پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 433813 تاریخ : 1397/09/28-09:49:12
,23,17,
نقش طرح جامع مالیاتی در ایجاد شفافیت اقتصادی

یادداشت،

نقش طرح جامع مالیاتی در ایجاد شفافیت اقتصادی

دستیابی به شفافیت اقتصادی، ضامن سلامت اقتصادی و اجتماعی جامعه و لازمه اجرای عدالت است. ایجاد شفافیت اقتصادی مستلزم مقابله با فساد است و چنانچه شفافیت در فعالیت‌های اقتصادی محقق شود،کاهش خطرپذیری سرمایه‌گذاری در کشورها را به دنبال داشته و به‌ طورکلی، اقتصاد را در شرایط مطلوب به‌پیش می‌برد. به همین جهت ایجاد شفافیت در فعالیت‌های اقتصادی هم برای دولت‌ها و هم مردم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

بانک و صنعت، در حوزه مالیات ستانی، وضع مالیات عادلانه‌تر و جلوگیری از فرارهای مالیاتی با ایجاد شفافیت در مبادلات اقتصادی و در سایه دسترسی به اطلاعات فعالان اقتصادی امکان‌پذیر می‌شود. 

در راستای اجرای شفافیت اقتصادی می توان گفت که طرح جامع مالیاتی یکی از طرح های مهم و ملی کشور است و بی شک به عنوان موتور محرک نظام نوین مالیاتی محسوب می شود. افق چشم انداز طرح جامع مالیاتی بر سه فرآیند شناسایی و ردگیری جریان اطلاعات فعالان اقتصادی کشور، پردازش اطلاعات و تشخیص مالیات و در نهایت وصول مالیات حقه، متمرکز شده است.
اما برای رسیدن به یک سیستم مالیاتی که بتواند ضمن وصول تمام درآمدهای مالیاتی دولت، رضایت تمام صاحبان منافع سازمان را تامین کند مستلزم داشتن یک رویکرد سیستمی در برخورد با مسائل و مشکلات مالیاتی است. این طرح می تواند به بهبود روش های دریافت مالیات، رشد درآمدهای مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی کمک شایانی نماید. با اجرای طرح جامع مالیاتی، مودیان شاهد گونه ای جدیدی از خدمات مالیاتی به صورت الکترونیک و آنلاین خواهند بود. دریافت اظهار نامه، ارسال صورت معاملات فصلی، دسترسی مودیان به پرونده مالیاتی خود، برخورداری از امضای دیجیتال و تامین اطلاعات مورد نیاز در فرایند الکترونیکی کردن نظام مالیاتی انجام می شود و با توجه به موارد یاد شده بیش از پیش اهمیت اجرای طرح جامع مالیاتی ومزایای بی شمار آن آشکار می شود.
نکته این که با الکترونیکی شدن تمام خدمات مالیاتی ضمن صرفه‌جویی در هزینه و وقت مودیان و همکاران مالیاتی، دیگر نیازی به حضور فیزیکی مودیان برای دسترسی به اطلاعات و انجام امورشان نخواهد بود و این امر درنهایت موجب رضایتمندی آنان خواهد شد و همچنین کاغذ از تمامی فرآیندها حذف می شود.
طرح جامع مالیاتی بر پایه مودی محوری پایه گذاری شده است و انتظار می رود با اجرایی شدن آن اهداف از پیش تعیین شده که عبارتست از : تکریم حقوق شهروندی و ایجاد و نظم یکپارچگی در ساختار مالی و اقتصادی دولت، تامین مخارج جاری دولت از محل درآمدهای مالیاتی، افزایش نسبت مالیات به تولید ناخالص ملی، قطع اتکا هزینه های جاری دولت به نفت، معافیت های مالیاتی هدف دار، امکان اخذ مالیات به مجموع درآمد، توسعه یافتگی و پایداری اقتصاد سالم کشور مبتنی برگردآوری " مالیات حقه مودیان"، دستیابی اصولی به انضباط مالی دولت و افزایش نرخ رشد اقتصادی، هدایت اصولی سرمایه و تولید در راستای سیاست ها، برقراری ارتباطات و کسب اطلاعات لازم از فعالیتهای اقتصادی مودیان، شناسایی و ثبت نام مودیان و جلوگیری از فرار مالیاتی و در نهایت توزیع بالنسبه عادلانه درآمد و ثروت بر اساس شایستگی و استعدادهای شکوفا شده، محقق شود. استقرار کامل طرح جامع مالیاتی سبب تحقق عدالت مالیاتی، حراست از بیت المال، شفافیت اقتصادی و رعایت هرچه بیشتر حقوق مردم خواهد شد .



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 264
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران