پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 495153 تاریخ : 1398/09/24-16:30:39
,13,
واردات محصولات کشاورزی، سرکوب‌ تولید داخلی است

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی:

واردات محصولات کشاورزی، سرکوب‌ تولید داخلی است

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی نسبت به واردات بی‌رویه در بخش کشاورزی اظهار نگرانی کرد و گفت: واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی، سرکوب تولید داخلی است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، عباس کشاورز روز یکشنبه در نشست خبری با حضور معاونین وزارت جهاد کشاورزی و اصحاب رسانه افزود: لازم است بین ورود دانش و تکنولوژی جدید بخش کشاورزی و واردات محصولات کشاورزی تفاوتت قایل باشیم زیرا در مواردی همچون برنج و شکر در برخی از سال‌ها بیش از نیاز داخلی، واردات انجام شده است.

وی با بیان اینکه رونق تولید اولویت اصلی بخش کشاورزی است، اظهارداشت: رویکرد واردات کشور نگران کننده است و من به عنوان یک مسوول نمی توانم در مقابل تصمیمات وارداتی‌ها یک تنه بایستم.

کشاورز تصریح کرد: واردات کالا با دانش و تکنولوژی متفاوت است و ما مجاز نیستیم که کشاورزان و تولیدکنندگان را از دسترسی به تکنولوژی و دانش روز محروم کنیم به طور مثال ارقام چغندرقند فعلی ما اگر در هکتار 42 تن عملکرد دارد، بذرهای جدید خارجی 56 تن در هکتار عملکرد دارد.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: بنابراین اگر کشاورزی بخواهد بدون رانت بذر وارداتی کیفی وارد کند، نه تنها ایرادی ندارد بلکه افزایش تولید از این محل  به نفع  منافع ملی کشور است.

وی با بیان اینکه اکنون کشور در واردات بذر سبزی و صیفی وابستگی دارد، اضافه کرد: بذر سبزی و صیفی هیبرید است و آنچه که در کشور تولید می شود تولیدکنندگان را راضی نمی کند.

کشاورز بر این باور است که ما باید برای تبادل دانش و تکنولوژی جدید به کشور از کمک نهاد های بین المللی بهره بگیریم.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه دغدغه دولت تامین کالای اساسی بوده اما رویکرد فعلی واردات زیان‌بار است، زیرا در طول یکسال به اندازه تمام نیاز کشور بدون توجه به تولید داخل، برنج وارد کشور شد.

کشاورزدرباره فواید بذور کیفی و صرفه جویی ارزی گفت: در سال‌های گذشته واردات شکر یک هزار و 600 تن بود با تغییر رویکرد دولت حجم واردات به 600 هزارتن رسید که صرفه جویی 400 میلیون دلاری را برای کشور در پی‌داشت و  در مقابل تنها 23 میلیون دلار صرف واردات بذر کیفی شده است.

رشد 5 درصدی تولید در نیمه نخست امسال

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه گندم‌کاران برای کشت گندم و تامین ذخایر استراتژیک این کشور نقش بسزایی داشته اند و ما مدیون آنها هستیم، گفت: از کشاورزان گندم‌کار تقاضا می‌کنیم که همچنان به تولید گندم پرداخته و تولید این محصول را که جایگاه ملی دارد، ادامه دهند.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزیاظهارداشت: تحولات اقلیمی خاصی را در سال زراعی گذشته داشتیم و علیرغم خسارت و آسیب‌ها به کشاورزان و زیربناها، این اتفاقات به رشد تولید کمک کرد تا جایی که در 6 ماهه نخست امسال پنج درصد افزایش تولید داشتیم.

به گفته وی، حتی به دلیل شرایط اقلیمی امسال رکورد تاریخی تولید برنج زده شد که به خاطر فراوانی آب در پشت مخازن سدها بود.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی پایداری تولید، تامین امنیت غذایی، توسعه فضای کسب و کار و توجه به محدودیت منابع آبی را در گرو تقویت جبهه تولید دانست و گفت: نباید بدون توجه به مساله آب نظریه‌پردازی انجام شود و برای پایداری سرزمین باید به آب توجه ویژه داشت.

وی براین باور است که حرکت توسعه محور در بخش کشاورزی باید براساس برنامه و برمبنای مدل فرایندی باشد یعنی از ابتدا تا انتهای تولید دیده شود.

کشاورز گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی و استفاده از حق آبه هایی مرزی دیگر امکان توسعه فضای کشاورزی در کشور وجود ندارد.

الگوی کشت مراحل نهایی را می‌گذراند

کشاورز با بیان اینکه الگوی کشت در مراحل نهایی شدن است تصریح کرد: اجرای این طرح مشکلات تولید را برطرف می کند و حدود پنج سال محققان و سازمان هواشناسی کشور بر روی آن تحقیق کرده اند که بزودی عرضه خواهد شد.

10 میلیون هکتار ظرفیت کشت دیم

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی ظرفیت کشت دیم کشور را 10 میلیون هکتار عنوان کرد و افزود: در چهار سال گذشته، بر روی کشت دیم کار شده و 6 میلیون هکتار محصولات کشاورزی زیرکشت دیم داریم که با توسعه آن می توان فضای جدیدی برای تولید ایجاد کرد.

وی آثار اقتصادی کشت دیم را برای تولیدکنندگان دانست و ادامه داد: در شرایط متعارف کشت دیم 20 تا 30 درصد افزایش و تنوع تولید را به همراه دارد.

استمرار خودکفایی گندم

کشاورز گفت: به طور قطع خودکفایی گندم استمرار خواهد داشت و باید برای خوداتکایی چندین محصول دیگر هم تلاش کنیم که یکی از این محصولات دانه های روغنی است که باید به آن توجه ویژه شود.

وی با اشاره به اینکه محصول جو ظرفیت افزایش تولید را دارد، اضافه کرد: برای محصول پنبه می توان ظرف سه یا چهار سال به خوداتکایی رساند

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی درباره توسعه گلخانه ها در کشور افزود: توسعه گلخانه ها کاهش مصرف آب، تولید مکانیزه، افزایش صادرات و اشتغالزایی را به همراه دارد.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: همچنین الگوی اصلاح علوفه بایستی به صورت پروژه جدی با محوریت معاونت امور دام و سازمان تحقیقات کشاورزی عملیاتی شود که در یک گاوداری پنج هزار راسی به صورت پایلوت اجرا شده است.

وی حفظ کاربری اراضی کشاورزی را مورد تاکید قرار داد و گفت: برای جلوگیری از فرسایش خاک باید دولت از کشاورزان کمک بگیرد تا بتوانیم با رویکردی جدید، مواد آلی خاک را افزایش بدهیم که همین امر در کاهش هدرروی آب نیز موثر است.

کشاورز با بیان اینکه تقاضا باید در بخش کشاورزی مورد توجه قرار بگیرد افزود: به طور حتم باید تولید برمبنای تقاضا یا کشاورزی قراردادی باشد که این امر نیازمند همکاری متخصصین اقتصادی و بازرگانی کشور است.

رسانه‌ها در نقد بخش کشاورزی آزادند

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه از فضای نقد استقبال می کنم، گفت: نقد به تصمیم گیری های ما کمک می کند بنابراین رسانه ها در نقد بخش کشاورزی آزاد هستند، به شرط اینکه در نقد قضاوت نشود.

تغییر قیمت گندم مشخص نیست

کشاورز تصریح کرد: تغییر قیمت گندم در شورای اقتصاد مطرح نیست.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی درباره واردات گندم به کشور افزود: واردات گندم برای حفظ ذخایر استراتژیک انجام می شود که اکنون متولی آن وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

وی با بیان اینکه در سال زراعی گذشته گندم کافی تولید شد، گفت: کاهش خرید تضمینی گندم سال زراعی گذشته و استیضاح وزیر به پایین بودن قیمت گندم مربوط می شد که باید مکانیزم خرید تضمینی گندم اصلاح شود.

این مقام مسوول اظهار داشت: ما از تک نرخی شدن نرخ ارز استقبال می کنیم زیرا موجب تعادل بازار محصولات کشاورزی می شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 449
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران