حال دعانویسی از نظر او یک شغل و حرفه است که درآمدهای بالای آن نمی‌تواند او را وسوسه نکند. به قول خودش حرفه‌ای است که یاد گرفته و باید از آن استفاده کند.


 

ثمانه نادری



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 321
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران