پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 448839 تاریخ : 1397/11/24-16:35:44
,15,
پرداخت الکترونیک؛ یکی از اصلی‌ترین جنبه‌های شهر هوشمند/ امکان تعریف پروژه‌هایی برای ایجاد روستاهای هوشمند

مسیح قائمیان در نشست شهر هوشمند و پرداخت همراه در ITE 2018 بیان کرد:

پرداخت الکترونیک؛ یکی از اصلی‌ترین جنبه‌های شهر هوشمند/ امکان تعریف پروژه‌هایی برای ایجاد روستاهای هوشمند

فعالان صنعت پرداخت و فناوری‌های مالی، در نشست شهر هوشمند و پرداخت همراه که در حاشیه چهارمین نمایشگاه تراکنش ایران برگزار شد، در مورد چگونگی تعامل میان این دو گروه سخن گفتند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، مسیح قائمیان معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک گردشگری، دبیر علمی این رویداد بود.

محمد فرجود مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، محمدمهدی مسعودی مدیرعامل شرکت مهندسی فن‌آوران آلین کیش، علی احمدی عضو هیات ‌علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، امین آقاجانی مدیرعامل شرکت فناوری همراه پیدا (همراه کارت) و عیسی خوشوقت رئیس دپارتمان فناوری اطلاعات شرکت خدمات عمومی فولاد ایران، در پنل این نشست حضور داشتند.
در پایان نشست، محمدمراد بیات، مدیر عامل مرکز فابا تقدیرنامه سخنرانان و اعضا را به آنها اهدا کرد.
بخش سوم از شرح آنچه را که در پنل این نشست گذشت، در ادامه می‌خوانید.
- مسیح قائمیان: تا چند سال پیش هوشمندسازی شهرها در ایران آرزو و هدفی بود که تصور نمی‌شد به زودی در کشور تحقق یابد؛ چرا که تخصص و امکانات آن در کشور وجود نداشت، اما امروز بستر و شرایط آن در کشور شکل گرفته است. حتی می‌توان گفت هوشمندسازی در بعضی زمینه‌ها نیز تحقق یافته است و باید دید چگونه می‌توان آن را بهتر مدیریت کرد.
گستره توزیع تلفن همراه در ایران بسیار گسترده است و این دستگاه در اختیار درصدی زیادی از افراد جامعه قرار دارد. پوشش اپراتورها نیز چه از نظر تماس و چه در مورد اینترنت همراه، در بخش‌های زیادی از کشور ایجاد شده است. از سوی دیگر، اکنون درصد قابل توجهی از پرداخت‌های شبکه بانکی کشور در بستر شتاب و شاپرک رخ می‌دهد. آنچه امروز هنوز در مورد آن نگرانی وجود دارد پرداخت‌های خرد است که در عملیات روزمره مردم مورد استفاده هستند و هنوز ابزارهای ویژ‌ه آنها در جامعه گسترش نیافته است.
در شهر هوشمند، با استفاده از دانش فنی اطلاعات یا همان کلان‌داده‌ها، می‌توان خواسته‌ها و نیازهای افراد را پیش‌بینی و برای آنها خدمات و راهکارهایی ارائه کرد؛ به گونه‌ای که نوعی بانکداری اجتماعی و هوشمند شکل بگیرد.
در شهر هوشمند، شش بعد حمل و نقل، زندگی، حکمرانی، محیط، اقتصاد و شهروند هوشمند اهمیت دارد.
برخی از مهم‌ترین مزیت‌های هوشمندسازی شهر عبارتند از: افزایش امنیت و بهره‌وری، شکل‌گیری پرداخت الکترونیک هوشمندانه، ایجاد فرهنگ استفاده از وسایل حمل و نقل سبز به منظور کاهش آلودگی هوا، کاهش گره‌های ترافیکی و استفاده از ابزارهای فناورانه در زندگی روزمره افراد.
همچنین می‌توان به امکان بهره‌گیری از تلویزیون‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی، شکل‌گیری دولت الکترونیکی و بهبود دسترسی شهروندان به خدمات شهری، افزایش کیفیت زندگی در ابعاد مختلف زیست‌محیطی، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و حفظ محیط زیست و بهره‌گیری از دانش و فناوری‌های نوین ازجمله کلان‌داده‌ها و اینترنت اشیا، به عنوان دیگر مزیت‌های شهر هوشمند اشاره کرد.
اجزای شهر هوشمند نیز عبارت هستند از: حمل و نقل، انرژی، مسکن، سلامت، جامعه، خرده‌فروشی، امنیت و صنعت.
الگوهای مختلفی بر تعاملات مربوط به پرداخت شهری حاکم است. این پرداخت‌ها می‌تواند در سه سطح شهروند، کسب و کار و دولت انجام شود که هر سه ممکن است در جایگاه فرستنده یا گیرنده قرار گیرند. به صورت کلی، انواع پرداخت‌ها از جمله حقوق و مزایای شهروندان، مالیات کسب و کارها، پرداخت‌های خرده‌فروشی، پرداخت‌های دولتی و یارانه‌ها، انتقال پول و پرداخت صورت‌حساب، می‌تواند در قالب‌های هوشمند صورت گیرد.
پیاده‌سازی پرداخت‌های الکترونیکی در شهر هوشمند، 11 مرحله دارد که عبارتند از: تعریف استراتژیک چشم‌انداز، شناسایی و اولویت‌بندی دستگاه‌های پرداخت، استفاده‌ از مدل‌های در دسترس برای پیاده‌سازی استراتژی جدید، مدل‌سازی مالی و تجزیه و تحلیل قابلیت اطمینان، تست اولیه، انتخاب و برپایی شرکای کسب و کار و فناوری، تعریف مدل حکومت برای پرداخت‌های دیجیتال، تعریف دامنه کار برای شرکا، توسعه راه‌حل انتخابی و ارتقا استراتژی، راه‌اندازی پروژه و نظارت بر تنظیم و ردیابی پرداخت‌های دیجیتال.
خدمات قابل ارائه در این حوزه به دو بخش پرداخت هوشمند و وفاداری تقسیم می‌شوند. از جمله بسترهای مربوط به خدمات پرداخت هوشمند، عبارتند از حمل و نقل عمومی، خدمات شهری مانند پارکینگ‌های شهری و حاشیه‌ای، مراکز بازیافت زباله، مجموعه‌های فرهنگی و ورزشی و فروشگاه‌ها. در حوزه خدمات وفاداری می‌توان از ارائه تخفیف‌ها و شخصی‌سازی و ذخیره اطلاعات نام برد.
پرداخت الکترونیک نیز یکی از اصلی‌ترین جنبه‌های شهر هوشمند است و در هر پروژه‌ای باید به صورت ویژه به آن توجه کرد.
نکته مهم این است که هوشمندسازی فقط مخصوص شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها نیست. می‌توان پروژه‌های مختلفی را به منظور ایجاد روستاهای هوشمند تعریف و اجرایی کرد.


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 283
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران