پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 449790 تاریخ : 1397/12/05-17:11:28
,15,
وضعیت زرد-هشدار حملات بی‌سابقه سایبری به شبکه‌های کشور از طریق ریموت دسکتاپ (آمادگی برای مقابله)

وضعیت زرد-هشدار حملات بی‌سابقه سایبری به شبکه‌های کشور از طریق ریموت دسکتاپ (آمادگی برای مقابله)

در روزهای گذشته شبکه‌های شرکت‌ها و سازمان‌های سراسر کشور، شاهد حجم بسیار بالا و بی‌سابقه‌ای از حملات باج‌افزاری و تحرکات هک و نفوذ بوده‌اند. اغلب این حملات از طریق سرویس ریموت و بعضا حتی VPNها و ابزارهای ریموت انجام گرفته‌اند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از تیم رصد پادویش، از این جهت پادویش با اعلام هشدار جدی وضعیت زرد امنیتی، توجه عموم کاربران بخصوص مدیران محترم شبکه‌ها و مسئولین فاوا را به نکات ایمنی و امنیتی زیر معطوف می‌دارد. امید است با جدیت در پیگیری و توجه به رعایت مسائل امنیتی، آمادگی بیشتری برای مقابله با این حملات در شبکه‌ها به وجود آمده و از این حملات در امان بمانند.

در ادامه نکات مهم برای یادآوری بیان شده است:

1. تهیه پشتیبان به‌روز از اطلاعات حیاتی
وجود یک پشتیبان به روز، که به صورت آفلاین نگهداری شود شرط اول موفقیت در بازگرداندن سیستم‌ها به وضعیت عادی پس از حمله است. بنابراین توصیه می‌شود که یکبار دیگر کل سیستم‌های حیاتی خود را مرور کرده و از اطلاعات آن‌ها پشتیبانگیری کرده و پشتیبان‌ها را به صورت آفلاین نگهداری نمایید. دقت کنید که حتماً علاوه بر گرفتن پشتیبان، امکان بازیابی پشتیبان‌ها را تست نمایید تا بعداً به مشکل برنخورید.
علاوه بر سیستم‌های اطلاعاتی و عملیاتی، گرفتن پشتیبان از تجهیزات شبکه شامل روترها، سوییچ‌ها، فایروال، و سایر سیستم‌های مهم مانند اکتیودایرکتوری نیز فراموش نشود.

2. غیرفعال کردن فوری و سریع راه‌های ارتباطی ریموت و کاهش درجه خطر تا حد ممکن
تقریبا در تمامی حملات اخیر نفوذگران از سرویس ریموت دسکتاپ (Remote Desktop) ویندوز جهت نفوذ اولیه خود به سیستم استفاده کرده‌اند. همچنین نفوذ از طریق VPN یا ابزارهای ریموت کلاینتی (مانند AnyDesk و ابزارهای مشابه) نیز محتمل است. بنابراین بهتر است به طور موقت این راه‌ها را غیرفعال کنید یا حداقل آن‌ها را با پسوردها و پالیسی‌های سختگیرانه‌تر (مانند محدودیت آی‌پی) محدود نمایید.
همچنین ابزارهای ریموت کلاینتی مانند AnyDesk و نمونه‌های مشابه را که ممکن است روی یک سرور یا کلاینت باز مانده باشند را نیز در نظر داشته باشید.

3. بررسی سیاست‌های شبکه و محدودسازی تا حد امکان
در وضعیت زرد لازم است که یکبار دیگر سیاست‌های امنیت شبکه را مرور نمایید و از اینکه این سیاست‌ها از اصل حداقل دسترسی پیروی می‌کنند اطمینان حاصل کنید. پورت‌های باز اضافی و غیرضروری را ببندید. تا حد امکان سرویس‌های غیرضروری را نیز غیرفعال نمایید.
در مقابله با باج‌افزار، فراموش نکنید که فولدرهای اشتراکی را ببندید یا دسترسی کاربران را به حالت فقط خواندنی محدود نمایید.

4. فعال کردن سیستم‌های لاگبرداری و Auditing
اگر خدای نکرده حمله‌ای رخ دهد، برای بررسی منشاء حمله (جهت کشف نقاط نفوذ و جلوگیری از وقوع مجدد) و میزان تخریب و پیشروی حمله (جهت بازگرداندن سرویس‌ها و حذف درب‌های پشتی) به انواع لاگ‌های Audit نیاز خواهید داشت.
بنابراین از فعال بودن لاگ‌های Audit در تجهیزات شبکه و نیز سیستم‌عامل‌های خود اطمینان حاصل کنید. در ویندوز لازم است لاگ‌های Security و System فعال باشند. توصیه می‌کنیم لاگ Audit Process Creation را نیز روی Group Policy فعال نمایید. همچنین میزان فضای هارد دیسک را برای ذخیره این لاگ‌ها در نظر بگیرید.

5?. به‌روز کردن سیستم‌عامل و نرم‌افزارها
کمترین کاری که برای امن کردن سیستم انجام می‌شود بروزرسانی سیستم‌عامل، بروزرسانی نرم‌افزارهای سرویس‌دهنده (وب، ایمیل، اشتراک فایل ...) و نرم‌افزارهای امنیتی مانند ضدویروس و … است. در وضعیت زرد لازم است دقت و وسواس بیشتری در این مورد داشته باشید تا از آسیب‌پذیری‌های شناخته‌شده عمومی در امان بمانید و سطح آسیب‌پذیری را کاهش دهید.

6. اطمینان از عملکرد سیستم‌های امنیتی، مانیتورینگ و هشداردهی آنها
آخرین توصیه: لاگ‌های سیستم‌های خود را مرور کنید و گوش به زنگ رویدادهای نامتعارف (ریموت‌های خارج ساعت کاری یا از کشورهای خارجی و ...) باشید.
طبعا لازم است مجددا از عملکرد سنسورهای امنیتی مانند IDS, WAF و ضدویروس‌ها و نیز نرم‌افزارهای مانیتورینگ اطمینان حاصل کنید تا به محض رخداد اتفاق امنیتی از آن مطلع شوید. بد نیست سیستم هشدار این نرم‌افزارها را نیز تست کنید تا از عملکرد صحیح آن‌ها مطمئن شوید.
در پایان، لازم به تأکید است که این هشدار وضعیت زرد در پاسخ به حملات گسترده و رویدادهای واقعی اخیر اعلام شده که در کمین همه شبکه‌های کشور است. آمادگی برای این نوع حملات قطعاً در پیشگیری یا کاهش ریسک آنها موثر خواهد بود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 299
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران