پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 351719 تاریخ : 1397/04/11-20:33:21
,16,
همه چیز واضح و شفاف  است

گفت و گوی مدیر کل مالی شرکت ملی پست

همه چیز واضح و شفاف است

سید محمد طبایی مدیر کل امور مالی و ذیحسابی شرکت ملی پست در گفت و گو با ماهنامه بین المللی دنیای تمبر به تشریح مسایل حوزه مالی شرکت پرداخته است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، وی سالهاست در امور مالی این مجموعه در سمت های معاون و مدیرکل  مشغول به کار بوده و با مدیران عامل مختلف کار کرده است. از زمانی که پست در وضعیت مالی  نامطلوب، زیان انباشته فراوانی داشت تاکنون که بر اساس گزارش‌های  مدیران پست، اوضاع بهتر شده است.

 

آنچه در ادامه متن آمده است حاصل این گفت و گوی صمیمانه می باشد:

 

من از سوی شرکت پست‌بانک، مامور خدمتگزاری در شرکت ملی پست شدم. البته در گذشته هم با شرکت ملی پست همکاری‌داشته‌ام و در سال 93 به پیشنهاد مهندس مهری، مدیرعامل وقت، به‌عنوان معاون اداره ذیحسابی شاهدوضعیت مالی نا‌بسامان حاکم برمجموعه بودم.  در آن دوره حتی در پرداخت هزینه‌های جاری و حقوق کارمندان نیز ، مشکلات عدیده‌ای وجود داشت.ارقام بدهکاری بسیار بالا و زیان انباشته فراوان، مانع بروز  هرگونه خلاقیت برای ارائه سرویس‌های بهتر به‌ مشتریان بود.

مجموعه پست در ورطه  ورشکستگی و انحلال نیازمند اقدامی جدی از سوی روسای شرکت پست بود و در غیر اینصورت چاره‌ای جز انحلال مجموعه وجود نداشت.خوشبختانه با  همکاری و حمایت دولت و مجلس و تبدیل پست به شرکت ملی نوید روزهای بهتر و صدای گام های موثردر راه  توسعه و  پیشرفت کاملا احساس  شد.

حدود سه سال است که شرکت پست از وضعیت زیان‌ده خارج شده و به‌سود دهی رسیده است.هر چند که زیان انباشته همچنان وجود دارد ولی  امیدوارم کاملا مرتفع شود.مرتب شدن حساب‌های مالی رفع دغدغه مدیران را در پی داشته و هزینه قراردادها به سرعت پرداخت می‌شود و همین مسئله پیمانکاران را به همکاری بیشتر با شرکت ملی پست ترغیب می‌کند.

هرچند که رکود بازار و نوسانات ارزی تاثیرات زیادی بر بازار کسب و کار و به تبع آن ، شرکت ملی پست داشته، به دنبال راهکارهایی برای به حداقل رساندن این تاثیرات  هستیم و خوشبختانه ارتباط خوب ما با UPU و حمایت این اتحادیه ، راه را برایمان هموارتر ساخته است.

از مهم‌ترین اقدامات  انجام  گرفته در سال گذشته ،تسویه حساب وضعیت مالی مجموعه پست، در پایان هر فصل بود.  انجام این کار به صورت سالیانه و انباشتگی حساب‌ها در پایان سال، دشواری‌های بسیاری  را در این بخش به همراه داشت .

با تمام قوا  در عمل به تعهدات خود به پیمانکاران و همکاران تلاش می‌کنیم و خوشبختانه در این زمینه موفق بوده‌ایم.

اکنون در پایان هر فصل در جلسات حضوری و غیر حضوری با عاملین ذیحساب وکارشناسان مالی ، اسناد و مدارک را بررسی و حساب‌ها را صفر می‌کنیم ،کاهش دغدغه‌های مدیران و ایجاد فضا برای خلاقیت بیشتر در زمینه سرویس‌دهی   بهتر به مشتریان   نتیجه این فعالیت های ارزشمند است.

در مجمع عمومی سالیانه نیز  با حضور وزیر ارتباطات و نماینده وزارت دارایی ، سازمان مدیریت وسازمان حسابرسی کل کشور، کلیه حساب‌های مالی ارائه شده و خوشبختانه در سه سال گذشته مشکلی در این زمینه نداشته‌ایم.

در گذشته  اداره بخش حسابداری(تملک دارایی های ثابت) به صورت نقدی بوده ولی اکنون به صورت تعهدی عمل می‌کنیم.

این روند به بالا رفتن سرعت ارائه خدمات  کمک نموده ،با یکپارچه سازی رخدادهای مالی ضمن ایجاد سهولت و سرعت در سیستم، با ایجاد شفافت مالی، جلوی هر گونه فساد سیستماتیک را نیز می‌گیرد.

البته آماده سازی و فراهم نمودن بستر مناسب و طراحی نرم افزار و شرکت همکاران در کلاس‌های آموزشی  به منظور آشنایی آنها با سیستم جدید،زمینه را برای انجام خدمات به شکل بهینه فراهم می سازد.

پیش از این سیستم مالی جامع نبوده و  فعالیت  آن به اصطلاح به‌صورت جزیره‌ای بود. ولی اکنون تحت یک شبکه یکپارچه فعالیت می‌کنیم.

حساب‌های پرسنلی نیز کاملا تحت کنترل و جلوی پرداخت‌های نامتعارف گرفته شده و با توجه به بازخوردهای همکاران ،رضایتمندی آنان از این اقدامات  کاملا مشهود است.

در سال‌های اخیر تمام تلاش ما در راستای ارائه تصویر بهتر از مجموعه پست بوده ،سعی کرده‌ایم تا موزعین را به عنوان مختصات  مهم برخورد با  مردم تجهیز و  با برگزاری دوره‌های آموزشی  زمینه  را برای ارئه سرویس بهتربه مشتریان  فراهم نماییم.

علاوه بر ساماندهی دارایی‌های ثابت و ثبت اموال در سراسر کشور، کمیته‌های مالیات و بیمه و کمیته‌های اجرایی برای پیگیری مطالبات پست تشکیل شده  و  در این زمینه به وضعیت مطلوبی دست یافته ایم به طور کلی تلاش  ما حرکت در راستای استانداردهای جهانی و به‌ویژه حسابداری دوبل( نوعی از حسابداری که مبتنی بر تراز شدن حساب‌های بدهکار و بستانکار همزمان با ثبت رویداد مالی است) در زمینه حسابداری و حسابرسی است .حرکت بر اساس استانداردها کمترین اصطکاک را با سازمان حسابرسی در پی داشته و شفاف بودن فعالیت ها  از نتایج  ارزشمند آن  است.

در حال حاضر در آخرین مراحل دست یابی به نرم‌افزار و ایجاد یک  سیستم یکپارچه مالی و اداری  برای شرکت ملی پست قرار داریم که کلیه امور مجموعه را از ابتدا تا انتها تحت پوشش قرار داده و علاوه بر ایجاد شفافیت و جلوگیری از هرگونه فساد اداری، ارائه سرویس‌های منظم‌تربه مشتریان و ذینفعان را نیز به دنبال خواهد داشت.ضمن اینکه با کمک بانک مرکزی ، کلیه حساب‌های شرکت شناسه‌دار شده ،علاوه بر کمک در بحث واریزهای آنی و برنامه‌ریزی‌ بین مجموعه‌های پست و دولت، مانع هرگونه پولشویی   می شود.

در سال گذشته آیین نامه شرکت‌ملی‌پست را با درایت هیئت مدیره و پیگیری‌ همکاران در امور شرکت‌های تابعه ی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت اقتصاد و دارایی به تصویب رساندیم.

این مصوبه که بر‌پایه اساسنامه شرکت ملی پست انجام گرفته، شامل آیین‌نامه‌های معاملاتی،حقوقی و نیروی انسانی است که کلیه خدمات‌دهندگان پستی را موظف می‌کند تا تحت نظارت شرکت ملی  پست ایران  قرار گرفته، نقش حاکمیتی مجموعه پست حفظ شود.

در سال جاری با اقدامات و برنامه ریزی‌های هدفمند  تلاشها در جهت ارتقاء بهره وری صورت گرفته است .

مجهز شدن موزعین به دستگاه پز مانع بلوکه شدن نقدینگی شده و باعث تسریع در انجام امور می شود.

بایگانی ریلینگ اتوماتیک در دست اقدام بوده که به ساماندهی بایگانی و استفاده بهینه از زمان و فضا منتج شده ، مانع اتلاف وقت می‌شود.

درضمن با تشکیل کمیته محاسبه قیمت تمام شده خدمات و محصولات پستی، جلوی انعقاد قراردادهای بدون توجیه اقتصادی گرفته و سودآوری شرکت نیز بالاتر  می رود.

اکنون طبق اساسنامه شرکت ملی پست، با عقد قرارداد با دو اپراتور در بخش خصوصی در واقع وارد میدان رقابت شده و ما در این میان علاوه بر ارائه نقش حاکمیتی  و حمایت از آنها،  باید سرعت و کیفیت سرویس‌های خود را بالا برده با اقتدار در میدان باقی بمانیم و ترافیک و درآمد بیش‌تری کسب کنیم.

بدیهی‌است با افزایش سود و نقدینگی مجموعه اوضاع مالی کارکنان نیز بهبود می یابد.به‌ویژه اینکه  با اجرای بحث « کارانه» به‌صورت دقیق  ‌بر اساس توانایی، شایستگی و تلاش کارکنان به آنان پاداش تعلق گرفته ،انگیزه کار در آنان افزایش یافته و در‌نهایت به  عملکرد بهتر مجموعه  می انجامد.

ضمن تبریک هفته ارتباطات به شما و کلیه اصحاب رسانه، از ماهنامه دنیای تمبر تشکر می‌کنم که علیرغم مشکلات و موانع بسیاری که بر سر راه نشریات خصوصی وجود دارد،  خدمت به فرهنگ، تاریخ و هنر ایران  را  همچنان  به عنوان هدف اصلی در نظر دارد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 230
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران