پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 488073 تاریخ : 1398/04/31-12:17:19
,15,
ورود ناخواسته سازمان تنظیم مقررات در حوزه قاچاق کالا

ورود ناخواسته سازمان تنظیم مقررات در حوزه قاچاق کالا

رئیس کمیسون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران با اشاره به گذشت 12 سال از وضع قانون تعیین نمونه تجهیزات فناوری اطلاعات و معضلات پیش روی آن و عدم بروز بودن آن تاکید کرد وگفت: بنظر می رسد سازمان تنظیم مقررات ناخواسته وارد قاچاق کالا، ورود کالای بی کیفیت و عدم پراخت عوارض گمرکی می شود.

به گزارش خبرنگار بانک و صنعت ، آزاد معروفی رئیس کمیسون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران در نشست خبری یکشنبه 30 تیر در حاشیه نمایشگاه الکامپ اظهار کرد: این سازمان با دو مشکل بزرگ از سوی وزارت صمت و سازمان تنظیم مقررات رادیویی کشور مواجه است و این مشکلات در شرایط تحریم سخت تر می شود.

احسان زرین بخش دبیر کمیسون شبکه از دیگر حاضران این نشست با اشاره به توئیت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص اینکه «استارت آپ ها در ایران با سه نوع نیرو مخالف می جنگند؛ مقاومت در برابر هر تهدید، مدیران سنتی کشور و تحریم» افزود: واقعیت امر این است که سازمان تنظیم مقررات هر سه این ویژگی ها را دارد و برخلاف استارت آپ ها ما در این مشکل زمین گیر شدیم.

وی با انتقاد از قانون تعیین نمونه تجهیزات فناوری اطلاعات اظهار کرد: از زمان وضع این قانون 12 سال می گذرد و معضلات بسیار زیادی را به وجود آورده است؛ بنظر می رسد سازمان تنظیم مقررات ناخواسته وارد قاچاق کالا، ورود کالای بی کیفیت و عدم پراخت عوارض گمرکی می شود.

زرین بخش ادامه داد: سرمایه در گردش شرکت ها، واحدهای تولیدی، بازگانی و کار آفرینان بابت مشکلات اعمال شده از سوی این قانون، با مشکل مواجه می شوند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه از زمان وضع این قانون 12 سال گذشته، اصلا به روز نیست؛ همچین در آن شفافیت وجود ندارد و با هر متقاضی سلیقه ای عمل می شود.

دبیر کمیسیون شبکه با بیان اینکه دو سال گذشته یک پیشنهاد جامع، کامل و حقوقی شده به سازمان تنظیم مقررات ارسال کردیم، گفت: متاسفانه هیچ اتفاقی برای این پیشنهاد رخ نداد و حتی اجازه آنکه پیشنهاد بخش خصوصی در کمیسون تنظیم مقررات مطرح شود.

وی افزود: فناوری جدای استارت آپ ها که باعث رونق فعالیت اقتصادی می شود، ویژگی مهمی که دارد به مدیران ارشد مثل یک داشبورد، اطلاعات به روز شده را برای تصمیمات مهم اقتصادی ارائه می دهد. لذا این کالاها استراتژیک و پایه هستند.

در ادامه این نشست مجید کریمی عضو کمیسون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه ای بیان کرد: ارتباط دادن مشکلات با تحریم و مشکلات خارج از مرزهای ایران، ارتباطی ناصحیح و نادرست است؛ لذا معتقدیم مشکلات ما منشا بومی و داخلی دارد و نوک پیکان انتقادهای ما به دو نهاد سازمان تنظیم مقررات رادیویی و وزارت صمت است.

وی افزود: سازمان تنظیم مقررات رادیویی در شروع فعالیت خود تجهیزات رادیویی را برای تائیدیه واردات می گرفت، و بعد آرام آرام تجهیزات کابلی و غیر رادیویی به این عرصه اضافه شد؛ بعد از آن یک فاز دیگر اضافه و برای واردات کالا تاییدیه ثبت سفارش ضروری شد.

کریمی ادامه داد: تمام تعرفه های کالاهای مرتبط با حوزه فناوری اطلاعت و ارتباطات از لحظه ثبت سفارش و لحظه خروج از گمرکات نیاز به تاییدیه از سازمان تنظیم مقررات رادیویی دارد. لذا این امر چند روز و یا حتی چند هفته زمان می برد و هزینه مستقیمی به وارد کننده اعمال می کند.

وی با انتقاد از عملکرد 15 سال گذشته سازمان تنظیم مقررات اظهار داشت: مشخص ترین اثر و نتیجه سازمان، تقویت بازار خاکستری واردات بوده است و نتیجه این عملکرد باعث شد بسیاری از فعالین رسمی و مشخص این حوزه وادار به عقب نشینی، کاهش سطح فعالیت و حتی ترک فعالیت در این حوزه کند و یا آنها را به سمت مبادی غیررسمی هدایت کرده است.

کریمی در ادامه گفت: در سازمان تنظیم مقررات رادیویی، به معنای واقعی چرخ را دوباره اختراع می کنیم.

وی تصریح کرد: تجهیزاتی که توسط اولین های دنیا تولید می شود، آزمایشات آن داخل کشور مورد تایید نمی شود و دوباره همان آزمایشات را داخل کشور در آزمایشگاه هایی که نظارت در آنها مشخص نیست، با فرآیند ناقص انجام می دهند و نتیجه آن می شود که قیمت تمام شده کالا افزایش پیدا می کند.

عضو کمیسون شبکه با انتقاد از عملکرد وزارت صمت گفت: این وزارتخانه به بهانه حمایت از تولید داخل، در نظم بازار و فرایند واردات بخشی از کالاها اختلال ایجاد می کند. در حوزه فناوری اطلاعات و در خصوص برخی کالاها که تعرفه های کیلویی برای کالاهای این حوزه وضع شده و یا واردات مقطعی محدود شده است.

وی افزود: طبق گفته مسولین، در فرآیندهای مختلف مخالف امضای طلایی هستند؛ طی سال 97 و سال جاری فرآیند ثبت سفارش وابسته به تصمیم نهادی در وزارت صمت شده. باید تا 20 روز انتظار بکشیم تا درخواست ما رد شود؛ دلیلی برای رد آن ارائه نمی شود.

وی در خصوص نتایج فاحش اشتباهات آزمایشگاه ها اینچنین گفت: زمانی که مشکلات آزمایشگاهی به سازمان تنظیم مقررات ابلاغ می شود را این پاسخ روبه رو می شویم که آزمایشگاه کم داریم و با هزینه گزاف ساخته شدند در نتیجه نمی توانیم مجوز آن را لغو کنیم.

معروفی در ادامه این نشست با بیان اینکه وزارت صمت محدودیت ثبت سفارش و سابقه ثبت سفارش را برای واردات اعمال کرده، تصریح کرد: با سابقه ثبت سفارش تنها تجهیزاتی را می توانیم ثبت سفارش کنیم که در گذشته وارد کرده بودیم؛ لذا سرعت پیشرفت تکنولوژی بسیار بالا است و باید تجهیزات به روز وارد کشور شود.

وی ادامه داد: این فرآیندها زیرساخت ها را کهنه و به بیکاری دامن خواهد زد، همچنین بسیاری از فعالین این حوزه از کشور خارج می شوند و اقتصاد پنهان و قاچاق افزایش می یابد.

رئیس کمیسون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران با انتقاد از دفتر تخصصی برق و الکترونیک وزارت صمت اظهار کرد: تعداد کارشناسان این حوزه به تعداد انگشتان دست است و این دفتر هیچ زمان بندی مشخصی ندارد و جواب دهی تا یک ماه زمان می برد؛ از آقای مقیمی معاون وزیر صمت می خواهیم به این موضوع رسیدگی کنند.

 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 302
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران