پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 512478 تاریخ : 1399/02/20-15:40:36
,8,
نگهداری سهام عدالت به صرفه تر است

رئیس سازمان بورس:

نگهداری سهام عدالت به صرفه تر است

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: مردم در فروش سهام عدالت عجله نکنند و بدانند که نگهداری این سهام منافعش بیشتر از واگذاری آن خواهد بود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، حسن قالیباف اصل امروز به همراه رئیس سازمان خصوصی سازی در نشستی خبری با موضوع آزادسازی سهام عدالت گفت: آزادسازی سهام عدالت بعد از 14 سال در حال انجام است و این یک فرصت بی نظیری برای بازار سرمایه است.

وی ادامه داد: سهام عدالت در راستای ابلاغ سیاست های کلی اصل 44 و تاکید رهبری به انجام آن از طریق بازار سرمایه ایجاد شده بود و ابلاغ ایشان برای معاملاتی سازی این سهام اتفاق بزرگی در بازار سرمایه است که می تواند منشأ تحولات بزرگی باشد.

قالیباف اظهار کرد: در حال حاضر تعداد مشمولین سهام عدالت 50 میلیون نفر است این در حالی است که کل کدهای بورسی 12 میلیون عدد است و اضافه شدن حدود 50 میلیون کد جدید اتفاق بزرگی در بازار سرمایه است، با توجه به اینکه شرکت های سرمایه گذار استانی نیز در بازار سرمایه سهام دار می شوند، بنابراین سهام داران این شرکت ها باید با قانون تجارت آشنا شوند، این سهام را به همان صورت نگه دارند، در مجمع عمومی شرکت کنند، رأی دهند و طبیعتاً با حقوقشان در بازار سرمایه آشنا شوند.

ارزش شرکت های بورسی سهام عدالت 490 هزار میلیارد تومان است

وی افزود: در حال حاضر از 49 شرکت سرمایه پذیر سهام عدالت، 36 شرکت بورسی و13 شرکت غیر بورسی وجود دارد که ارزش شرکتهای بورسی در حال حاضر 490 هزار میلیارد تومان است و با قابلیت معامله پیداکردن، این سهام به سهام شناور آزاد که هرروز در بورس معامله می شود، اضافه خواهد شد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: همزمان با قابلیت معامله پیداکردن سهام عدالت، همانگونه که رهبر انقلاب نیز به شورای بورس تاکید داشتند، مصر هستیم مردم به صورت مستقیم در شرکت های سرمایه پذیر سهام دار باشند.

وی ادامه داد: 30 شرکت سرمایه گذاری استانی سهامدار 13 شرکت غیر بورسی و همچنین به نمایندگی از طرف افرادی که انتخاب کنند به صورت غیر مستقیم سهامشان را آزاد کنند، سهامدار هستند.

قالیباف گفت: بر اساس تاکید رهبری، سازمان بورس باید عرضه شرکتهای سرمایه گذاری استانی به بورس را در اولویت قرار دهد. این شرکت ها طبق دستور العمل و با توجه به ترتیبی که اعلام خواهد شد موظف هستند ظرف یک ماه پس از نهایی شدن سبد سهام، برای شرکت فرابورس ایران یا شرکت بورس اوراق بهادار ایران پذیرش بگیرند. این الزام برای تمام شرکت های سرمایه گذاری استانی وجود دارد.

وی ادامه داد: 13 شرکت غیر بورسی نیز پذیرش در بورس را آغاز می کنند.

صدور کد بورسی برای 30 میلیون سهامدار عدالت

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: شرکت سرمایه گذاری مرکزی از چند سال گذشته مقدمات را فراهم کرده و برای 30 میلیون سهامدار عدالت کد بورسی صادر کرده است.

قالیباف درباره ارزش فعلی سهام عدالت گفت: ارزش نهایی سهام عدالتی که 14 سال پیش یک میلیون تومان بود، روز آزاد سازی اعلام می شود.

وی ادامه داد: قاعدتاً سرمایه گذاری در بورس یک سرمایه گذاری متفاوت و پسندیده نسبت به سرمایه گذاری در سایر بازارهاست. این حجم از نقدینگی اگر به سمت مسکن یا ارز برود موجب تورم می شود اما بازار سرمایه باعث بهبود فضای اقتصاد می شود.

قالیباف گفت: بنابراین توصیه می شود مردم در فروش عجله نکنند و آن را نگه دارند چرا که طبیعتاً عوائد آن بیشتر خواهد بود

آزادسازی سهام عدالت منجر به کارایی بازار سرمایه می شود

وی در پاسخ به این سوال که سرنوشت بورس با آزاد سازی چه می شود گفت: آزاد سازی سهام عدالت به کارایی بازار کمک می کند. سال ها بحث بر این بود که سهام شناور آزاد پایین است البته در سال های اخیر 5 درصد افزایش یافت. با آزادسازی این رقم، تا حدود 10 درصد افزایش یافته و کمک می کند بازار سرمایه یک گام بالاتر رود.

قالیباف ادامه داد: قاعدتاً وقتی که بحث رشد بازار پیش می آید حساس می شویم که چرا در مورد قیمت صحبت نمی کنیم دلیل آن این است که قیمت، در بازار تعیین می شود و سرمایه گذاران باید مطالعه داشته و با دقت خرید و فروش انجام دهند. سازمان بورس جلوی کسی را نمی گیرد و مسئولیت با سرمایه گذار است.

شاخص را انتظارات آینده مشخص می کند

وی درباره تخمین شاخص در آینده گفت: اینکه شاخص به چه عددی می رسد را تحولات آینده مشخص می کند چرا که قیمت سهام بر اساس انتظارات شکل می گیرد؛ البته این را نیز نمی شود انکار کرد که افراد باید دقت بیشتری در خرید و فروش به خرج بدهند.

قالیباف گفت: افزایش قیمت یک فرصت است برای بنگاه ها که بیایند و در بورس مشارکت کنند. عرضه های اولیه یک فرصت است و ما اختیاراتی به بورس و فرابورس داده ایم که عرضه های اولیه را به سهولت بپذیرند و این وظیفه هلدینگ ها است که از این ظرفیت استفاده کنند.

وی افزود: نمی شود بار ورود نقدینگی را شرکت های همیشگی استفاده کنند و باید شرکت های جدیدی اضافه شود. خود دولت نیز می تواند وارد شود. این ورود تنها اوراق نیست بلکه دارایی ها و شرکت های دولتی زیادی است که می تواند در بستر بورس عرضه شود

قالیباف گفت: بنابراین این فرصت بی نظیری در اقتصاد ماست که بنگاه ها باید استفاده کنند تا نفع آن به شرکت ها برسد.

وی در پایان تاکید کرد: مسیر جهش تولید از بازار سرمایه می رسد بنابراین هلدینگ ها باید از این ظرفیت استفاده کنند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 286
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران