پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 400210 تاریخ : 1397/08/05-13:19:01
,6,
واردات تایر از چین به بهانه تحریم و عدم عضویت ایران در (FATF) متوقف شد

واردات تایر از چین به بهانه تحریم و عدم عضویت ایران در (FATF) متوقف شد

قطع همکاری بانک‌های چینی با ایران ازیک‌سو و چالش‌های جدید بر سر حمل‌ونقل کالا بین ایران و چین، ‌واردات تایر از این کشور را متوقف کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، هنوز دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران آغاز نشده است اما گویا چشم‌بادامی‌ها به استقبال آن رفته‌اند و این‌بار به بهانه تحریم و عدم عضویت ایران در کارگروه ویژه اقدام مالی(FATF)دست‌به تحریم ایران زده‌اند.

کونلون‌بانک چین که پیش‌از این بیشترین حجم تبادلات مالی بین ایران و چین را در کارنامه خود داشت، ‌از همکاری با ایرانی‌ها دست کشید تا براساس آخرین اخبار تمام تایرسازان چینی که قبلا از نماینده‌های خود در ایران سفارش فروش تایر دریافت کرده بودند، سفارش‌های خود را به حالت تعلیق درآورند. ازسوی‌دیگر حمل‌ونقل کالا از مبدا چین به سمت ایران نیز با مشکلات بسیاری روبه‌رو شده است.

به‌گفته منابع آگاه پس از محدودیت های مالی که بانک‌های چینی برای تجار ایرانی ایجاد کرده‌اند، ‌خروج شرکت‌های کشتیرانی از ایران نیز مشکل بزرگی بوده که واردات کالا ازجمله تایر به کشور را با مشکل روبه‌رو کرده است. چراکه از این پس امکان بارگیری و حمل کالا به‌صورت مستقیم از چین به سمت ایران وجود ندارد و کلیه کالاها باید از طریق کشور ثالث مانند امارات به سمت ایران ترانشیپ شوند.

اما نکته حائزاهمیت این است که تایرسازان چینی تنها به این شرط امکان ارسال مستقیم کالا به ایران را دارند که تایرها در امارات از کانتینر شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی خارجی تخلیه و توسط کانتینرهای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به سمت کشور حمل شوند. در شرایطی که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با خواب کانتینرهای خود در گمرک روبه‌رو است و در بهترین شرایط هم امکان تامین کانتینر با حجم بالا را ندارد، ‌در عمل جابه‌جایی تایرها در بنادر امارات و بارگیری به سمت ایران امکان‌پذیر نخواهد بود. علاوه‌بر این عملیات جابه‌جایی بار در هر کانتینر هزینه‌ای دو تا سه‌هزاردلاری برای صاحب کالا خواهد داشت.

انتقال غیرمستقیم پول بین تجار ایرانی و تایرسازان چینی توسط صرافی‌ها می‌تواند باعث افزایش 5درصدی هزینه‌ها شود. این درحالی است که در شرایط فعلی دولتی‌ها هنوز درباره این موضوع که ارز دولتی در اختیار تجار قرار بگیرد و آنها بتوانند از طریق صرافی‌ها ارز دولتی را برای شرکت‌های چینی حواله کنند، تصمیمی نگرفته‌اند. بدین‌ترتیب باید گفت تا اطلاع ثانوی هیچ گونه وارداتی برای  تایرهای رادیال باری- اتوبوسی از کشور چین نخواهیم داشت.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 251
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران