پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 495437 تاریخ : 1398/10/01-14:54:06
,8,
ورود مثبت نقدینگی حقیقی به بازارسرمایه

مدیرعامل شرکت توسعه گوهران امید:

ورود مثبت نقدینگی حقیقی به بازارسرمایه

سیاوش وکیلی معتقد است که عکس‌العمل بازار سهام به دو مقوله افزایش نرخ ارز و تورم مثبت بوده و از همین رو است که با رشد شاخص‌های بازار سرمایه پس از ارائه بودجه توسط دولت مواجهیم.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از بازار سرمایه، مدیرعامل شرکت «توسعه گوهران امید» در خصوص روند گزارش عملکرد شرکت‌ها بیان کرد: با توجه به کاهش نسبی نرخ ارز در ماه‌های مهر و آبان، گزارش شرکت‌ها نیز متاثر از این موضوع قرار گرفت به طوریکه در آبان ماه با کاهش نسبی در نرخ‌های فروش و بعضا فروش «مقداری» محصولات مواجه بودیم.

وی در بررسی تحرک نقدینگی در بازار سرمایه توضیح داد: رشد فزاینده نقدینگی در جامعه که اکنون به رقمی بالغ بر دو میلیون میلیارد تومان افزایش یافته، به مثابه یک انرژی نهفته است که ورود حتی بخشی از آن به هر بازاری آن را با دگرگونی‌های جدی مواجه می کند.

وکیلی افزود: از ابتدای سال جاری نیز شاهد ورود بخشی از این نقدینگی به بازار سرمایه هستیم که تداوم روند رشدی ارزش معاملات و عبور آن از سطح 4000 میلیارد تومان نیز بیانگر این واقعیت است. با تداوم این شرایط کماکان خالص ورود نقدینگی حقیقی به بازار مثبت بوده و شاهد انتقال مالکیت سهام از حقوقی‌ها به سهامداران حقیقی هستیم.

وی با اشاره به اینکه باید مراقب نقدینگی های وارده به بازار سرمایه باشیم، ابراز داشت: طی ماه اخیر، شاهد رشد قیمتی بی دلیل برخی از نمادها و انفعال برخی سهامداران عمده در عرضه به موقع سهام جهت جلوگیری از نوسان قیمت بودیم. بنابراین انتظار می رود سرمایه گذاران با توجه به موارد بنیادی اقدام به خرید سهام کنند و از حضور در شرکت هایی که بالاتر از ارزش ذاتی معامله می شوند، خودداری کنند.

مدیرعامل شرکت «توسعه گوهران امید» در خصوص روند بازار طی هفته های آتی با توجه به موارد طرح شده در بودجه اظهار کرد: طبق بودجه ارائه شده توسط دولت، موضوع خاصی که بر عملکرد و سودآوری شرکت‌های بورسی تاثیرگذار ملموسی از هر دوجنبه مثبت و منفی داشته باشد قابل مشاهده نیست و انتظار می رود با فرض ثبات شرایط، روند بازار به همین روال پیش رود.

رشد شاخص به دنبال ارائه بودجه 99

وی توضیح داد: با توجه به ارقام درآمدی لحاظ شده در بودجه به خصوص در مبحث فروش مقداری نفت و نرخ تسعیر ارز حاصله، کسری بودجه دولت دور از ذهن نیست که این موضوع تورم و رشد قیمت محصولات را در پی دارد. از همین رو، انتظار می رود شاهد رشد قیمت سهام شرکت ها و در پی ان رشد شاخص باشیم.

ارز و بازارسرمایه

سیاوش وکیلی در پاسخ به این پرسش که افزایش نرخ دلار چه اثری بر روند بازار دارد، گفت: در فقدان بهره‌وری، روند نزولی اجرای طرح های توسعه ای در عمده صنایع و شرکت ها و رکود حاکم بر فضای اقتصادی کشور، رشد نرخ ارز و تورم حاصل از آن به عنوان محرک رشد درآمدی و متعاقب آن افزایش ارزش سهام شرکت ها محسوب می شود.

 وی افزود: با افزایش نرخ ارز در وهله نخست ارزش سهام شرکت‌های صادراتی به دلیل ارتباط مستقیم با نرخ ارز افزایش یافته و در مرحله بعد با افزایش تورم عمومی، شرکت های داخلی فروش نیز با افزایش سودآوری و تطبیق قیمت سهام متناسب با رشد سودآوری مواجه می‌شوند.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص اثر توافق تجاری چین و آمریکا بر صنایع فلزی و قیمت کامودیتی‌ها اظهار کرد: با بهبود نسبی فضای مذاکرات بین آمریکا و چین و تحقق فاز نخست تفاهم تجاری بین این دو کشور، قیمت کامودیتی‌ها نیز افزایش یافته به طوریکه طی هفته‌های اخیر با رشد تقریبا 10 درصدی در نرخ محصولات معدنی و فلزی مواجه هستیم.

وکیلی در ادامه گفت: با توجه به تزلزل جایگاه سیاسی ترامپ در ریاست جمهوری امریکا و آغاز فرآیند استیضاح در مجلس نمایندگان آمریکا،  تحقق تفاهم همه جانبه حداقل تا زمان ریاست جمهوری 2020 دور از ذهن به نظر می رسد که واکنش محتاطانه سرمایه گذاران و تحلیل گران به این اتفاق بیانگر این موضع است؛ از منظر داخلی به ظاهر این اتفاق رویداد مثبتی برای بازار سرمایه تلقی شده و با توجه به کامودیتی محور بودن بازار سرمایه ایران، افزایش نرخ‌های جهانی تاثیر گذاری مثبتی خواهد داشت. اما باید توجه داشت که در مقطع فعلی، چین از نقش ویژه‌ای در خنثی‌سازی اثرات تحریم برخوردار است هر چند که میزان آن نسبت به ادوار قبلی تحریمی بسیار کاهش یافته است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 351
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران