پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 279495 تاریخ : 1396/02/18-18:37:23
,17,23,
نقش و تاثیر پرداخت مالیات در توسعه زیرساخت های شهری

نقش و تاثیر پرداخت مالیات در توسعه زیرساخت های شهری

بهره‌گیری از یک نظام مالیاتی جامع و متناسب با شرایط اقتصادی کشور، موجب توزیع عادلانه‌تر درآمدها، دستیابی به رشد اقتصادی بالاتر، توجه بیشتر به بخش خصوصی، حساسیت بیشتر دولت در زمینه هزینه‌کرد اعتبارات و در نتیجه اثربخشی بالاتر خواهد شد، بنابراین همکاری و همراهی مردم با نظام مالیاتی می‌تواند مهم‌ترین عامل رشد و توسعه جامعه ، تحقق رفاه اجتماعی، افزایش خدمات و عمران و آبادانی کشور شود .

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ،  بی شک چنانچه نظام مالیاتی بطور صحیح و دقیق عمل ننماید، قادر نخواهد بود ما را به سر منزل مقصود برساند بنابراین قبل از هر چیز می بایست به شناسایی ملزومات و متغیرهایی که موجب کندی یا توقف آن می گردند، پرداخته تا پس از برطرف کردن معایب و اصلاح آنها بتوان با شتاب بیشتری به حرکت خود ادامه داد. با توجه به این موضوع، از مهمترین موانع قابل ذکر می توان به تورم، بیکاری، رکود، عدم توزیع درآمد و ثروت در جامعه و ... اشاره نمود که ممکن است گاهی در اثر نوسانات و بحرانهای داخلی ایجاد شده و یا اینکه توسط دولتهای استکباری به سایر کشورها تحمیل شود تا از این طریق جلوی توسعه و پیشرفت آنها را گرفته و مانع بالندگی و خودکفایی آنان گردند.

از آنجا که مالیات نقش موثر و مستقیمی در تامین منابع مالی کشورها بر عهده داشته و انجام پروژه های عمرانی و توسعه زیرساخت ها ارتباط مستقیمی با میزان مالیات های وصول شده دارد، مالیات و توسعه عمرانی ارتباط معناداری پیدا خواهد نمود . طرح های عمرانی همچون بزرگراه ها، خیابان ها، جاده‌ها و پل ها، حمل و نقل عمومی، فرودگاه‌ها و خطوط هوایی، منابع آبی، مدیریت شهری ، تولید جریان برق و مخابرات ، ارتباطات ، مدیریت سلامت جامعه ، توسعه زیرساخت های آموزشی و گسترش خدمات در مناطق محروم نیازمند بودجه قابل توجهی است که بخشی از آنها از محل درآمدهای مالیاتی تامین خواهد شد . مالیات و پرداخت به موقع آن ضامن بسترسازی و رفع نیازهای اولیه برای توسعه زیرساخت های کشوری و پیشبرد صحیح و بهینه امور کشور است. مردم با پرداخت مالیات به موقع کمک شایان توجهی به تامین بخش عظیمی از بودجه کشور می کنند و به عبارتی دولت را برای تامین منابع مالی برای اجرای این امر یاری می نمایند. مسئولان و مردم در شرایط کنونی به‌ خوبی معایب اقتصاد تک‌محصولی یعنی وابستگی شدید اقتصاد به درآمدهای نفتی را درک می‌کنند، اقتصادی که به‌ راحتی با تحریم یا کاهش قیمت جهانی نفت دچار مشکلات عدیده‌ای می‌شود نمی تواند قابل اتکا باشد به همین دلیل در برنامه پنجم توسعه ، افزایش درآمد های مالیاتی و حرکت به سمت اقتصاد بدون نفت مورد توجه قرار گرفت . در این راستا با آگاه کردن مردم از نقش مالیات در توسعه و ارتقا زیر ساخت های کشور می توان به افزایش سطح مشارکت مردم در پرداخت مالیات کمک نمود . بهره‌گیری از یک نظام مالیاتی جامع و متناسب با شرایط اقتصادی کشور، موجب توزیع عادلانه‌تر درآمدها، دستیابی به رشد اقتصادی بالاتر، توجه بیشتر به بخش خصوصی، حساسیت بیشتر دولت در زمینه هزینه‌کرد اعتبارات و در نتیجه اثربخشی بالاتر خواهد شد، بنابراین همکاری و همراهی مردم با نظام مالیاتی می‌تواند مهم‌ترین عامل رشد و توسعه جامعه ، تحقق رفاه اجتماعی، افزایش خدمات و عمران و آبادانی کشور شود .
در سالهای اخیر دولتها تلاش داشته اند که منابع مالی و درآمدی خود را بیشتر از منابع پایداری همچون مالیات تامین نمایند زیرا فروش نفت و درآمد حاصل از آن بدلیل کارشکنی هائی که دولتهای غربی ایجاد می نمایند معمولا کشورهای فروشنده را با مشکلات عدیده ای مواجه می سازد.
امروزه اهمیت مالیات باعث شده است که این مقوله در رأس برنامه های اقتصادی دولتها قرار گرفته و در این میان مسئولین نظام مالیاتی نیز کوشیده اند با شفاف سازی و تبیین نقش مالیات در گرداندن چرخ اقتصادی کشور، راهکارهایی را ارائه نمایدکه موجب افزایش اعتماد عمومی و نیز مشارکت مردم در پرداخت مالیات گردد.
بی شک مهمترین عامل تاثیرگذار در ایجاد این اعتماد و اقناع افکار عمومی، معرفی مصادیق عینی صرف مالیات است به دیگر سخن خود باوری و اعتقاد مودیان به پرداخت مالیات هنگامی به منصه ظهور می رسد که آنان بتوانند آثار آن را بطور ملموس مشاهده نمایند.
در سالهای اخیر شاهد راه اندازی زیرساختها و پروژه های مختلف عمرانی در کشور بوده که عمدتا منابع مالی آنها از طریق مالیات تامین شده ولی متاسفانه کمتر به این موضوع اشاره شده است. 
در نهایت می توان نتیجه گرفت که با افزایش منابع مالی که از طریق مالیات تامین می شود می توان این امید را داشت که روز به روز به احداث زیرساختهای کشور افزوده گردد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 275
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران