پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 468176 تاریخ : 1398/04/24-10:41:54
,10028,
نیمی از هزینه های زندگی بازنشستگان صرفا از طریق مستمری تامین می شود

نیمی از هزینه های زندگی بازنشستگان صرفا از طریق مستمری تامین می شود

مسعود عالمی نیسی مدیر گروه تعاون و رفاه اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی: میانگین مستمری بازنشستگی با هزینه خانوار حساب می شود ، طبق آمار تامین اجتماعی در سال های 75 الی 90، مزایای بازنشستگی تقریبا 50 درصد و صندوق بازنشستگی کشوری تقریبا زیر 50 درصد بوده است.

به گزارش خبرنگار بانک و صنعت، مسعود عالمی نیسی مدیر گروه تعاون و رفاه اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در نشست تخصصی " تامین اجتماعی و توسعه رفاه محور" گفت: حدود 20 الی 30 سال دیگر جمعیت کشور به 100 میلیون نفر می رسد لذا سالمندی جمعیت است که با مساله تامین اجتماعی رابطه تنگاتنگ و نزدیک دارد و مورد بررسی قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه سه سیاست از 14 سیاست به حوزه تامین اجتماعی ربط دارند افزود: سیاست اول ارتقای پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری است. برای تحقق این سیاست به دو شاخص بیمه ناباروری و افزایش پوشش بیمه زایمان نیاز می باشد. سیاست بعدی که باز به حوزه بیمه ای ربط دارد، اتخاذ تسهیلات مناسب برای مادران به ویژه در دوره بارداری، شیردهی پوشش بیمه ای هزینه های زایمان درمان ناباروری مردان و زنان و تقویت نهادها و موسسات حمایتی زی ربط، که مشخصا در این سیاست به بخش بیمه پرداخته شده است.

عالمی نیسی افزود: بررسی می کنیم بیمه های پایه و تکمیلی در زمینه ناباروری چه سهم و چه میزان از جمعیت را پوشش می دهند.

وی سیاست دیگر را مربوط به حوزه سالمندان دانست و اظهار کرد: برای این سیاست، شاخص "کفایت مزایای بازنشستگی" در نظر گرفته شده، بطور کلی اگر سیاست ها و شاخص ها باز شود دو محور به تامین اجتماعی برمی گردد که شامل بیمه های درمانی که ناباروری را نیز در برمی گیرد و دیگری بازنشستگی است.

مدیر گروه تعاون و رفاه اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه در کشور حدود سه میلیون زوج نابارور هستند، گفت: با درمان درصدی از زوج های نابارور، پتانسیل بالایی برای جوان سازی جمعیت ایجاد می کنند. لذا هزینه متوسط هر دوره درمانی ناباروری در دو سال گذشته 6 میلیون تومان بود که با توجه به اینکه دوره درمانی باید چند بار صورت گیرد، وجود بیمه در مراحل تشخیصی و درمانی ضرورت دارد.

وی ادامه داد: بیمه تامین اجتماعی خدمات تشخیصی و درمانی را پوشش نمی دهد و صرفا در بخش دارویی عمل می کند. در سال های گذشته فقط ده قلم دارو  تحت پوشش تامین اجتماعی قرار داشت، این درحالیست که اخیرا داروهای مورد نیاز برای بخش ناباروری به مصوبه شورای عالی بیمه تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

عالمی نیسی افزود: کشورهای جهان سوم از جمله عربستان، لیبی، مجارستان، فرانسه، اسپانیا، اسلونی و دانمارک این هزینه ها بصورت کامل و یا بخش بزرگی از آن توسط بیمه ها تامین می شود. همچنین در اتریش دو سوم هزینه ها توسط نظام ملی سلامت پوشش داده می شود.

وی با بیان اینکه بازه زمانی کمی(10 الی 15 سال) را برای جبران سالمندی داریم تصریح کرد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور باید فکری برای تامین مالی هزینه ها کرد. ما در دنیا 4 نوع سیستم بیمه ای داریم که شامل بازار فصولی کالا بدون بیمه، بیمه بازپرداخت، بیمه مرسوم و بیمه سلامت است.

مدیر گروه تعاون و رفاه اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص بیمه سلامت گفت: این بیمه شامل چهار بخش طرح سلامت، اسپانسر، فراهم کنندگان و مصرف کنندگان می باشد؛ بین سلامت و مصرف کننده اسپانسر حامی اضافه می شود که درواقع اسپانسر از مصرف کنندگان پول را مستقیم و غیر مستقیم جمع آوری می کند و بعد به طرح سلامت می دهد. دو نکته وجود دارد اینکه مصرف کننده اسپانسر را انتخاب می کند، همچنین اسپانسر طرح سلامت را انتخاب می کند. لذا یک بازار رقابتی بوجود می آید. پیشنهاد ما این است که به سمت مدل چهارم پیش رویم.

عالمی نیسی با اشاره به کفایت مزایای بازنشستگی اظهار کرد: میانگین مستمری بازنشستگی با هزینه خانوار حساب می شود، طبق آمار تامین اجتماعی در سال های 75 الی 90، مزایای بازنشستگی تقریبا 50 درصد بود و صندوق بازنشستگی کشوری تقریبا زیر 50 درصد بوده است.

وی افزود: این آمار حاکی از آن است که بازنشستگان می توانند صرفا نیمی از هزینه های زندگی خود را از طریق مستمری خود تامین کنند.

مدیر گروه تعاون و رفاه اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه گفت: کفایت مزایای بازنشستگی در مقایسه با سایر کشورها در ایران 97 درصد است.

وی افزود: سازمان ایسا (سازمان بین المللی تامین اجتماعی) بر آن داشت که یک شاخص را تدوین کند و کشور ها را تشویق کند تا براساس آن شاخص محاسبه کنند.

 

اخبار مرتبط


 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 353
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران