پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 490889 تاریخ : 1398/06/27-12:31:11
,23,17,
پرداخت مالیات و آثار آن بر جامعه

پرداخت مالیات و آثار آن بر جامعه

رفاه و آبادانی هر جامعه‌ای به زیرساخت‌های اقتصادی یا به‌بیان‌دیگر به سرمایه و بودجه بستگی دارد چراکه یکی از مشکلات مهم دولت‌ها در کشورهای درحال‌توسعه کمبود درآمد برای دست‌یابی به اهداف عمومی است. کمبود منابع درآمدی دولت مخارج عمومی دولت‌ها را به‌شدت محدود کرده و سرمایه‌گذاری در منابع انسانی و زیرساخت‌های فیزیکی به‌عنوان عوامل مهم تأثیرگذار بر رشد اقتصادی و درنتیجه افزایش رفاه جامعه را با مشکلات جدی مواجه می‌کند.

بانک و صنعت، رفاه و آبادانی در هر کشوری دربرگیرنده سیاست‌ها و اقداماتی است که در حوزه‌هایی همچون بهداشت، آموزش همگانی، اشتغال و مسکن به ارائه خدمات به عموم مردم منجر می‌شود. بدیهی است تأمین رفاه اجتماعی و اقتصادی پایدار در گرو تأمین منابع مالی لازم و برنامه‌ریزی صحیح با مشارکت مردم و مسئولین است.
مالیات‌ یکی از ابزارهای مهم در سیاست‌های رفاهی و اقتصادی کشورها است. تغییر سیاست‌های مالیاتی باعث پیامدهای کوتاه‌مدت و بلندمدت در اقتصاد می‌شود به‌بیان‌دیگر، مالیات در تمامی مراحل چرخه اقتصادی، تولید و توزیع و ارائه خدمات تأثیر دارد.
درآمدهای حاصل از پرداخت مالیات در حوزه‌های مختلفی همچون عمران و آبادانی، تولید و اشتغال‌زایی، بهداشت و آموزش همگانی، مصروف ارائه خدمات به عموم مردم می‌شود. به‌طور مثال، انجام اقدامات عمرانی نظیر ساخت جاده‌ها و بازسازی آن‌ها، سدسازی، ساخت و توسعه نیروگاه‌ها و شبکه‌های آبی، توسعه زیرساخت‌ها و انجام پروژه‌های گوناگون عمرانی در مناطق محروم و توسعه‌نیافته ازجمله خدماتی محسوب می‌شوند که دولت با وصول مالیات در پی تحقق هر چه بیشتر آن‌ها است.
همچنین دولت با بهره‏گیری از درآمدهای مالیاتی به ارائه خدمات وسیعی در حوزه سلامت، بهداشت و درمان ازجمله ساخت و بازسازی و تجهیز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و بسیاری پروژه‌های دیگر جهت تأمین رفاه و آسایش شهروندان مبادرت می‌ورزد.
با توجه به این شرایط، باید جایگاه مالیات در توسعه زیرساخت‌های بهداشتی، رفاهی و خدمات عمومی کشور را برای تمامی آحاد جامعه تبیین کرد و اثرات مثبت آن تشریح و اطلاع‌رسانی گردد زیرا تبیین چگونگی مصرف مالیات، شرایطی را به‌ وجود می‌آورد که پرداخت مالیات‌ را جزء وظایف و تکالیف مهم آحاد جامعه تلقی کرده و این باور و فرهنگ عمومی شکل می‌گیرد که مالیات صرف امنیت، رفاه اجتماعی، سلامت، امور عمرانی و زیربنایی کشور و جامعه می‏ شود.
به‌بیان‌دیگر، توسعه فرهنگ مالیاتی موثرترین شیوه افزایش درآمدهای مالیاتی در عصر کنونی به شمار می‏رود چراکه شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی به رشد فرهنگ مالیاتی و رشد فرهنگ مالیاتی به رشد درآمدهای مالیاتی دولت می‏ انجامد.
در توسعه فرهنگ مالیاتی، از یک‌سو ضرورت دریافت و مصرف مالیات برای مردم تبیین می ‏شود و بستری به وجود می‏آید که مردم خود از مزایای پرداخت مالیات مطلع و بهره‌مند می‌شوند و درواقع درمی‏یابند که پرداخت مالیات، خدمت و کمک به کشور و ملت است.
از سوی دیگر با ایجاد نظام مدون اطلاع‌رسانی و آشنایی مردم درباره چگونگی مصرف وجوه مالیات در هزینه‏های عمومی جامعه، موجب کاهش فرار مالیاتی نیز می‌گردد زیرا می‏دانند که مالیات‏های دریافتی توسط دولت به مصرف خود آنان و برای ساختن فردایی بهتر برای آن‌ها و فرزندانشان می‌شود.
ازاین‌رو سازمان امور مالیاتی کشور با توجه هر چه بیشتر به توسعه فرهنگ مالیات درصدد است تا با ایجاد شرایط مناسب، اعتماد مودیان مالیاتی را جلب و از این طریق با صرف هزینه‌های کمتر، بخش اعظمی از مالیات‌های خود را بر پایه اعتماد متقابل و مشارکت مودیان مالیاتی وصول نماید.
نتیجه اینکه آگاه ساختن مردم در مورد نقش مالیات در توسعه و رونق اقتصاد کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است زیرا نظام اقتصادی کشور قادر خواهد بود با اطمینان و اعتماد بیشتری به کار خود ادامه دهد چراکه مالیات هزینه نیست، بلکه سرمایه‏ گذاری است و مردم باید از مزایای این سرمایه‏ گذاری آگاه شوند.


سازمان امور مالیاتی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 338
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران