پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 421503 تاریخ : 1397/08/26-11:20:52
,6,
ورشکستگی صنعت قطعه سازی در دوماه آینده

در حاشیه نمایشگاه قطعات خودرو؛

ورشکستگی صنعت قطعه سازی در دوماه آینده

رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازی، پرداخت بدهی 15هزار میلیارد تومانی خودروسازان به کندی انجام می‌شود و مشکل جدی برای قطعه‌سازان ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، نشست خبری انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور همزمان با اختتامیه برگزاری نمایشگاه قطعه‌سازان خودرو ، عصر پنج شنبه انجام شد.

نجفی منش رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازی با اشاره به  تامین مواد اولیه برای قطعه‌سازان به معضل جدی تبدیل شده است، گفت: برخی قطعه‌سازان به دلیل مشکل تامین مواد اولیه نتوانسته‌اند قطعه مورد نیاز خودروسازان را تهیه کنند اما آن‌هایی که کمتر با این مشکل مواجه‌اند حتما به خودروسازان قطعه می‌دهند.

وی ادامه داد: اکنون برخلاف گذشته باید هزینه مواد اولیه را نقدی پرداخت کنیم و با این شرایط نمی‌توانیم  با روش سابق به خودروسازان قطعه دهیم چرا که آن‌ها بعد از حدود سه الی چهار ماه پول ما را پرداخت می‌کنند.

نجفی منش در واکنش به این که گفته می‌شود قطعه‌سازان عمدا قطعه مورد نیاز خودروسازان را تامین نمی‌کنند، افزود: با توجه به تغییر شرایط به خودروسازان پیشنهاد کردیم که حداکثر یک ماهه پول قطعه را بدهند تا ما نیز بتوانیم مواد اولیه تهیه کنیم بنابراین بحث نخواستن ما نیست بلکه نتوانستن است.

وی درباره بدهی 15هزار میلیارد تومانی خودروسازان به قطعه‌سازان توضیح داد: همیشه یک مقدار بدهی در این میان وجود داشته اما در این شرایط 15هزار میلیارد تومان مبلغ کمی نیست و از طرفی روند پرداخت بدهی خودروسازان نیز به شدت کند است.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی، تاکید کرد: حال اگر روند ادامه یابد تا دو ماه آینده نیز صنعت قطعه‌سازی و همچنین خودروسازی ورشکسته خواهد شد.

نجفی منش با بیان این که در حال حاضر بسیاری از قطعه‌سازان اقدام به تعطیلی واحدهای تولیدی و تعدیل نیروهای انسانی خود کرده‌اند، تصریح کرد: از مواردی که می‌تواند منجر به حل مشکلات قطعه سازان شود تعدیل قیمت‌ها است این در حالیست که سبقت افزایش قیمت مواد اولیه داخلی از قیمت ارز و مواد خارجی بیشتر بوده که لازم است نسبت به تعدیل آن اقدام شود.

وی بر ضرورت یک ماهه شدن پرداخت‌ها تاکید و اظهار کرد: پیش از این که پرداخت ها 4 ماه بود بخشی از خرید تولیدکنندگان به صورت مدت‌دار خرید می‌شد اما هم اکنون خریدهای تولیدکنندگان نقدی است بنابراین لازم است نسبت به یک ماهه شدن پرداخت‌ها اقدام شود که برای بهبود این وضعیت باید نسبت به اصلاح قیمت خودرو هرچه سریع تر اقدام شود.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌‌سازی ادامه داد: زیان 5500 میلیارد تومانی خودروسازان در این مدت نشان از ضرورت اصلاح قیمت‌ها دارد. این در حالیست که بدهی های خودروسازان که از قبل وجود دارد به صورت اعتباری و یوزانس انجام شده و هم اکنون که زمان بازپرداخت آن فرارسیده باید بازپرداخت آن با قیمت ارز روز انجام شود که در عمل خودروسازان را به ورشکستگی می‌رساند که لازم است نسبت به تسویه آن‌ها به قیمت قبل اقدام تا اعتبار خودروسازان در نزد شرکای خارجی آنها حفظ شود.

سعید صبوری عضو هیات مدیره در ادامه نشست در مورد راهکارهای موجود برای جلوگیری از این بحران خاطرنشان کرد: آزادسازی قیمت خودرو، تعدیل قیمت قطعات، پرداخت هزینه قطعات حداکثر طی یک ماه و سه برابر کردن تسهیلات مورد نیاز قطعه‌سازان و خودروسازان از جمله راهکارهای موجود برای رفع موانع موجود بر سر راه این دو صنعت است.

وی ادامه داد: اتاق فکر باید صورت بگیرد برای مشکلات خودرو سازان نه این که پشت درهای بسته در مورد مشکلات قطعه‌سازان یا در کل خودرو سازان تصمیم گیری شود.

وی درباره خلاف در زمینه بخش خودرو سازان گفت: اگر فرد یا نهادی خلاف می‌کند باید کارت بازرگانی آن شخص یا نهاد را باطل کنند و باید با خلاف کارها با قاطعیت برخورد شود.

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی همچنین درمورد نحوه تخصیص ارز به این صنعت بیان کرد: دریافت ارز به شدت سخت است و بانک مرکزی اعلام کرده که می‌خواهد روش جدیدی برای تخصیص ارز ما در نظر گیرد.

 

آرش محبی نژاد دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور نیز با اعلام اینکه امروز صنعت قطعه‌سازی در بحران قرار دارد، گفت: قطعه‌سازان با چند مشکل اساسی رو به رو هستند که عبارتند از 1-نقدینگی ، 2- قیمت گذاری مناسب ، 3- تامین مواد اولیه ، حساب باز که هنوز وصول نشده است .

محبی نژاد افزود: به خودروسازان گفتیم ما از اول شهریور امکان تولید قطعه نداریم و آنها نیز به تبع کاهش 80 درصدی تولید را پیش رو دارند که مسئولیت بیکاری این افراد متوجه بانک مرکزی و وزارت اقتصاد است.

وی تصریح کرد: خریدهای خارجی متوقف شده و بانک‌ها به ما حواله نمی‌دهند و بهانه تحریم را مطرح می‌کنند درحالی که ما در شرایط تحریم تمام شگردها را یاد گرفته و حتی به صورت چمدانی معاملات خود را انجام می‌دادیم اما امروز بانک مرکزی و وزارت اقتصاد به جای کمک به تولیدکنندگان دست ما را بسته‌اند.

دبیر انجمن قطعه سازان به پیشنهادات انجمن برای رفع مشکلات پیش روی قطعه‌سازان اشاره کرد و افزود: دولت باید ارز مورد نیاز صنعت خودرو و قطعه‌سازی که حدود 3 میلیارد دلار است را تأمین کند. علاوه بر این نیز قیمت خودرو باید آزاد شود تا تأثیر افزایش قیمت مواد اولیه با فروش خودرو در حاشیه بازار برطرف گردد.

وی اضافه کرد: خودروسازان درخواست افزایش قیمت محصولات خود را به همراه آنالیزهای قیمتی به وزیر صنعت ارائه کرده‌اند و قرار است این موضوع مورد بررسی قرار گیرد. ما نیز در این رابطه خواستار پرداخت 10 هزار میلیارد تومان نقدینگی برای صنعت خودرو هستیم. البته برای پیگیری وضعیت قطعه‌سازان نامه نگاری‌های متعددی را به همراه پیشنهادات مطرح کرده‌ایم که هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم.

 

نشست خبری انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو

 

نشست خبری انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو

 

نشست خبری انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو

 

نشست خبری انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو

 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 394
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران