پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 513373 تاریخ : 1399/03/06-10:13:02
,23,17,
نقش مدارس درفرهنگسازی مالیاتی

نقش مدارس درفرهنگسازی مالیاتی

مالیات از پایه های مهم اقتصاد کشور محسوب می شود به گونه ای که پرداخت آن، موجب پی ریزی و اجرای برنامه های مدون و دقیق دولت برای پیشبرد امور می گردد. دولت به کمک مالیات، توانایی تامین هزینه های گوناگون را به دست می آورد و متناسب با حجم مالیات دریافتی، می تواند منابع در اختیار خود را براساس اولویت های مورد نظر اختصاص دهد.

بانک و صنعت، از این رو با ارتقای آگاهی افراد نسبت به ضرورت پرداخت مالیات و تبعات جبران ناپذیر عدم وصول آن بر اقتصاد کشور، می توان حمایت مردم را در پرداخت مالیات افزایش داد ودر حقیقت تغییر نگاه جامعه به مالیات به عنوان تامین کننده عمده هزینه های عمومی، بدون فرهنگسازی در جامعه امکان پذیر نیست. اطلاع رسانی صحیح و بهنگام از نحوه مصارف حاصل از درآمدهای مالیاتی و همچنین تبیین و تشریح کارکردها و آثار پرداخت مالیات موجب همکاری و مشارکت بیشتر مردم خواهد شد و اگر چنین حسی در مردم به وجود آید که گرفتن مالیات به وسیله دولت در راستای ساختن فردایی بهتر برای آن ها و فرزندانشان است، آن گاه تمایل و رغبت مردم برای پرداخت مالیات بیشتر خواهد بود و آنچه اکنون مهم است همکاری تمام ارگانها و نهاد های اجرایی کشور است.
اما اینکه چه باید انجام داد و چه راهکارهایی را باید در پیش گرفت تا منجر به قرار گرفتن فرایند فرهنگ مالیات دهی در میان مردم شود، موضوعی قابل بحث است. بی شک چنین اقدامی نیازمند فراهم شدن زیرساخت های لازم از یک سو و اعمال تغییراتی ساختاری در دیگر بخش های اقتصادی و حتی غیراقتصادی است.
در این میان انتقال مفاهیم فرهنگ مالیاتی به دانش آموزان در مدارس از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است چرا که اگر فرزندان مان در همان سنین کودکی در مدارس با اهمیت مالیات و چگونگی مصرف مالیات در جامعه آشنا شوند، بی شک در آینده رویکردی تخصصی تر به مقوله مالیات خواهند داشت. متاسفانه به دلیل عدم آموزش کافی، برداشت فرزندان ما از مفهوم مالیات درست و کامل نمی باشد و این در حالی ست که اکثر کشورهای پیشرفته دنیا در پایه های آغازین تحصیلی سعی در آموزش مالیات به گروه های سنی پایین تر دارند. بی شک تاثیر فرهنگ سازی مالیاتی در مدارس با هدف نهادینه کردن فرهنگ مالیاتی و مسئولیت پذیری و آگاه سازی مردم بویژه اولیای دانش آموزان و ایجاد اعتماد و ارتباط نزدیک و صمیمانه با نظام مالیاتی بر کسی پوشیده نیست. در همین راستا اجرای سیاست ها و برنامه های فرهنگ سازی مالیاتی در مدارس و اطلاع رسانی در امر مشارکت مردم در پرداخت مالیات به عنوان یک وظیفه اجتماعی و قانونی ،توسط دولت بسیار حائز اهمیت است. دانش آموزان به عنوان شهروندان موثر آینده در خط مقدم آموزش حقوق شهروندی نقش مهمی دارند و باید در سایت های آموزشی، مجلات علمی و فرهنگی، دفترچه آموزشی و کتاب های فوق برنامه مباحثی در خصوص فرهنگ مالیاتی به صورت تخصصی و آموزشی در اختیار دانش آموزان قرارگیرد تا اصل فرهنگ سازی به خوبی نهادینه شود.امید است بتوان با همکاری آموزش و پرورش گامی موثر در جهت آشنایی دانش آموزان با مفهوم مالیات و نهادینه شدن فرهنگ مالیات در جامعه برداشت.


سازمان امور مالیاتی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 331
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران