پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 433318 تاریخ : 1397/09/21-11:49:34
,23,17,
نگاهی اجمالی به وظایف و مشوق های مالیاتی اشخاص حقوقی

یادداشت

نگاهی اجمالی به وظایف و مشوق های مالیاتی اشخاص حقوقی

طبق مقررات موضوعه قانون مالیاتهای مستقیم، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که از امکانات کشور استفاده کرده و درآمدی را کسب می کنند مکلف به پرداخت بخشی از درآمد خود به دولت به عنوان " مالیات " هستند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، اشخاص حقوقی شامل شرکت ها، موسسات، وزارتخانه ها، تشکیلات، انجمن ها و ... می شوند. که با توجه به باب اول قانون مالیات های مستقیم ، هرشخص حقوقی ایرانی نسبت به کلیه درآمدهایی که که در ایران یا خارج از ایران تحصیل می نماید مشمول پرداخت مالیات است.

البته وزارتخانه ها و موسسات دولتی و دستگاه هایی که بودجه آنها به وسیله دولت تامین می شود مشمول این قانون نمی باشند.

فصل پنجم از باب سوم قانون مالیات های مستقیم به مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی پرداخته که بخشی از آن برای آگاهی به شرح زیر می باشد:

ماده 105 اشاره می کند: جمع درآمد شرکت ها و درآمد ناشی از فعالیت های انتفاعی سایر اشخاص حقوقی که از منابع مختلف در ایران یا خارج از ایران تحصیل می شود پس از وضع زیان های حاصل از منابع غیر معاف و کسر معافیت های مقرر به استثنای مواردی که طبق مقررات این قانون دارای نرخ جداگانه ای می باشد مشمول مالیات به نرخ بیست و پنج درصد ( 25%) خواهند بود.

البته برای این ماده قانونی، تبصره هایی تعریف شده است. به عنوان مثال در تبصره 4 قید شده : اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی نسبت به سود سهام یا سهام الشرکه دریافتی از شرکت های سرمایه پذیر مشمول مالیات دیگری نخواهند بود.

همچنین در تبصره 6 آمده: درآمد مشمول مالیات ابرازی شرکت ها و اتحادیه های تعاونی متعارف و شرکت های تعاونی سهامی عام مشمول بیست و پنج درصد ( 25% ) تخفیف از نرخ موضوع این ماده می باشد.

تبصره 7 این ماده می افزاید: به ازای هرده درصد ( 10 %) افزایش درآمد ابرازی مشمول مالیات اشخاص موضوع این ماده نسبت به درآمد ابرازی مشمول مالیات سال گذشته آنها، یک واحد درصد و حداکثر تا پنج واحد درصد از نرخ های مذکور کاسته می شود. شرط برخورداری از این تخفیف تسویه بدهی مالیاتی سال قبل و ارائه اظهارنامه مالیاتی مربوط به سال جاری درمهلت اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی است.

ماده 110 قانون صراحتا می گوید: اشخاص حقوقی مکلف اند اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان متکی به دفاتر و اسناد و مدارک خود را حداکثر تا چهارماه پس از سال مالیاتی همراه با فهرست هویت شرکا و سهامداران و حسب مورد میزان سهم الشرکه یا تعداد سهام و نشانی هر یک از آنها را به اداره امور مالیاتی که محل فعالیت اصلی شخص حقوقی در آن واقع است تسلیم و مالیات متعلق را پرداخت نمایند.

قانون مالیات ها پیش بینی های لازم را مد نظر قرار داده و در خصوص ادغام یا انحلال شرکت ها در مواقع لازم احکامی را مقرر کرده است.

به عنوان مثال در ماده 111 مفصلا به تکالیف قانونی شرکت هایی که درهم ادغام یا ترکیب می شوند پرداخته شده است. در یکی از بندهای این ماده قانونی آمده: استهلاک دارایی های منتقل شده به شرکت جدید یا شرکت موجود باید براساس روال قبل از ادغام یا ترکیب ادامه یابد.

همچنین در بند " و " این ماده قانونی آمده: کلیه تعهدات و تکالیف مالیاتی شرکت های ادغام یا ترکیب شده به عهده شرکت جدید یا موجود حسب مورد می باشد.

قانونگذار در ماده 116 نیز مقرر کرده: مدیران تصفیه مکلف اند ظرف شش ماه از تاریخ انحلال ( تاریخ ثبت انحلال شخص حقوقی در اداره ثبت شرکتها) اظهارنامه مالیاتی مربوط به آخرین دوره عملیات شخص حقوقی را بر اساس ماده ( 115 ) این قانون تنظیم و به اداره امور مالیاتی مربوط تسلیم و مالیات متعلق را پرداخت نمایند. 

در قانون مالیات های مستقیم وظایف و تکالیف متعددی برای اشخاص حقوقی در نظر گرفته شده است که در ذیل به اهم آن ها اشاره می شود:
ارایه اظهارنامه مالیاتی- پلمب دفاتر قانونی - پرداخت حق تمبر - ارائه لیست حقوق بگیران - صدور صورتحساب و درج شماره اقتصادی - استفاده از سامانه صندوق فروش - ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده فصل هفتم قانون مالیات های مستقیم در خصوص تشویقات و جرائم مالیاتی است .

در این فصل برای اشخاص حقوقی مشوق هایی تعریف و تبیین شده از جمله در ماده 189 قید شده: اشخاص حقوقی چنانچه طی سه سال متوالی ترازنامه و حساب سود و زیان و دفاتر و مدارک آنان مورد قبول قرار گرفته باشد و مالیات هر سال را در سال تسلیم اظهارنامه بدون مراجعه به هیات های حل اختلاف مالیاتی پرداخت کرده باشند معادل پنج در صد ( 5%) اصل مالیات سه سال مذکور علاوه بر استفاده از مزایای مقرر در ماده ( 190 ) این قانون به عنوان جایزه خوش حسابی از محل وصولی های جاری پرداخت یا در حساب سنوات بعد آنان منظور خواهد شد.

درماده 190 قانون مالیات های مستقیم هم در خصوص مشوق های مالیاتی اینگونه مطرح شده: علی الحساب پرداختی بابت مالیات عملکرد هر سال مالی قبل از سررسید مقرر در این قانون برای پرداخت مالیات عملکرد موجب تعلق جایزه ای معادل یک در صد ( 1% ) مبلغ پرداختی به ازای هرماه تا سررسید مقرر خواهد بود که از مالیات متعلق همان عملکرد کسر خواهد شد. پرداخت مالیات پس از آن موعد موجب تعلق جریمه ای معادل دو و نیم در صد (2/5 % ) مالیات به ازای هر ماه خواهد بود.


سازمان امورمالیاتی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 269
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران