پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 513468 تاریخ : 1399/03/07-10:52:05
,23,17,
نگاهی نو به مفهوم فرهنگ مالیاتی

نگاهی نو به مفهوم فرهنگ مالیاتی

هرچند از دیدگاه صاحب نظران علوم انسانی، تعریف دقیق و جامع و مانعی برای فرهنگ ارایه نشده است، با این وجود بد نیست تا به تعریف شناخته شده ای از فرهنگ که توسط تایلر پیشنهاد شده نگاهی بیاندازیم.

بانک و صنعت، او میگوید: فرهنگ، مجموعه پیچیده ای است که شامل معارف، اعتقادات، هنرها، صنایع، فنون، اخلاق، قوانین، سنن، آداب و رسوم و بالاخره تمام عادات و رفتار و ضوابطی است که فرد به عنوان عضو جامعه از جامعه خود فرا می گیرد.

از مالیات هم تعاریف متعددی در دست است. اما همواره عناصر کلیدی مشترک در همه آنها عبارت بوده است از: تامین مخارج عامه و هزینه های عمومی; حفظ منابع اقتصادی و اجتماعی; ارائه خدمات عمومی; حفظ حاکمیت سیاسی.

با ترکیب دو مفهوم فرهنگ و مالیات می توان به تعریفی نسبتا قابل قبول از فرهنگ مالیاتی دست پیدا کرد. بر این اساس، مولفه هایی همچون نگرش و باور عمومی به مقوله مالیات، اعتقادات درونی، میزان آشنایی با قوانین و مقررات مالیاتی و اخلاق اجتماعی قانون مدارانه را می توان از عناصر تشکیل دهنده ی فرهنگ مالیاتی دانست.
کارشناسان معتقدند که عوامل موثر در ایجاد فرهنگ مطلوب مالیاتی را می توان به دو دسته درون سازمانی و برون سازمانی تقسیم نمود.
عوامل موثر درون سازمانی جهت ایجاد و توسعه فرهنگ مالیاتی عبارتند از: نگرش مدیران ارشد مالیاتی نسبت به فرهنگ مالیاتی; قوانین و مقررات; نرخ ها و ضرایب مالیاتی; آموزش نیروی انسانی; مکانیزه کردن امور; واحدهای مشاوره; طراحی و راه اندازی نظام جامع اطلاعات مالیاتی کشور; تبلیغات و اطلاع رسانی; معرفی مودیان نمونه; ایجاد انگیزه و رضایت کارمندان.
عوامل موثر برون سازمانی جهت ایجاد و توسعه فرهنگ مالیاتی نیز عبارتند از: آموزش و پرورش; خانواده; رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی; مراکز مذهبی و دینی; اتحادیه ها و مجامع صنفی; دستگاه ها و موسسات دولتی.
با اوصاف یاد شده، به نظر می رسد یکی از بزرگترین سرمایه های سازمان امور مالیاتی کشور در جلب افکار عمومی به اهمیت مالیات و مزیت های تکیه بر درآمد پایدار مالیاتی به جای درآمدهای متزلزل و ناپایدار نفتی، نگاهی نو به مفهوم فرهنگ مالیاتی در قالب سیاست ها و طرح های فرهنگ سازی مالیاتی است.


سازمان امور مالیاتی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 307
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران