پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 466450 تاریخ : 1398/03/28-12:54:00
,23,17,
نقش مالیات در توسعه و عمران کشور

یادداشت

نقش مالیات در توسعه و عمران کشور

بدون تردید مالیات یکی از ابزارهای تحقق پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور از طریق فراهم نمودن زمینه لازم جهت تکیه بر درآمدهای درون زا و اجتناب از وابستگی به درآمدهای ارزی بویژه در برهه کنونی که کشور تحت تاثیر تحریم فروش منابع نفتی قرار دارد، محسوب می شود. چرا که درآمدهای حاصل از پرداخت مالیات در حوزه های مختلفی همچون عمران و آبادانی، تولید و اشتغال زایی، بهداشت و آموزش همگانی و سایر حوزه ها، صرف ارائه خدمات به عموم مردم می شود.

بانک و صنعت، انجام اقدامات عمرانی نظیرساخت جاده ها و بازسازی آنها، سدسازی، ساخت و توسعه نیروگاه ها و شبکه های آبی، توسعه زیرساخت ها و انجام پروژه های گوناگون عمرانی در مناطق محروم و توسعه نیافته از جمله خدماتی هستند که دولت با بهره گیری از درآمدهای حاصل از پرداخت مالیات توسط مردم به ارائه آنها در جامعه می پردازد. بطور مثال 3 درصد از کل درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده در شهرها و روستاها به شهرداری‌ها و دهیاری‌های همان مناطق تعلق گرفته و صرف آبادانی و توسعه آنها می شود و در حوزه هایی همچون بهبود کیفیت حمل و نقل عمومی، راهسازی، جاده سازی و تعمیر معابر، ایجاد فضای سبز، ایجاد اماکن تفریحی از جمله پارک ها و حفظ و نگهداری آنها، مورد استفاده قرار می گیرد. 
همچنین دولت با بهره‏گیری از درآمدهای مالیاتی به ارائه خدمات وسیعی در حوزه سلامت، بهداشت و درمان از جمله ساخت، بازسازی و تجهیز بیمارستان ها و مراکز درمانی و بسیاری پروژه های دیگر جهت تامین رفاه و آسایش شهروندان مبادرت می ورزد. به طور مثال، از محل 9 درصد درآمد مالیات بر ارزش افزوده کالا و خدمات، یک درصد آن به حوزه سلامت و خدمات درمانی اختصاص دارد و این امر شکل گیری تحول نظام سلامت در سالهای اخیر را در پی داشته و با کاهش بسیاری از هزینه های درمانی، یاری بخش بیماران و مددجویان شده است. 
در بخش آموزش نیز، بخش قابل توجهی از منابع عمومی یا همان درآمدهای مالیاتی به حوزه آموزش اختصاص می یابد و صرف ایجاد مدارس در مناطق محروم، بازسازی سازه های فرسوده و ارتقا امکانات آموزشی می شود. در حوزه تولید نیز سیاست هایی در راستای حمایت از سرمایه گذاری در بخش های تولیدی در کشور اتخاذ گردیده است تا به مدد افزایش تولید، کارآفرینی و اشتغال رونق گرفته و میزان بیکاری و فقر در جامعه تعدیل گردد. 
دستیابی به آسایش و رفاه پایدار مساله ای دور از انتظار نیست و تحقق آن مانند هر هدف ارزشمند دیگر، تلاش بیشتر، مسئولیت پذیری و قانونمندی را طلب می نماید و مستلزم انجام وظایف و تکالیفی است که در قالب رعایت قوانین و مقررات از جمله قوانین مالیاتی بر عهده یکایک افراد جامعه نهاده شده است. بدیهی است به هر میزان که ارزش نهادن و پایبندی به قوانین با تعهد و مسئولیت پذیری بیشتری توام گردد، تحقق اهداف و برنامه ها امکان پذیرتر بوده و تامین رفاه مادی و آسایش روانی را به دنبال خواهد داشت. بدون تردید، درآمدهای مالیاتی نقش مهمی در تامین هزینه های جاری و ارائه خدمات عمومی و عمرانی ایفا می کنند و اتکای دولت به این گونه درآمدها و رهایی از وابستگی به درآمدهای نفتی، شفافیت، عدالت و رونق اقتصادی را درپی دارد. مالیات ابزاری برای توزیع بهتر و عادلانه تر درآمدها است که تمام افراد جامعه، متناسب با سطح درآمد و دارایی خود آن را پرداخت می نمایند تا در توسعه و عمران کشور سهم خود را ایفا نمایند. 


سازمان امور مالیاتی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 285
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران