پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 278746 تاریخ : 1396/01/29-13:26:56
,17,23,10028,
نقش مالیات در اجرای عدالت اجتماعی

نقش مالیات در اجرای عدالت اجتماعی

در این دهه با توجه به سیاست‌های اقتصادی نقش «مالیات» به عنوان تنها راه چاره تأمین منابع مالی دولت، جهت اجرای طرح‌های ملی عمرانی، اهمیتی خاص و اولویتی اساسی یافته است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، مالیات هزینه ای اجتماعی است که آحاد یک ملت در راستای بهره‌وری از امکانات و منابع یک کشور (امنیت، آموزش، بهداشت، دادرسی، توسعه و رفاه و...) موظفند آنرا پرداخت نمایند واز سویی دیگرمبنا و معیار قرار دادن عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه طبعا مستلزم اعمال محدودیت اقتصادی در بازار و وضع قوانین و راهکارهایی به منظور حمایت از اقشار آسیب پذیر و رفع نیازهای آنان است. که یکی از این راهکارها و ابزارها وضع قوانین مالیاتی است. 

یکی از مهم‌ترین هدف‌های وصول مالیات ، اصل تعدیل ثروت و عدالت اجتماعی است. قوانین مالیاتی در دوران معاصر و عصر خردگرایی،به مثابه‌ ابزاری در جهت رشد اقتصادی به شمار می‌روند زیرا «مالیات» نه تنها متضمن ایجاد در آمد دولت‌هاست، بلکه باید در راستای سیاست‌های مالی و پولی کشور وصول و هزینه شود، و یکی از مهم‌ترین هدف‌های وصول مالیات ، اصل تعدیل ثروت و عدالت اجتماعی است.
عدالت، یک مفهوم ارزشی است و براساس قضاوت‌ها و معیارهای مختلف ارزشی، به‌صورت‌های متفاوت تعبیر و تفسیر می‌گردد. به واقع مفهوم عدالت نتیجه تفکر و رضایت اجتماعی است. دراین خصوص صاحب نظران معتقدند ،عدالت اجتماعی یکی از دلالت‌های مفهوم عدالت است که منظور از آن تخصیص «منصفانه ی» منابع در یک جامعه است. به این معنا قانون باید به سطح قابل قبولی از برابری واقعی و رسمی دست یابد و باید توزیع منصفانه منابع و برابر فرصت‌ها را تضمین کند.
دراین بین طبق تعریف تحلیلگران اقتصادی، مالیات تابعی از نرخ بازگشت سرمایه است و در تعریف عدالت مالیاتی به این نکته اشاره دارد که ، هر کس که قدرت توانائی بیشتری در پرداخت انواع مالیات داشته باشد بایستی مالیات بپردازد.
بی گمان اهمیت و تأثیر مالیات در حیات و چرخه اقتصادی کشور بر کسی پوشیده نیست و همه اقتصاد دانان دنیا بر این باورند که درآمدهای مالیاتی از مطمئن ترین درآمدهای دولت است . اگر چه این تغییر ساختار به راحتی امکان پذیر نیست و به سالها زمان احتیاج است تا در زمینه های مختلف اقتصادی از قبیل صنعت ، کشاورزی ، صادرات غیرنفتی و … بر مشکلات موجود فائق آییم . امروزه نظام مالیاتی در تأمین سه هدف عمده اجتماعی، اقتصادی و بودجه‌ای نقش عمده‌ای دارد. در بعد اجتماعی مهمترین هدف از وضع مالیات کاهش فاصله طبقاتی و توزیع مجدد درآمدهاست، در حالی که هدف اقتصادی وضع مالیات، تثبیت نوسانات اقتصادی، تخصیص بهینه منابع بین بخش‌های مختلف و کمک به تسریع فرآیند توسعه بخشی یا منطقه‌ای می‌باشد. علاوه بر این هدف بودجه‌ای وضع مالیات نیز تأمین مالی بودجه دولت است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 360
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران