پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 447117 تاریخ : 1397/11/06-16:44:59
,8,
نقش پررنگ تر از قبل بازار سرمایه در اقتصاد

کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد:

نقش پررنگ تر از قبل بازار سرمایه در اقتصاد

یک تحلیل گر بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه شاخصی شفاف از راهبرد و عملکرد اقتصاد در سطح کلان است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، امیرعلی امیر باقری تحلیل گر بازار سرمایه گفت: شاخص بورس نه تنها عملکرد حاضر، بلکه بر اساس تئوری انتظارات، چشم انداز آتی اقتصاد را نیز روایت می کند.

وی ادامه داد: بازار سرمایه عمدتا شاخصی پیشرو و شفاف از کلیت اقتصاد است و اهمیتی استراتژیک در فضای اقتصاد و اجتماع دارد. بازار سرمایه به واسطه مولفه های ساختاری قابلیت گسترش، تطابق و تکامل در روند زمان را داراست و برای نیل به رشد همگون اقتصادی، استفاده از ظرفیت آن ضروری است.

به گفته این کارشناس بورسی، توسعه بازار سرمایه، در عمل به معنای ارائه راه حل و پاسخ به نیازهای متعدد اقتصادی است. به عنوان مثال تاسیس بورس ارز که مدت ها تحلیلگران و کارشناسان بازار پول و سرمایه نسبت به ایجاد آن و تعریف ابزارهای مالی بر بستر آن تاکید داشتند، یکی از مصادیق گسترش بازار در پاسخ به نیازهای روز جامعه در این بخش است.

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت، ذهنیت و مقبولیت عموم جامعه و بالاخص فعالان بخش اقتصاد نسبت به تعریف بازار سرمایه و ظرفیت های متعدد آن است. طی دو سال اخیر اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در این زمینه، ضریب نفوذ این فضا در بین اقشار اقتصادی را افزایش داده است. از طرفی نگاه تیم اقتصادی دولت به این فضا و استفاده از امکانات آن خصوصا در زمینه تامین مالی رشد نسبی این حوزه را رقم زده و باعث پررنگ شدن نقش آن در کلیت اقتصاد شده است.

باقری اضافه کرد: با توجه به حجم حدود 1.7 میلیون میلیاردی نقدینگی و نقش بالقوه و همزمان سازنده و مخرب این مقدار بر پیکره اقتصادی، استفاده از زیرساخت های بازار سرمایه جهت هدایت این نقدینگی به تولید و انحراف آن از فعالیت های سفته بازانه و ضد تولیدی اجتناب ناپذیر است؛ چراکه رسالت عمده این بازار کارایی تخصیصی سرمایه به بخش مولد تولید است.

این کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان اینکه به طور متوسط در سطح جهانی تامین مالی از طریق بازار پول و بازار سرمایه توزیع متوازن دارد و در کشورهای بسیار توسعه یافته این تابع توزیع بیشتر متمایل به سمت بازار سرمایه است، گفت: در کشور ما هنوز حدود 80 درصد تامین مالی از طریق بخش سنتی یا بازار پول صورت می پذیرد و حدود 10 درصد آن در اختیار بازار سرمایه است که نشانگر استعداد بی نظیر رشد این فضا در جهت رسالت اساسی خود است.

به گفته باقری البته شیفت تامین بانکی از بانک به بازار سرمایه رشدسریعی دارد به شکلی که از حدود صد میلیارد تومان در سال 89 به رقم 83 هزار میلیارد تومان، در سال 96 ارتقا یافته است.

وی ادامه داد: از بعد دیگر بازار اولیه بستری مناسب برای عرضه بنگاه های دولتی و خصوصی و خصوصی سازی و چابک سازی اقتصاد بوده که منجر به تعمیق بازار ثانویه نیز گشته است. بازار ثانویه نیز به نوبه خود پاسخگوی نیاز سرمایه گذاری و معاملاتی طیف سرمایه گذاران است.

باقری افزود: نظر به انعطاف پذیری بازار ثانویه نسبت به شرایط گوناگون اقتصادی و تعریف و گسترش ابزارهای معاملاتی بر بستر آن، این بازار نیز به عنوان یکی از مولفه های بازار سرمایه رشد قابل توجهی نسبت به قبل داشته است.

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه دو معیار مناسب بر اثبات این گزاره، افزایش چشمگیر حجم معاملات و تعداد کدهای معاملاتی است، افزود: در نهایت آمارها حاکی از بهبود جایگاه بازار سرمایه چه در بعد تامین مالی دولتی و خصوصی و چه از منظر معاملاتی و سرمایه گذاری بوده و بازار سرمایه عملکرد مطلوبی را به ثبت رسانده است. هرچند هنوز فضا برای رشد و گسترش عمقی و عرضی این بازار وجود دارد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 348
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران