پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 514580 تاریخ : 1399/03/27-15:23:26
,13,
واردات ارزان قیمت خوداتکایی در تولید روغن را دشوار کرد

معاون وزیر جهاد کشاورزی؛

واردات ارزان قیمت خوداتکایی در تولید روغن را دشوار کرد

معاون وزیر جهادبابیان اینکه در شرایط فعلی راهی جز اتکا بر تولید داخل نداریم،گفت: واردات ارزان قیمت، خوداتکایی در تولید برخی محصولات را دشوار کرده است.

به گزارش بانک و صنعت، جواد وفابخش در نشست خبری که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی برگزار شد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه طی سال های اخیر بی توجهی هایی به تولید گندم صورت گرفته، از جمله تأخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی، مناسب نبودن نرخ اعلامی و اخیراً نیز تأخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان نگرانی هایی را درباره خروج گندم از چرخه خرید تضمینی و جایگزین شدن آن با نهاده های دامی به دلیل افزایش چشمگیر اخیر قیمت نهاده ها به وجود آورده است وزارت جهاد کشاورزی چه اقداماتی را برای کنترل این مسائل در دست انجام دارد، گفت: گندم اسکلت تولیدات زراعی کشور است و سطح وسیعی را به خود اختصاص می دهد. بنابراین خروج آن از چرخه خرید تضمینی بعید به نظر می رسد.

وی با اشاره به اینکه افزایش نامناسب نرخ خرید تضمینی منجر به کاهش رغبت کشاورزان و تولید می شود، اضافه کرد: پیشنهاداتی که وزارت جهاد کشاورزی در حوزه نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی برای سال زراعی آینده به شورای اقتصاد ارائه می کند اعدادی است که مبتنی بر فضای واقعی تولید کشور است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: فعلاً نمی توانم ارقام پیشنهادی را اعلام کنم اما این ارقام بر اساس محاسبات و آنالیزهای انجام شده با احتساب قیمت تمام شده تولید و یک سود منطقی برای کشاورزان از نرخ هایی که در حال حاضر خرید بر اساس آنها انجام می شود خیلی بالاتر است.

وفابخش با اشاره به اینکه ما تمام دلایل خود را مطرح می کنیم و دفاعیات کامل را انجام می دهیم تا این نرخ ها در شورای اقتصاد تصویب شود، افزود: امسال در بحث الگوی کشت نیز یکی از ابزارهای حمایتی نرخ تضمینی کالاهای اساسی است که باید نسبت به آن با سایر گیاهان برقرار شود. سرکوب قیمتی محصولات اساسی منجر به این می شود که تأثیر قیمت تضمینی و کارکرد آن کمرنگ شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه مطالبات گندم داران تا روز 17 خرداد ماه به طور کامل تسویه شده است، افزود: تاکنون 70 درصد مطالبات پرداخت شده است.

در شرایط فعلی راهی جز اتکا بر تولید داخل نداریم

وفابخش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه دولت مکانیزم هایی برای افزایش تولید دانه های روغنی دارد، گفت: ابزار قیمتی، اجرای الگوی کشت و حمایت از تولید در مناطقی که ظرفیت بیشتری برای این منظور دارند و همچنین اقداماتی که منجر به افزایش بهره وری می شود از جمله این مکانیزم هاست.

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه توسعه کشت تحت تأثیر ابزار قیمت است، گفت: نرخ تضمینی در زمینه افزایش استقبال از کشت تعیین کننده است و معمولاً ما اعلام می کنیم نرخ کلزا باید تقریباً دو برابر گندم باشد چرا که عملکردش نصف آن است و اگر تعیین نرخ دوبرابری رعایت نشود روی کشت تأثیر می گذارد.

وی با بیان اینکه ابزار قیمتی در این زمینه مهم و تعیین کننده است، گفت: با فضای تحریم راهی نداریم جز اینکه متکی به تولید داخل باشیم. چرا که در این شرایط حتی اگر بخواهیم واردات انجام بدهیم یا ارز نداریم یا به ما نمی فروشند بنابراین باید کاری کنیم که تولید افزایش و واردات افزایش یابد که این هم به نفع تولیدکننده و هم به نفع دولت است.

سطح زیر کشت گندم 400 هزار هکتار کاهش یافت

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به خودکفایی در تولید گندم طی سال های اخیر گفت: افزایش تولید در سال های گذشته در حالی رخ داده که سطح زیر کشت گندم آبی 400 هزار هکتار کاهش یافته است و ما در این زمینه با توسعه عمودی مواجه بوده ایم.

وفابخش اضافه کرد: امسال در تولید پنبه و چغندر قند نیز شرایط مطلوبی داریم و سطح زیر کشت این محصولات بیش از برنامه تکلیف شده است که همین مساله نوید افزایش تولید را می دهد.

وی با اشاره به برنامه های معاونت زراعت برای استفاده از آب سبز در تولید گفت: در این راستا پروژه ای را در سطحی حدود یک میلیون هکتار آغاز کرده ایم که امیدوار هستیم در افق آینده این میزان به شش میلیون هکتار برسد که از این طریق دو میلیون تن افزایش تولید گندم را پیش بینی می کنیم ضمن اینکه تناوب زراعی باعث افزایش بهره وری در دیمزارها و ماندگاری مردم در مناطق روستایی و پایداری تولید می شود.

وی همچنین با اشاره به کاهش تخصیص ارز دولتی به واردات نهاده ها گفت: در سال جهش تولید یکی از برنامه های ما تولید علوفه از محل داخل است و در استان هایی مانند خوزستان متمرکز شده ایم که بخشی از نیاز را از طریق تولید داخل تأمین کنیم. در این راستا افزایش کشت گیاهانی مانند ذرت دانه ای، سورگوم، ارزن و سویا در دستور کار قرار دارد و حدود سه میلیون تن از نیاز کشور به علوفه را می توانیم با تولید گیاهان مختلف تأمین کنیم.

فاز اول الگوی کشت محصولات کشاورزی از پایان شهریور ماه اجرایی می شود

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی افزود: کلید اصلی الگوی کشت مدیریت منابع است به این معنی که چه منابعی داریم و چگونه باید از آنها استفاده کنیم تا تبدیل به ثروت شوند.

وی اضافه کرد: بنابراین اولین قدم این است که فضای کشور مورد بررسی قرار بگیرد تا ببینیم چه منابعی را در اختیار داریم.

وفابخش با اشاره به اینکه با بررسی هایی که در این زمینه انجام دادیم، متوجه شدیم جانمایی بسیاری از گیاهان نیاز به اصلاح دارد، افزود: در واقع طی سال های گذشته ما همه محصولات را به همه جای کشور بردیم و در آنجا کشت کردیم و کار درستی نبوده و اشکال کار این است که خرده بازار ایجاد می شود و انرژی در سطح گسترده پراکنده می شود و همین مساله امکان مدیریت منابع را سلب می کند.

وی با بیان اینکه طرح تدوین الگوی کشت سال گذشته به پایان رسید، گفت: ما این طرح را سال گذشته تدوین و ارائه کردیم اما با تغییر مدیریت وزارتخانه کار به تعویق افتاد و امیدواریم امسال با جدیت بیشتری دنبال شود. در همین راستا از پایان شهریور ماه (ابتدای سال زراعی جدید) فاز یک اجرای طرح با همکاری تشکل ها و استانداران آغاز می شود و در صورت همکاری و همراهی مردم و سیاستگذاران اجرای این طرح یکی از موفق ترین کارهایی است که در بخش کشاورزی اتفاق می افتد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: ما برای اجرای الگوی کشت قوانین بازدارنده نداریم و تصمیم داریم از اهرم ها و بسته های تشویقی به جای ابزارهای تحکمی استفاده کنیم. در واقع ابزارهای ما حمایتی است که بر روی قیمت تمام شده و تخصیص منابع تأثیر می گذارد.

دلایل واردات بذر کلزا در سال گذشته

وفابخش با اشاره به دلیل وارد کردن بذر کلزا در سال گذشته گفت: سال گذشته ما در شرایط تحریم قرار داشتیم و برخی از بذرها در داخل وجود نداشت به همین جهت تصمیم گرفتیم بذر بیش از نیاز وارد کشور شود که برای پاییز سال آینده نیز مشکلی وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: بنابراین امسال نگرانی برای تأمین بذر نداریم و مثل سال های گذشته با تأخیر در عرضه بذر به کشاورزان مواجه نخواهیم شد.

وی ادامه داد: روندی که ما به دنبال آن هستیم این است که والدین بذر را وارد کشور کنیم، امتیاز آن را بخریم و در نهایت خودمان توانایی تولید آن را پیدا کنیم. اما سیاست شرکت های تولیدکننده بذر که انحصاری نیز هستند این است که بذر والدین را به تنهایی نمی فروشند و باید همراه آن بذر گواهی شده نیز خریداری شود.

وفابخش با اشاره به اینکه امسال تقریباً نیازی به واردات بخش کلزا نداری تصریح کرد: برخی شرکت ها تولید بذر هیبرید را در داخل کشور شروع کرده اند و شرکت ها باید عملکرد و دانش فنی خود را در این زمینه افزایش دهند.

دلایل اجرایی نشدن طرح الگوی کشت طی 10 سال گذشته

وی درباره اینکه چرا طرح الگوی کشت طی 10 سال گذشته در کشور اجرا نشده و این مساله خسارات سنگینی را به تولیدکنندگان و بخش کشاورزی وارد کرده است، گفت: عدم انجام مطالعات یکپارچه و جامع در این زمینه یکی از این دلایل بوده، ضمن اینکه الزامات صرفاً در قوانین بودجه دیده می شده که اجرایی هم نشده است.

وی با اشاره به اینکه الگوی کشت مستقیماً فضای بازار را مدیریت نمی کند بین کف مزرعه تا کف بازار نیازمند حلقه های واسط و صنایع هستیم که این حلقه ها ایجاد نشده و برای مازاد تولید برنامه ای وجود نداشته است، گفت: عدم ایجاد سردخانه، انبار و صنایع تبدیلی باعث شده نتوانیم مازاد تولید را کنترل کنیم.

دلیل وابستگی در حوزه روغن واردات ارزان قیمت است

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره اینکه چرا میزان وابستگی در حوزه روغن در کشور بسیار زیاد است، گفت: دلیل وابستگی بالا در حوزه روغن واردات ارزان قیمت است. در کالاهایی که واردات ارزان قیمت انجام می شود خوداتکایی کاری دشوار است و در حال حاضر که ارز ترجیحی به ارز نیمایی تبدیل می شود و واردات کالاها گران تر شده است تأثیر مثبتی روی بخش کشاورزی و افزایش تولیدات دارد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 397
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران