پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 495542 تاریخ : 1398/10/02-17:50:19
,17,8,
هموارسازی مسیر اقتصاد هوشمند با تکیه بر اختیارات اتاق بازرگانی

در دومین نشست کارشناسی«اقتصاد هوشمند» مطرح شد:

هموارسازی مسیر اقتصاد هوشمند با تکیه بر اختیارات اتاق بازرگانی

در جهان امروز، داده های در دسترس به عنوان یکی از اصلی ترین منابع سرمایه گذاری در بازارهای جهانی از جمله بورس ها به شمار می رود، به طوری که این داده ها اکنون تاثیرگذارترین مساله در فرآیند شکل گیری کسب و کارها در دنیاست.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، حسین سلاح ورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در نشست «روند توسعه بازار سرمایه در اقتصاد هوشمند» گفت: در جهان امروز داده های در دسترس به عنوان یکی از اصلی ترین منابع سرمایه گذاری در بازارهای جهانی از جمله بورس ها به شمار می رود، به طوری که این داده ها اکنون تاثیرگذارترین مساله در فرآیند شکل گیری کسب و کارها در دنیاست. ضمن این که امروزه این داده ها به مساله ای برای حکمرانی در جهان نیز تبدیل شده است.

وی ادامه داد: در شرایطی که دنیا از ارتباطات برای توسعه در بخش های مختلف از جمله توسعه اقتصادی کشورها استفاده می کند، بروز چنین تصمیماتی ضربه های بسیاری را به روند اقتصادی کشور خواهد زد. 

اتاق بازرگانی، مسیر را باز می کند

نایب رئیس اتاق بازرگانی با اشاره به گزارش های رقابت پذیری منتشر شده از سوی مجمع جهانی اقتصاد«آنکتاد» گفت: ایران بدترین نمره را در رقابت پذیری و مقیاس پذیری کسب و کارها به دست آورده است.این در حالی است که در حوزه مقیاس بازار توانسته است نمره بهتری را کسب کند.این به این معنی است که با وجود ضعف در مقیاس پذیری کسب و کارها،در حوزه مقیاس بازار دارای یک فرصت است.

این فعال بخش خصوصی کشور یادآور شد: اکنون موفقیت های اقتصادی در دنیا نصیب شرکت هایی است که کسب و کار خود را مبتنی بر پلتفرم تنظیم می کنند.به نحوی که امروزه هشت شرکت بورسی در جهان با فناوری مبتنی بر پلتفرم فعالیت می کنند.

وی در باره نقش اتاق بازرگانی در اقتصاد کشور گفت: بخش عمده ای از موانع نهادی در داخل کشور  و در حوزه اقتصاد، اغلب به حکمرانی اقتصادی و کیفیت تصمیم گیری باز می گردد. خوشبختانه بر اساس قانون، اتاق بازرگانی برای رفع موانع توسعه اقتصاد هوشمند، امکان کمک رسانی در چند حوزه مختلف را دارد.

سلاح ورزی گفت: بر اساس قانون دو نهاد شورای گفت و گوی بازار و بخش خصوصی و کمیته ماده 12 که به منظور شناسایی موانع کسب و کار ایجاد شده اند می توانند در این زمینه نقش آفرین باشند. در 18 ماه گذشته نیز اقدامات مهمی در این خصوص صورت گرفته است و همچنین هیات مقررات زدایی نیز می تواند در این زمینه فعالیت کند.

وی تصریح کرد:اختیار دیگری نیز به اتاق بازرگانی داده شده است که بر اساس آن، اتاق با تکیه بر تشکُل های مختلف خود از جمله تشکل ICT و مجمع تشکل های دانش بنیان و سازمان ملی کارآفرینی، می تواند یک مرکز داوری تخصصی و فنی ایجاد کند.

توسعه اقتصاد دیجیتال نیازمند نظام چابک تصمیم گیری است

سعید اسلامی بیدگلی؛عضو شورای عالی بورس در خصوص ملزومات توسعه اقتصاد هوشمند گفت:چنانچه کشورها آمادگی لازم برای پذیرش اقتصاد هوشمند را نداشته باشند، در برابر این مساله جبهه گیری می کنند.این در حالی است که تصمیم گیری در کشور ما از ضعف های زیادی برخوردار است و این مساله را تشدید می کند.

وی با اشاره به قابلیت های جدید پلتفرم های اقتصاد در جهان گفت: این پلتفرم ها  دارای یک ارزش دو سویه هستند و در این میان برندگان بازی کسانی هستند که زودتر آن را پذیرفته، با آن هماهنگ و بزرگ می شوند.در این شرایط باید نظام تصمیم گیری چابک باشد. این در حالی است که در کشور ما در بحثی مانند ارز دیجیتال هنوز بانک مرکزی به مرحله تصمیم گیری نرسیده است اما جهان همچنان مسیر رشد سریع خود را طی می کند.

عضو شورای عالی بورس خاطر نشان کرد: با وجود نگرانی های موجود از این تغییرات می توان از منافع بسیار آن نیز بهره برد.مثلا می توانیم جلوی نوسانات بازار ناشی از دستکاری قیمتی را بگیریم.بحث توکنایز کردن دارایی های فیزیکی در دنیا بسیار مطرح است که یکی دیگر از روش های کنترل نوسانات شدید در بازارهای سرمایه است.ضمن این که هر دارایی را می توان از این طریق به سرمایه گذاری تبدیل کرد تا از ایجاد زیان در سرمایه ها جلوگیری کرد. از بستر تکنولوژی های بلاک چین و بیگ دیتا می توان مانع پولشویی شد.

مصمم به اجرای اقتصاد هوشمند هستیم

حسین فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار با تشریح چالش های موجود در توسعه اقتصاد هوشمند گفت: با وجود مسایلی همچون پذیرش حاکمیتی و فرهنگ مردم، عزم کافی برای شکل گیری اقتصاد هوشمند وجود دارد و تلاش ما این است که با وجود موانع موجود از این دوره گذر کنیم و به این توسعه دست یابیم.

وی با تشریح ظرفیت های موجود در کشور افزود: در شرایطی که بیش از 50 میلیون گوشی هوشمند در کشور وجود دارد و ضریب نفوذ تلفن همراه ما بیش از 115 درصد است،توسعه اقتصاد هوشمند می تواند از هوشمند سازی فردی آغاز شود.بنابراین ما به یک طراحی هوشمند در این زمینه نیاز داریم و هر روز که می گذرد نیاز و مطالبه ما از حوزه افتصاد بیشتر می شود و دیگر نمی توان با اقتصاد سنتی به آن پاسخگو بود.

فهیمی با تشریح فرآیند KYC در سامانه سجام افزود:در این سامانه اطلاعات جامع اعم از اطلاعات هویتی،اطلاعات اقامتی و...وجود دارد که بدون نیاز به ارائه مدارک کاغذی این مسایل توسط اتصال به سامانه های مختلف کشور راستی آزمایی می شود. پس از این هویت شناسی، فرد می تواند به هر یک از کارگزاری های بورسی مراجعه کند و اقدام به اخذ خدمات مختلف کند.

وی یادآور شد:این اقدام مزیت های مختلفی را در پی دارد که می توان به، صرفه جویی در وقت و هزینه مشتریان،حفظ محیط زیست و افزایش دسترسی بدون محدویت جغرافیایی شهروندان و مشتریان اشاره داشت.

توکنایز کردن دارایی ها؛اقدام بعدی سپرده گذاری مرکزی

مدیر عامل سپرده گذاری مرکزی عنوان کرد: تلاش ما این است که در قدم بعدی توکنایز کردن دارایی های شهروندان را اجرایی کنیم تا دارایی های در دست مردم نیز بتواند ارزش سرمایه ای پیدا کند.

فهیمی با اشاره به برنامه های پیش روی سپرده گذاری مرکزی نیز گفت:در حال حاضر سپرده گذاری مرکزی در سه حوزه هویت دیجیتال،دارایی دیجیتال و قراردادهای هوشمند تلاش می کند تا پس از تدوین مقررات لازم در این زمینه و اخذ تاییدات فقهی لازم این موارد را ابتدا در بازار سرمایه و سپس در سایر بازارهای پولی و مالی کشور از جمله بانک ها و بیمه ها نیز تسری دهد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 241
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران