پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 434218 تاریخ : 1397/10/03-15:39:38
,23,17,
نقش صورت معاملات فصلی در ایجاد شفافیت اقتصادی

یادداشت

نقش صورت معاملات فصلی در ایجاد شفافیت اقتصادی

صورت معاملات فصلی یکی از اسناد مالی تلقی شده که در اجرا و اعتلای عدالت مالیاتی در کشور موثر خواهد بود. بر اساس قانون مالیات های مستقیم کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مکلف می باشند اطلاعات خرید و فروش خود را به همراه شماره اقتصادی در صورت معاملات فصلی ثبت و ارسال نمایند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، اصولا نظام مالیاتی برای تحقق اهداف و مسئولیت های خود باید اطلاعات لازم را دراختیار داشته باشد. صورت معاملات فصلی یکی از عوامل بازدارنده از فرارهای مالیاتی، نظارت مطلوب بر فرآیندهای اقتصادی کشور می باشد. 

نظام اقتصادی به‌منظور تسهیل بخشیدن به عملکرد فعالان اقتصادی، قابلیت ارسال الکترونیکی صورت معاملات فصلی را فراهم نموده است. بدین ترتیب مودیان می‌توانند با مراجعه به سامانه الکترونیکی www.Tax.gov.ir نسبت به ارسال صورت معاملات خود اقدام نمایند. قطعا استفاده از سامانه الکترونیکی برای ارسال صورت معاملات منجر به‌صرفه جویی در وقت مودیان خواهد شد و این امکان را فراهم می‌سازد تا بدون اتلاف وقت و درزمان مقرر، اطلاعات لازم را به اداره امور مالیاتی کشور ارائه دهند.
در یک نگاه کلی می توان گفت: یکی از الزامات برای سالم بودن یک نظام اقتصادی، وجود شفافیت در ابعاد مختلف به‌ویژه شفافیت در عملیات مالی یک کشور است. ارائه اطلاعات قابل‌اعتماد درباره فعالیت‌های اقتصادی اولین قدم در این زمینه است. از این‌رو سازمان امور مالیاتی کشور، با پیاده‌سازی طرح ارائه صورت معاملات فصلی در نظام مالیاتی یک بستر منظم و سیستماتیک را برای رعایت عدالت و رشد و شکوفایی اقتصاد کشور راه‌اندازی کرده است. چراکه هدف از ارسال فهرست معاملات فصلی به‌صورت الکترونیکی، شفاف‌سازی اطلاعات اقتصادی، مکانیزه کردن نظام مالیاتی در کشور، تحقق عدالت مالیاتی و تکریم و رعایت حقوق شهروندان است.

سازمان امور مالیاتی کشور، در راستای اجرای سیاست‌های دولت مبنی بر توسعه خدمات الکترونیکی، با پیاده سازی طرح جامع مالیاتی و شفافیتی که ارسال صورت معاملات فصلی در مبادلات اقتصادی به همراه دارد بستر مناسبی را برای رعایت عدالت و رشد و شکوفایی اقتصاد کشور فراهم می‌کند. با اجرای الکترونیکی کردن صورت معاملات مودیان می بایست نسبت به ارسال فهرست معاملات و صورت پرداخت قرارداد خود تا یک ماه و نیم پس از پایان هر فصل بصورت الکترونیک از طریق سامانه عملیات الکترونیکی سازمان اقدام کنند. 


سازمان امورمالیاتی کشور



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 338
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران