پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 463256 تاریخ : 1398/02/05-14:42:24
,11,
نیازمند بازنگری در آیین‌نامه‌ها و انجام دقیق‌تر نظارت‌ها هستیم

رئیس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران:

نیازمند بازنگری در آیین‌نامه‌ها و انجام دقیق‌تر نظارت‌ها هستیم

رضا نفیسی اظهار داست: برای جلوگیری از تکرار خسارت‌های وارده بر مناطق مسکونی،‌ زیربناهای حمل‌ونقل و ابنیه فنی باید پس از فروکش کردن سیلاب بر روی طراحی‌ها و جانمایی آن‌ها تمرکز کرد که چنین اقداماتی نیازمند بازنگری در آیین‌نامه‌ها و انجام دقیق‌تر نظارت‌ها است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از وزارت راه و شهرسازی، رضا نفیسی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمان وقوع سیلاب از اواخر اسفندماه سال گذشته تا اواسط فروردین ماه سال جاری گفت: اقدامات باید در سه مرحله پیش‌گیرانه، در حین بحران و پس از بحران انجام ‌شود و در صورتی که اقدامات پیشگیرانه به درستی انجام شود، بحران‌ها خسارت‌های کمتری به زیربناهای حمل ونقل و مناطق مسکونی وارد می‌کند.

وی افزود: اگر چه نمی‌توان از وقوع بلایای طبیعی از جمله سیلاب جلوگیری کرد اما می‌توان با مدیریت صحیح از حجم خسارت‌ها کم کرد که با توجه به تجربیات کسب شده لزوم و ضرورت طراحی و اجرای سیستم و ساختار مدیریت جامع بحران و همچنین مدیریت جامع خطرپذیری، ضروری و از اولویت بالایی برخوردار است.

رئیس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی گفت: از سه اقدام بررسی میزان و نوع خسارت حوزه حمل‌ونقل و مسکن، ارزیابی دقیق برای جبران و برنامه‌ریزی بازسازی پیش‌رو، برنامه جایگزین و احداث، مورد اول در قبال سیلاب اخیر تحقق یافته است.  

نفیسی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه اطلاع رسانی بیان داشت: سازمان هواشناسی کشور در دوره طرح نوروزی سال جاری ضمن درج اخبار در سامانه سازمان نسبت به ارسال 150 اطلاعیه و 90 اخطاریه به دستگاه‌های اجرایی، 1950 گزارش رادیویی و تلویزیونی، خبری و برنامه‌ای در ستاد و استان‌ها در راستای اطلاع رسانی شرایط نا مساعد جوی و رخداد شرایط مخاطره آمیز وضع هوا در زمینه هشدار وقوع سیلاب، روان‌آب، آب‌گرفتگی معابر، وزش باد شدید، رگبار، رعد و برق با هدف حفاظت از جان و مال مردم اقدام کرد.

وی افزود: مرکز مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی نیز پس از دریافت گزارش‌های پیش‌بینی و اخطاریه‌ها، نسبت به تشکیل نشست‌های مدیریت بحران، هماهنگی با سازمان‌های تابعه در ستاد، استان‌ها و ارسال آنها به سازمان‌های تابعه برای انجام اقدامات ضروری در مقابله با هرگونه بحران و اطلاع‌رسانی عمومی از طریق سامانه‌های 134 سازمان هواشناسی، 141 مرکز مدیریت راه‌های کشور، 5149 شرکت راه‌آهن، 199 اطلاعات فرودگاه‌ها و 096330 اطلاعات شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) اقدام کرد.

این مقام مسئول در معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات حوزه حمل‌ونقل اظهار کرد: در اواخر سال 97 مرکز فرماندهی مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی شامل بخش‌های اتاق فرماندهی و کمیته مشترک خبری و اطلاع‌رسانی راه اندازی شد و با توجه به پیش‌بینی‌های مربوط به احتمال وقوع بحران ناشی از بازندگی‌های شدید و سیلاب، اقدامات ضروری در این مرکز به صورت شبانه‌روزی برنامه‌ریزی و مورد پیگیری قرار گرفت.

رئیس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: بیشترین آسیب‌ها به استان‌های گلستان، خوزستان، لرستان، مازندران، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بیر احمد و ایلام وارد شده است.

نفیسی در خصوص خسارت وارد بر شبکه حمل‌ونقل جاده‌ای کشور گفت: بر اساس برآورد اولیه میزان خسارت وارد بر 14978 کیلومتر از جاده‌ها، 10968 ابنیه فنی، 719 دستگاه ماشین‌آلات، 10886 متر مربع از ساختمان‌ راهدارخانه‌ها و 750 ابنیه فنی کاملا تخریب شده بالغ بر 3520 میلیارد تومان است. 

وی با بیان اینکه «اهداف وزارت راه و شهرسازی برقراری عبور و مرور ایمنی در شیوه‌های چهارگانه  حمل‌ونقل است» تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی تلاش می‌کند با بهره‌گیری از تمامی امکانات خود و توان بخش خصوصی اهداف مذکور را محقق کند که مهمترین هدف، بازگشایی سریع محورهای مواصلاتی با اولویت تردد نیروهای امدادی و در نظر گرفتن مسیر‌های جایگزین به مناطق آسیب دیده همچنین بازسازی زیرساخت‌های آسیب دیده حمل‌ونقل در شقوق چهارگانه جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی است.

رئیس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: با توجه به تخریب کامل برخی روستاها، جاده‌ها و ابنیه فنی باید پس از فروکش کردن سیلاب، بر روی طراحی‌ها و جانمایی آن‌ها تمرکز کرد تا مجدد دچار حوادث مشابه نشوند. البته چنین اقدامی نیازمند بازنگری در آیین‌نامه‌ها و انجام دقیق تر نظارت‌ها است. زیرا در برخی نمونه‌ها مشاهده شد که مشکل از سازه نبوده بلکه عوامل انسانی و ساخت و سازهای غیر مجاز بر تخریب جسم راه و ابنیه فنی تاثیر گذاشته است.

نفیسی در پایان خاطرنشان کرد: گزارش اقدامات وزارت راه و شهرسازی در مقابله با بحران سیلاب حدفاصل اسفند 97 تا فروردین ماه سال جاری به تفکیک حوزه‌های راه و شهرسازی از طریق پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

گفتنی است رضا نفیسی با صدور حکمی از سوی وزیر راه و شهرسازی به عنوان رئیس مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل ونقل، پدافند غیر عامل و مدیریت بحران منصوب شد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 375
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران