پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 489860 تاریخ : 1398/06/02-09:43:25
,13,22,
وزیر علوم از مزرعه کشت انتظاری سیب‌زمینی دهگلان دیدن کرد

وزیر علوم از مزرعه کشت انتظاری سیب‌زمینی دهگلان دیدن کرد

وزیر علوم ،تحقیقات و فناوری روز شنبه در بدو ورود به کردستان از طرح کشت انتظاری مزرعه سیب‌زمینی دهگلان دیدن کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، سالانه حدود 9 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی قروه و دهگلان زیر کشت سیب زمینی می‌رود که یکی از دغدغه‌های کشاورزان و مسئولان، برنامه‌ریزی برای مصرف کمتر آب در کشت این محصول است. 

در حالی که برای تولید سیب زمینی 10 تا 12 هزار متر مکعب در هکتار آب مصرف می‌شود، آب تخصیصی به هر هکتار در این دشت‌ها تنها هفت هزار متر مکعب است که برای تولید هر کیلوگرم سیب زمینی 250 تا 400 لیتر آب مورد نیاز است. 

یکی از روش‌هایی که در سال‌های اخیر در این دشت‌ها به کار گرفته شده، کشت انتظاری محصول سیب زمینی است و محقق و عضو هیات علمی کارگروه زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه کردستان در بازدید وزیر وزیر علوم تحقیقات و فناوری از این مزارع گفت: در این شیوه کشت 30 تا 50 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود. 

فرزاد حسین پناهی افزود: در کشت انتظاری سیب زمینی خاک ورزی و تبخیر آب انجام نمی‌گیرد و عملکرد برداشت سیب زمینی در این روش نسبت به روش سنتی و قدیمی 10 تن بیشتر است به عبارتی میانگین برداشت از  32 تن در هر هکتار روش سنتی به 42 تن در روش کشت انتظاری می‌رسد.

وی با بیان اینکه امسال ششمین سالی است که ایده کشت انتظاری یا کشت پاییزه سیب زمینی توسط دانشگاه کردستان اجرا می‌شود، اضافه کرد: به دلیل کشت این محصول در فصل پاییز، بخشی از آب مورد نیاز از منابع آب سبز ( آب حاصل از بارش باران و برف) تامین و منجر به صرفه جویی 30 تا 50 درصدی  مصرف آب می‌شود. 

عضو هیات علمی گروه زراعت دانشگاه کردستان با اشاره به اینکه متوسط عملکرد این محصول در هر هکتار 32 تا 48 تن در هکتار است، افزود: طرح تحقیقاتی کشت انتظاری سیب زمینی در این دانشگاه اقدامی برای مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌های نسل چهارم مبنی بر ارائه خدمات اجتماعی و اقدامی مفید برای کشاورزان است. 

حسین پناهی گفت: دانشگاه کردستان پس از دریافت نتیجه قطعی، ایده را به مرحله کاربردی رسانده و اقدام به ترویج این نوع کشت در بین کشاورزان کرده که کشاورزان نیز به خوبی از کلاس های ترویجی استقبال و تمایل به انجام این نوع کشت را دارند. 

وی با اشاره به اینکه ایده و طرح اصلی و مالکیت فکری این نوع کشت متعلق به دانشگاه کردستان است، افزود: این طرح چون از منابع آب سبز استفاده می کند، فشار وارده بر منابع آب‌های زیرزمینی را نیز کاهش می دهد. 

عضو هیات علمی دانشگاه کردستان اظهار داشت: سیب زمینی جز محصولات آب‌بر است و با این کار بین 30 تا 50 درصد در مصرف آب صرفه جویی خواهد شد در نتیجه کشاورزان با مصرف 5 تا 7 هزار متر مکعب آب در هکتار، می‌توانند کشت را به عمل بیاورند.

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امروز شنبه دوم شهریور برای بازدید از پروژه بهره‌وری مصرف آب از طریق کشت انتظاری سیب زمینی مزرعه تحقیقاتی دانشگاه کردستان در دهگلان و پروژه در دست اجرای دانشگاه و کلنگ زنی دو پروژه جدید و جلسه با اعضای شورای دانشگاه به این استان سفر کرده است.

شرکت در شورای برنامه ریزی و توسعه استان, بازدید از ساختمان مصری و بازدید از پروژه دانشکده صنایع و معادن قروه نیز از دیگر برنامه های وزیر علوم به کردستان است. 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 296
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران