پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 421847 تاریخ : 1397/08/29-16:39:56
,6,
نوشداروی صنایع خودرو و قطعه سازی کی می رسد؟

نوشداروی صنایع خودرو و قطعه سازی کی می رسد؟

مخالفان تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار هیچ استدلال منطقی برای جلوگیری از افزایش قیمت ها ندارند. بعضی معتقدند که گروه هایی در دولت نمی خواهند قیمت ها رشد کرده و تورم ایجاد کند که این حرف هم منطقی نیست. عدم افزایش قیمت خودرو از در کارخانه باعث شده سود حاشیه بازار به جیب دلال ها و واسطه گران بریزد.

بانک و صنعت، تولید خودرو در مهرماه سال جاری 40 درصد کاهش پیدا کرده است و با توجه به شرایط کنونی روزی که ترامپ آرزوی آن را دارد، یعنی به صفر رسیدن تولید خودرو و زمین خوردن صنعت در ایران دور نیست. علت ها در کاهش میزان تولید خودرو در اولین ماه پاییز واضح است. خودروسازان در شش ماه متحمل زیانی به مبلغ 5500 میلیارد تومان شده اند که درحال افزایش است. برای هر ماه تولید خودروسازان کشور دچار 2 هزار میلیارد تومان زیان می شوند. هزینه تولید افزایش یافته درحالی که آن ها مجاز به بالا بردن قیمت ها نیستند. این مشکلات باعث شده خودروسازان نتوانند مطالبات قطعه سازان را پرداخت کنند. اکنون حدود یک ماه است که خودروسازان هیچ پولی به قطعه سازان پرداخت نکرده اند به همین دلیل تولید برای قطعه ساز هم مقرون به صرفه نیست و بیشتر واحدها یا تعطیل شده یا تعدیل نیرو کرده اند.

مخالفان تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار هیچ استدلال منطقی برای جلوگیری از افزایش قیمت ها ندارند. بعضی معتقدند که گروه هایی در دولت نمی خواهند قیمت ها رشد کرده و تورم ایجاد کند که این حرف هم منطقی نیست. عدم افزایش قیمت خودرو از در کارخانه باعث شده سود حاشیه بازار به جیب دلال ها و واسطه گران بریزد چراکه بیشتر افرادی که برای خرید خودرو ثبت نام می کنند، محصول را برای فروش دوباره در بازار می خرند نه مصرف شخصی.

به دلیل مشکلات دومینو واری که دامن خودروسازی و صنایع مرتبط با آن را گرفته نامه ای به رییس جمهور نوشتیم که امیدواریم هرچه زودتر به مفاد آن توجه کنند تا جلوی فاجعه گرفته شده و قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین شود.

در نامه  فعالان این صنعت چهار راه حل برای بهبود قطعه سازی ارائه شده است. راه حل اول اینکه قیمت ها در این صنعت اصلاح شود. نکته دوم این پرداخت به قطعه سازان یک ماهه باشد چراکه اکنون تمام خریدها نقدی انجام می شود و این درحالی است که قطعه ساز باید پول کارگر و بیمه را هم پرداخت کند. به دلیل افزایش هزینه های جاری، تولید و تاخیر در پرداخت مطالبات به مدت سه یا چهارماه به معنی توقف کار و ورشکستگی است.راه حل سوم  مربوط به دشواری تامین مواد اولیه است. اگر دولت امکان عرضه مواد اولیه و خرید آن در بورس را برای واحدهای تولیدی فراهم کند، از سختی کار کاسته می شود. نکته آخر مربوط به بدهی قطعه سازان است که اگر بخواهند آن را با نرخ جدید و نیمایی پرداخت کنند، ورشکسته می شوند. مطالبه دیگر قطعه سازان و خودروسازان در کشور که البته خواسته وزیر صمت هم هست، تلاش بیشتر برای افزایش عمق داخلی سازی است. امید است که دولت به راه حل ها و نکات مد نظر فعالان خودروساز و قطعه ساز توجه کند تا جلوی فاجعه گرفته شود. 



 

محمدرضا نجفی منش، رییس کمیسیون کسب وکار اتاق تهران

 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 338
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران