پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 398991 تاریخ : 1397/07/23-11:21:01
,10033,22,
وقوع 56 سیل طی 5 سال در مازندران/اجرای الگوی مدیریت جامع آبخیز

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب سازمان جنگلها مطرح کرد:

وقوع 56 سیل طی 5 سال در مازندران/اجرای الگوی مدیریت جامع آبخیز

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها گفت: طی سال 90 تا 95 حدود 56 مورد سیل با بارش بیش از 100 میلی متر در مازندران رخ داد و سیل اخیر شدیدترین نوع آن بوده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی سازمان جنگل ها، ابوالقاسم حسین پور یکشنبه شب پس از بازدید از حوزه های آبخیز مناطق سیلزده غرب مازندران در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به وقوع 56 مورد سیل در استان مازندران اظهار داشت: در سیل اخیر در رامسر 313 میلی متر بارندگی و در نوشهر 262 میلی متر بارش ثبت شد که 86 میلی متر باران طی سه ساعت رخ داد و به اندازه بارش سه سال برخی مناطق کشور بوده است.

وی با بیان اینکه اغلب مناطق کشور خشک و نیمه خشک است گفت:  همچنین 106 مورد سیل شش ماه سال جاری در کشور رخ داد و اجرای طرح های آبخیزداری داری و آبخوانداری سبب شد تا190 میلیون متر مکعب از حجم سیلاب ها کنترل و از شدت سیل کاسته شود.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها با تأکید بر اینکه به جای مقابله و جبران خسارت باید با هزینه کمتر به سمت پیشگیری در بالادست بپردازیم و با اشاره به اینکه کشور ما مشکلات خشکسالی و کم آبی و سیل مواجه است گفت: جلوگیری از فرسایش خاک و احیای پوشش گیاهی در پهنه سرزمین در حوزه آبخیزداری و طرح جامع آبخیز مطرح است.

توسعه طرح های آبخیزداری در 10 میلیون هکتار طی برنامه ششم

وی با تاکید بر مشارکت واقعی مردم در سطوح مدیریت آبخیز اظهار داشت: مردم باید در حوزه های آبخیز به عنوان صاحبان عرصه نقش آفرینی کنند و در گذشته عملیات آبخیزداری در 11 میلیون هکتار از حوزه های آبخیز کشور انجام شده است و برابر پیش بینی برنامه ششم توسعه آبخیزداری در10 میلیون هکتار از حوزهای آبخیز کشور و این نشان از اهتمام دولت و مجلس به این حوزه است.

وی گفت: در سال جاری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، به طور گسترده در اقصی نقاط کشور فعالیت آبخیزداری در دست اقدام است و برابر برنامه زمانبندی پیش بینی شده اقدامات مکانیکی و سازه ای تا پایان آذرماه به بهره برداری می رسد.

حسین پور با بیان اینکه بالغ برا ی287 حوزه آبخیز تحت پوشش برنامه کنترل سیلاب و آبخوانداری قرار دارد، یکی از اهداف اجرای طرح ها را پیشگیری از سیل برشمرد و با عنوان اینکه سالانه 31 بلا از 41 بلایای طبیعی در کشور رخ می دهد ادامه داد: بعد از زلزله، سیل بیشترین خسارت را به کشور می زند.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها با اظهار اینکه اینکه مدیریت پهنه سیلاب باید با رویکرد پیشگیری از سیل، احیای پوشش گیاهی در بالادست و نفوذ آب در زمین و درون خاک اجرایی شود ادامه داد: در استان مازندران و شمال یکی از مشکلات سیلاب به شمار می رود و متاسفانه با تشدید سیل و افزایش شدت آن مواجه هستیم.

حسین پور تصریح کرد: استان مازندران شاهد شدیدترین سیل در دهه 90 بوده است و بارش اخیر نیز نشان داده که جزو مناطق با شدت سیل بالا و سیلخیزی زیاد در سطح کشور است.

وی گفت: در سال جاری 45 هزار هکتار از حوزه های آبخیز غرب مازندران در برنامه اجرای ملی طرح آبخیزداری و آبخوانداری قرار دادیم و به همین میزان طرح نیز در شرق استان اجرا شده است.

مطالعه طرح های آبخیزداری در 100 هزار هکتار از حوزه های آبخیز غرب مازندران

وی با بیان اینکه 100 هزار هکتار از حوزه های آبخیز غرب مازندران در دست مطالعه قرار دارد گفت: اکیپی از سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور بعد از وقوع سیل به منطقه اعزام شدند و از مناطق مختلف با هدف بررسی سیل اخیر، علل و عوامل ایجاد سیل و ظرفیت های حوزه های آبخیز در راستای پیشگیری از سیل و ایمن سازی مورد پایش قرار گرفتند.

ابوالقاسم حسین پور با اشاره به اثربخشی کارهای آبخیزداری در پیشگیری از سیل گفت: اقدامات آبخیزداری و آبخوانداری و سازه های مشبک سرشاخه گیر نقش موثری در کاهش خسارت سیل داشته است.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها یادآور شد: طرح های آبخوانداری در پیشگیری از خسارت های سیل تاثیر بسزایی دارد زیرا کارهای بالادستی ریسک سیل را کاهش می دهد و باید به دنبال کاهش ریسک مخاطرات سیل در کشور باشیم.

وی با اظهار اینکه باید در راستای ایمن سازی و مدیریت ریسک، خطرپذیری مخاطرات را در کشور کاهش دهیم گفت: وقتی حوزه های آبخیز ایمن باشند ریسک سیل خودبخود کاهش می یابد و علاوه براین در پایین دست نیز باید به مواردی از جمله عدم تخریب بستر رودخانه و تجاوز به آن توجه کرد.

اجرای الگوی مدیریت جامع آبخیز در کشور

حسین پور با اظهار اینکه به دنبال انسجام دستگاه ها در مدیریت جامع آبخیز هستیم و باید از بخشی نگری پرهیز کنیم گفت: در بیش از دو میلیون هکتار در 33 حوزه آبخیز کشور الگوی مدیریت جامع آبخیز در حال تمرین و جامع نگری است.

وی با اشاره به آنکه محور این طرح مردم هستند و با بیان اینکه هفت گام اجرایی در مدیریت جامع حوزه آبریز و آبخیزپیش بینی شده است گفت: به عنوان نمونه ظرفیت گردشگری در حوزه آبخیزها مشخص و تعریف شده که نگاه نو و جدید به شمار می رود.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور یادآور شد: استعداد سرزمین، مشارکت مردم و انسجام دستگاه ها و ارگان های دولتی دخیل در مدیر جامع حوزه آبخیزداری اصل مهم است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 80 تا 90 هزار هکتار از عرصه های غرب استان تحت پوشش طرح آبخیزداری قرار گرفته است گفت: در حوزه نیرنگ، عباس آباد، ماشلک کار آبخیزداری موثر بوده است.

حسین پور با بیان اینکه اعتبارات آبخیزداری در سنوات گذشته قابل قیاس با اعتباارت کنونی نیست گفت: باید دید حوزه استان چقدر برای سیل مایه گذاشته است ونگاه مسئولان محلی نیز باید همسو با اعتبارات ملی باشد.

وی گفت: شدت سیلاب ها در ایران به دلیل تغییر و نوسانات اقلیمی و مسائل سرزمینی افزایش یافته است و سیل هایی با بارش 100 میلی متر در کشور رخ می داد و از این حیث مازندران رکورددار سیل های شدید در کشور است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 429
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران